• Äldre 15 Jun 10:43
    7563 visningar
    31 svar
    31
    7563

    Hur få bra grafiska tryck?

    Jag tycker om att sitta och göra egna tavlor i Photoshop och gör det ganska mycket. Nu ska jag då framkalla några av mina grafiska tryck och eftersom jag inte har någon skrivare så framkallade jag hos FujiDirekt. 

    Fick hem mina framkallningar idag och är väldigt besviken. Det är blurr runt om texten och bilderna. Det enda man inte ser det på är dom som är en svart ruta på bakom texten, men kollar man noga så är det blurr där också. Några av dom blev gråa istället för vita.

    Hos FujiDirekt måste man ladda upp med filformatet .jpg. Så jag funderar på om det kanske har med det att göra? Eller har jag gjort något fel i tex upplösningen eller när jag sparade bilden? På FujiDirekt stod det att bilden var lågupplöst men framkallade i formaten som den klarade av.

    Jag spara alltid med "Spara för webben" för att bilden ska bli mindre. Kan det ha med det att göra? I datorn ser dom bra ut, men inte på framkallningen. Jag ska införskaffa mig en bra skrivare, men vet inte vilken man ska välja när man ska skriva ut på fotopapper. 


  • Svar på tråden Hur få bra grafiska tryck?
  • jumpdo­g
    Äldre 15 Jun 10:44
    #1

    Vad är det för grafiska tryck det handlar om? Gör du illustrationer? Är det foton? Text? jag ser fler saker i det du skriver som kan göra fula framkallningar. Bla att du sprara för webb, det komprimerar ju bilderna.

  • sten1
    Äldre 15 Jun 10:45
    #2

    Det har att göra med att du "spsrar för webben". Då sparar man i en låg upplösning som gör att bilden ser blurrig ut vid tryck på papper.

  • Äldre 15 Jun 10:46
    #3
    jumpdog skrev 2011-06-15 10:44:40 följande:
    Vad är det för grafiska tryck det handlar om? Gör du illustrationer? Är det foton? Text? jag ser fler saker i det du skriver som kan göra fula framkallningar. Bla att du sprara för webb, det komprimerar ju bilderna.
    Det är för det mesta text. Och även små bilder.

    galleri.tigerhonan.net/ - här finns allt samlat så ni här inne kan se vad det är tryck. 
  • sten1
    Äldre 15 Jun 10:46
    #4
    sten1 skrev 2011-06-15 10:45:55 följande:

    Det har att göra med att du "spsrar för webben". Då sparar man i en låg upplösning som gör att bilden ser blurrig ut vid tryck på papper.


    jpg komprimerar också bilden, men det syns inte på vanliga format upp till A-4 och med blotta ögat.
  • Äldre 15 Jun 10:47
    #5
    sten1 skrev 2011-06-15 10:46:59 följande:
    jpg komprimerar också bilden, men det syns inte på vanliga format upp till A-4 och med blotta ögat.
    Så då ska jag alltså spara vanligt som jpg och framkalla? Kommer det inte bli något blurr då?
  • k girl
    Äldre 15 Jun 10:48
    #6

    Om du sparar på webben blir bilden komprimerad och görs om för att passas för visning på skärm! Så jo, en stor del kan nog ligga i det. Du vill egentligen ha stora filer om du ska spara för tryck - små filer = dålig kvalitet! Om dessutom bilden är lågupplöst så är det ju inte speciellt bra. Kan utveckla senare, men nu måste jag fixa mat.

  • sten1
    Äldre 15 Jun 10:50
    #7
    sten1 skrev 2011-06-15 10:46:59 följande:
    jpg komprimerar också bilden, men det syns inte på vanliga format upp till A-4 och med blotta ögat.

    När du arbetar med bilderna i photoshop ska du arbeta i photoshops eget format. Om du arbetar i jpg så komprimeras bilden varje gång du säkerhetssparar. Det sista du gör när du är färdig med bilden är att spara det som tiff och jpg. Jpg för framkallningens skull.


     


    Men det är absolut att du sparar för webben som har ställt till det.

  • jumpdo­g
    Äldre 15 Jun 10:50
    #8
    Tigerhonan skrev 2011-06-15 10:46:33 följande:
    Det är för det mesta text. Och även små bilder.

    galleri.tigerhonan.net/ - här finns allt samlat så ni här inne kan se vad det är tryck. 
    Har du illustrator? Där kan du göra vektoriserad text som klarar hur stora tryck som helst. Montera in dina bilder där. Mycket bättre.
  • Äldre 15 Jun 10:51
    #9
    k girl skrev 2011-06-15 10:48:59 följande:
    Om du sparar på webben blir bilden komprimerad och görs om för att passas för visning på skärm! Så jo, en stor del kan nog ligga i det. Du vill egentligen ha stora filer om du ska spara för tryck - små filer = dålig kvalitet! Om dessutom bilden är lågupplöst så är det ju inte speciellt bra. Kan utveckla senare, men nu måste jag fixa mat.
    Hur stora bilder är "normala" när man ska trycka? Det största trycket jag kommer framkalla är 15x20 cm på fotopapper.

    När man väljer storlek i photoshop och vill välja cm, blir det verkliga cm när man väljer tex 10x10 cm. Blir den så stor på papper också?
  • jumpdo­g
    Äldre 15 Jun 10:51
    #10

    Ja, annars får du göra som giraff säger, spara en ny kopia i JPG det sista du gör. Men inte för webb. Arbeta i TIFF eller PS eget format när du jobbar.

Svar på tråden Hur få bra grafiska tryck?