• Anonym
    Äldre 13 Jun 23:20
    10802 visningar
    49 svar
    49
    10802

    Hur mycket pengar lägger ni på mat i månaden?

    Jag och min man tittade över vår ekonomi och insåg att vi handlar mat för alldeles för mycket pengar varje månad. Vi fick båda lite ångest över att vi lägger för mycket pengar på mat, men har svårt att se var vi ska snåla in och hur vi ska leva annorlunda.

    Vi har köpt mat för ca 10 000 kronor på en månad och det känns som om det är alldeles för mycket. Vi handlar vad vi vill ha, bra råvaror, inga "billiga" märken och unnar oss tillbehör och godsaker till helgen.  Vi lagar mycket mat hemma, hel- och halvfabrikat är inget för oss. Godis, läsk och kakor köper vi inte heller.

    Kan tillägga att vi är tre i familjen, varav två är laktosintoleranta. Vi köper mycket frukt och grönt, som vi insett är dyrt.

    Hur mycket handlar ni mat för i månaden? Hur håller ni nere kostnaden?

  • Svar på tråden Hur mycket pengar lägger ni på mat i månaden?
  • Anonym (Mamma M)
    Äldre 15 Jun 17:21
    #31

    Vi är en vuxen, en 7-åring o en 2-åring i hushållet o jag lägger ca 3500-4000:-/månaden på mat.
    Jag håller kostnaderna nere genom att göra matsedlar o inköpslistor.
    Det funkar för mig, o på så vis köper jag inget onödigt!
    Jag försöker även att anpassa matsedlarna efter veckans extrapriser, men det är inte alltid det funkar.

  • Anonym (Sja)
    Äldre 15 Jun 17:24
    #32

    2000:-., 1 vuxen,  2 barn

  • helene­306
    Äldre 15 Jun 17:29
    #33

    Runt 5000:- i månaden lägger vi på mat och annat från affären. Vi är 2 vuxna, med 2 barn, 6 år och 14 månader. I denna summa är allt inräknat som blöjor, kläder, leksaker, husgeråd, toapapper osv. Vi äter ute en hel del så det blir säkert 1000:- till.


    (¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • Denebo­la
    Äldre 15 Jun 17:35
    #34

    Ca 1900 kr/månad.

    Ensamboende student, lägger vikt vid näringsvärde och tillsats(icke)innehåll, köper en del ekologiskt (inte majoriteten av maten dock). Toalettpapper, tvättmedel mm ingår i detta. Brukar handla på ICA, dels för tillgänglighetens och dels för utbudets skull (upplever att exv. Willys inte har varor jag vill ha, särskilt inte om jag vill få all handling avklarad i en och samma butik).

  • Syth
    Äldre 7 Sep 22:14
    #35

    Undrar hur det har gått för dig TS, har du lyckats få ner utgifterna för mat? Länge sedan du startade tråden, men jag är just nu i samma sits. 2 vuxna, 2 barn  och ett matkonto på hela 11000. Jag blev såååå förvånad, för jag tycker inte att vi handlar så mycket. Men jag får väl erkänna att det blir mycket ekologiskt och vi köper bra produkter - men 11 000? På tok för mycket, måste halveras! 

    De flesta som svarar skriver hur mycket de handlar för i månaden, men inte vad de handlar. Vad äter ni egentligen som handlar för så lite som 4000-5000 kr i månaden?  

  • Anonym
    Äldre 8 Sep 10:19
    #36

    Vi handlar för mellan 6000- 8000 kr men då är det blöjor, rengöringsmedel och allt annat man behöver från en matbutik inräknat. Det slinker med en hel del godsaker också som dra iväg priset, men det är något jag jobbar på att sluta med. ;) Vi gör så att beroende på hur mycket pengar vi får en månad så tar vi ut pengarna, och lägger i fyra olika högar, en för varje vecka.

  • Äldre 8 Sep 11:00
    #37
    Syth skrev 2011-09-07 22:14:27 följande:
    Undrar hur det har gått för dig TS, har du lyckats få ner utgifterna för mat? Länge sedan du startade tråden, men jag är just nu i samma sits. 2 vuxna, 2 barn  och ett matkonto på hela 11000. Jag blev såååå förvånad, för jag tycker inte att vi handlar så mycket. Men jag får väl erkänna att det blir mycket ekologiskt och vi köper bra produkter - men 11 000? På tok för mycket, måste halveras! 

    De flesta som svarar skriver hur mycket de handlar för i månaden, men inte vad de handlar. Vad äter ni egentligen som handlar för så lite som 4000-5000 kr i månaden?  
    Jag har inte svarat tidigare men handlar mat för ca 3-5 tusen/månad. Inklusive välling, blöjor etc.. Vi är två vuxna, två barn en katt å en hund
    Vad äter vi? Tja... Fläskfilè, Kycklingfilè, Korv å makaroner, spagetthi och köttfärssås. Fisk och potatis, Kassler om det finns billigt. mm..
    Vi tycker att vi äter bra mat, nästan inga halvfabrikat (fiskpinnar ibland och nån pyttipanna) och tycker verkligen inte att vi snålar på maten.
    För mig är det helt fantastiskt konstigt HUR i hela friden man f¨år upp kostnaden till 8-10tusen??? Vad äter ni skulle jag vilja fråga?
    Oxfilè varje helg och musslor och hummer till lunch??
    Det går att komma billigt undan om man håller sig till ex Willysaffärer samt köpa på sig när de har extrapriser.
    Jämför priser lite. Jag skulle aldrig köpa ex färsk kycklingfile för 95 kr/kg när man kan köpa fryst för 50:)
  • Äldre 8 Sep 12:29
    #38

