• Anonym
    Äldre 13 Jun 23:20
    10797 visningar
    49 svar
    49
    10797

    Hur mycket pengar lägger ni på mat i månaden?

    Jag och min man tittade över vår ekonomi och insåg att vi handlar mat för alldeles för mycket pengar varje månad. Vi fick båda lite ångest över att vi lägger för mycket pengar på mat, men har svårt att se var vi ska snåla in och hur vi ska leva annorlunda.

    Vi har köpt mat för ca 10 000 kronor på en månad och det känns som om det är alldeles för mycket. Vi handlar vad vi vill ha, bra råvaror, inga "billiga" märken och unnar oss tillbehör och godsaker till helgen.  Vi lagar mycket mat hemma, hel- och halvfabrikat är inget för oss. Godis, läsk och kakor köper vi inte heller.

    Kan tillägga att vi är tre i familjen, varav två är laktosintoleranta. Vi köper mycket frukt och grönt, som vi insett är dyrt.

    Hur mycket handlar ni mat för i månaden? Hur håller ni nere kostnaden?

  • Svar på tråden Hur mycket pengar lägger ni på mat i månaden?
  • Äldre 13 Jun 23:23
    #1

    3000-4000. Vi är 2 vuxna och 2 blöjbarn. Vi storhandlar en gång i veckan och gör bara små kompletteringsköp på närbutiken. Brukar kolla veckans erbjudanden på coop, willys och ica och se om det är nåt speciellt vi behöver.
    Fru

  • Äldre 13 Jun 23:24
    #2

    Den skickade innan jag var klar.
    Frukt, grönsaker och mjölk har vi alltid hemma.

  • Äldre 13 Jun 23:53
    #3

    Hur klarar man av att handla mat för 10.000 kr/månad för 3 personer?

    Vi lägger mellan 8.000 och 9.000 kr/månad på mat, och vi är en stor familj ...


  • Äldre 13 Jun 23:57
    #4

    Just nu går det åt ungefär 5000 men då är det ersättning på ca 1300 varje månad. Vi är oftast 2 vuxna som äter och ett barn sen tvillingar på 3 månader (jag o pappan är särbo)

  • Äldre 14 Jun 00:02
    #5

    Oj vad mycket. Jag och min sambo tycker vi slösar med matpengar och vi ligger runt 4000:- julhandeln blev 5000:- och då höll jag på att baxna.
    Vi är två vuxna en sex åring och en ettåring.

    Åh andra sidan, om man aldrig köper billiga märken.. coopmajs är 10kr billigare och godare, man tjänar enormt på såna små saker. Storhandla och fylla frysen med kött, kyckling, qourn, fisk osv är också en ekonomisk variant. Det innebär att man bara behöver handla kylskåps- och färskvaror två ggr i veckan.


  • Äldre 14 Jun 08:26
    #6

    Vi lägger mellan 4000-5000 kr per månad, men då är tättmedel, schampo etc inräknat. (Alltså allt man kan handla på ett Ica Maxi)

    Vi köper väldigt varierat, alltifrån dyra märken till billiga samt att vi alltid köper det vi vill ha, vi unnar oss mkt.

    Vi är två vuxna och en tvååring.

  • Anonym
    Äldre 14 Jun 08:30
    #7

    Vi är två vuxna, ett spädbarn som äter ersättning.

    Vi handlar mat, hygienprodukter, städsaker, blöjor och ersättning för 4000 kronor i månaden.
    Vi köper aldrig halvfabrikat, varvar dyrare och billigare märken beroende på vad vi tycker är godast, äter mycket frukt och grönt.

    Vi veckohandlar en gång i veckan på Willys och ICA (om det vi vill ha inte finns på Willys).

  • Äldre 14 Jun 08:34
    #8

    2 vuxna och 3 barn ( 9 år, 7 år och 3½ år )

    mellan 4000-5000:- / månaden.

    Även då är allt inräknat och inte billiga varor.
    Vi äter det som vi känner för.
    Handlar mycket att lägga i frysen dock

  • fjonka­n
    Äldre 14 Jun 08:42
    #9

    4000kr till en barnfamilj med 3 barn varav en är laktos. Lagar all mat och har med matlådor till jobbet. Gör matlistor varje vecka för att hålla ned kostnaden.


    Jag är faran som lurar i natten.....
  • Äldre 14 Jun 10:12
    #10

    4000:- på två vuxna, vi handlar den mat vi vill och alla hygienprylar, toapapper och annat man kan köpa på Ica kvantum... Storhandlar nästan aldrig.

Svar på tråden Hur mycket pengar lägger ni på mat i månaden?