    -hehehehe vi lägger nog också runt tio lakan i månaden på mat, vi e två vuxna utan barn och djur :P


    vi äter ute mycket, småhandlar mycket... jag är vegetarian så det blir ofta quorn och sojaprodukter vilket e dyrt..


    mycket snask och godsaker på helger ( ofta vardagar också iofs )


     


    vi tjänar bra men borde kanske försöka dra ner liiiite på matkostnaderna hehe

  • Äldre 8 Sep 19:15
    #39

    10 tusen på mat? Sorry men det hade varit lite kul och få se några kvitton från det ni handlar, ni måste ju handla väldigt fin och dyr mat.  2 vuxna och här ligger väl maten i snitt på 3000.....

  • Äldre 8 Sep 19:25
    #40

    5000 i månaden sätter vi in på Medmerakortet, det brukar bara vara kvar några enstaka kronor i slutet av månaden. I familjen är vi två vuxna och ett barn. Vi köper bara laktosfria mejeriprodukter och i summan ingår även tvättmedel, städgrejer, hygienprodukter och nattblöjor till barnet (ett paket blöjor varannan månad ungefär).

    Tidigare skenade våra matkostnader, så vi har strukturerat upp det ordentligt. Varje lördag storhandlar vi kommande veckas mat, inklusive allt. Innan vi handlar gör vi en matsedel för veckan, vi lagar all mat från grunden och gör så pass mycket att det räcker till matlådor åt oss båda två, ingen av oss äter alltså lunch ute, såvida det inte är någon särskild anledning, men då går det från nöjespengarna (max en-två gånger i månaden).

    De krav vi har på veckomaten är att den ska vara enkel att göra, gå relativt fort (eller kunna förberedas) och innehålla så mycket närproducerat som möjligt. Vi köper grönsaker och frukt efter säsong (just nu mycket rotsaker), handlar upp ordentligt med bra kött (äter nöt, fläsk och kyckling huvudsakligen) när det är på kampanj, fryser ner i lagom stora bitar och tar fram när det ska användas.

    Vi lagar ofta soppa, minst en gång i veckan. På vintern blir det ofta köttsoppa (på norrländskt vis, med många sorters rotsaker, lite kött och klimp) eller tomatsoppor. Viktigast att poängtera är väl att vi alltid LAGAR maten, det är mycket billigare att göra potatisklyftor än att köpa klyftad potatis. Dessutom är det godare med egengjorda.

    Jag tror många kan spara både pengar och tid på att vara mer strukturerade runt sina matinköp, jag behöver aldrig springa på affären efter jobbet, för allt finns hemma så det räcker till nästa lördag.


    If you love me - please don't feed me!
  • Äldre 8 Sep 19:26
    #41

    Kan tillägga att vi inte har några riktiga lågprismatbutiker hos oss, vi kan bara välja på Coop forum eller ICA Supermarket.


    If you love me - please don't feed me!
  • Anonym (ekono­m)
    Äldre 8 Sep 19:30
    #42

    ca.4500-5000:- per månad. 2 vuxna, 2 små barn. Då ingår blöjor, toalett och hushållspapper, tvättmedel, diskmedel, hygienprodukter, husgeråd och glödlampor typ.

  • Anonym (slösa­)
    Äldre 8 Sep 19:33
    #43

    ca 7000 kr lägger vi ut på mat under en månad, och då är vi 2 vuxna och 2 katter.

  • MtillM
    Äldre 8 Sep 19:35
    #44

    2 vuxna och en 11 månaders. Ca 4000 på storhandling, sen skulle jag tro att det är ca 1000 på komplettering, schampo och balsam köper jag separat det kostar ca 700 kr men det är inte varje månad. Sen är det lunch på jobbet för för bägge säkert mallan 2000 - 3000. Så ca 8000kr imånaden

  • Äldre 8 Sep 19:42
    #45

    Runt 8000, 2 vuxna o 4 barn ( varav 2 blöjbarn)

  • Anonym
    Äldre 9 Sep 10:01
    #46

    Ca 5000:-/månad. 2 vuxna, 3 barn på 12, 10 och 4 år.

  • Anonym (oxå oekono­misk)
    Äldre 9 Sep 10:10
    #47

    Ca 6000-7000kr  två vuxna och två hundar

  • Äldre 11 Sep 10:24
    #48
    cloudberry79 skrev 2011-09-08 19:26:49 följande:
    Kan tillägga att vi inte har några riktiga lågprismatbutiker hos oss, vi kan bara välja på Coop forum eller ICA Supermarket.
    samma här.... vi bor i sthlms innerstad och har ingen möjlighet att åka och storhandla. Blir ju ganska dyrt då =)
  • Äldre 11 Sep 17:47
    #49

    Runt 4500-5000 kr/ mån och vi är 2 vuxna och 2 barn (medräknat hygienartiklar också). Då unnar vi oss lite dyrare mat några dagar i veckan och lite billigare några dagar. Vi köper även en del godis, chips och läsk till helgerna. Handlar mest på ICA Maxi.  

Svar på tråden Hur mycket pengar lägger ni på mat i månaden?