• Äldre 15 Jun 10:43
    7559 visningar
    31 svar
    31
    7559

    Hur få bra grafiska tryck?

    Jag tycker om att sitta och göra egna tavlor i Photoshop och gör det ganska mycket. Nu ska jag då framkalla några av mina grafiska tryck och eftersom jag inte har någon skrivare så framkallade jag hos FujiDirekt. 

    Fick hem mina framkallningar idag och är väldigt besviken. Det är blurr runt om texten och bilderna. Det enda man inte ser det på är dom som är en svart ruta på bakom texten, men kollar man noga så är det blurr där också. Några av dom blev gråa istället för vita.

    Hos FujiDirekt måste man ladda upp med filformatet .jpg. Så jag funderar på om det kanske har med det att göra? Eller har jag gjort något fel i tex upplösningen eller när jag sparade bilden? På FujiDirekt stod det att bilden var lågupplöst men framkallade i formaten som den klarade av.

    Jag spara alltid med "Spara för webben" för att bilden ska bli mindre. Kan det ha med det att göra? I datorn ser dom bra ut, men inte på framkallningen. Jag ska införskaffa mig en bra skrivare, men vet inte vilken man ska välja när man ska skriva ut på fotopapper. 


  • Svar på tråden Hur få bra grafiska tryck?
  • jumpdo­g
    Äldre 15 Jun 11:06
    #21
    skorpionen80 skrev 2011-06-15 11:05:09 följande:
    En bild som ska framkallas i 15x20cm bör vara 2060x1770 pixlar stor. Hur stora är dina bilder i pixlar? De kan ju ha varit för små iom att FujuDirekt varnade för dålig upplösning.
    Men pixlar är det du ser på skärmen! För tryck ska du kolla på storleken i cm eller millimeter och på DPI.
  • k girl
    Äldre 15 Jun 11:06
    #22
    Tigerhonan skrev 2011-06-15 10:51:46 följande:
    Hur stora bilder är "normala" när man ska trycka? Det största trycket jag kommer framkalla är 15x20 cm på fotopapper.

    När man väljer storlek i photoshop och vill välja cm, blir det verkliga cm när man väljer tex 10x10 cm. Blir den så stor på papper också?
    För 15 x 20 rekommenderas minst en upplösning på 300 ppi, det är vad som används i tidningstryck. Men det är bättre att arbeta med en större bild och förminska den, när jag scannar in gamla foton som jag restaurerar scannar jag alltid in dem i 1200 ppi oavsett hur stora jag ska framkalla dem. Vitamin berättar här ovan hur man ställer in det i PS.
  • skorpi­onen80
    Äldre 15 Jun 11:07
    #23
    jumpdog skrev 2011-06-15 11:05:38 följande:
    Det är bättre att göra ett större dokument än ett mindre. 10x15 låter väldigt litet att jobba med...
    Å andra sidan kan förminskning också ställa till det med kvalitén. Om man vet att man endast kommer skriva ut bilden i 10x15 ser jag inte någon anledning till att göra den större...
  • sten1
    Äldre 15 Jun 11:07
    #24
    Tigerhonan skrev 2011-06-15 11:02:33 följande:
    Ska testa detta och hoppas på det bättre :) Ja, det ska jag absolut göra. Ska skicka in en bild till framkallaning som test och hoppas på det blir bättre :)
    sten1 skrev 2011-06-15 10:57:01 följande:
    Toppen! Då har du ju alla originalarbeten kvar i perfekt skick och det enda du behöver göra är att spara om det till jpg för vanligt tryck istället för webb.
    Japp det har jag. Behöver bara förstora dom lite eftersom dom är lågupplösta. Det är ganska bra att arbeta i stora storlekar då eller?
    Jag vet inte vad du menar med att du måste förstora dem? Jag täner att du inte måste förstora dem. Att de är så högupplösta som de kan vara i photoshops format och när du sparar dem som jpg så blir det ju lite sämre kvalitet på bilden men om du väljer en hög kvalitet på jpg (för tryck) så är det inget som kommer att märkas alls.
  • jumpdo­g
    Äldre 15 Jun 11:09
    #25
    Tigerhonan skrev 2011-06-15 11:02:33 följande:
    Ska testa detta och hoppas på det bättre :) Ja, det ska jag absolut göra. Ska skicka in en bild till framkallaning som test och hoppas på det blir bättre :)
    sten1 skrev 2011-06-15 10:57:01 följande:
    Toppen! Då har du ju alla originalarbeten kvar i perfekt skick och det enda du behöver göra är att spara om det till jpg för vanligt tryck istället för webb.
     Japp det har jag. Behöver bara förstora dom lite eftersom dom är lågupplösta. Det är ganska bra att arbeta i stora storlekar då eller?
    Hur lågupplösta är dom?
  • sten1
    Äldre 15 Jun 11:09
    #26
    jumpdog skrev 2011-06-15 11:05:38 följande:
    Det är bättre att göra ett större dokument än ett mindre. 10x15 låter väldigt litet att jobba med...
    10x 15 är bara ett exempel. Jag väljer ett format som fotoaffären brukar framkalla i. När jag såg TS bilder så ser det ut som små skyltar som man kanske ska använda i ett fotoalbum för scrapping eller så, det var väl därför jag sa 10x15.
  • Äldre 15 Jun 11:12
    #27
    skorpionen80 skrev 2011-06-15 11:05:09 följande:
    En bild som ska framkallas i 15x20cm bör vara 2060x1770 pixlar stor. Hur stora är dina bilder i pixlar? De kan ju ha varit för små iom att FujuDirekt varnade för dålig upplösning.
    Jag hade gjort dom i storlek 15x10 cm och 425x283 pixlar. Inser nu att det var för smått men det fungerade för dom små storlekarna på FujiDirekt. Jag ska inte ha större än 15x20 så ska göra om så alla passar det formatet. 
    k girl skrev 2011-06-15 11:06:30 följande:
    För 15 x 20 rekommenderas minst en upplösning på 300 ppi, det är vad som används i tidningstryck. Men det är bättre att arbeta med en större bild och förminska den, när jag scannar in gamla foton som jag restaurerar scannar jag alltid in dem i 1200 ppi oavsett hur stora jag ska framkalla dem. Vitamin berättar här ovan hur man ställer in det i PS.
     Jag vet redan sen innan hur man ställer in som tur är Att jag alltid ska glömma av teorin. Har gått grafisk kommunikation nu under våren och jag är lika duktig på att glömma av det här med teorin som jag fick lära mig :P

    Giraff: Jag måste göra original dokumentet större för att jag ska kunna framkalla i de formaten som jag vill ha. Ända upp till 15x20 och som det är nu går det bara upp till 11x17 ungefär.  
  • Äldre 15 Jun 11:15
    #28
    jumpdog skrev 2011-06-15 11:09:33 följande:
    Hur lågupplösta är dom?
    Det är olika på varje men 15x10 ungefär. Dom som är avlånga har annan storlek. Men eftersom det mesta är text är det lätt att förstora storleken på dokumentet :) 
  • sten1
    Äldre 15 Jun 11:17
    #29
    Tigerhonan skrev 2011-06-15 11:12:51 följande:
    Jag hade gjort dom i storlek 15x10 cm och 425x283 pixlar. Inser nu att det var för smått men det fungerade för dom små storlekarna på FujiDirekt. Jag ska inte ha större än 15x20 så ska göra om så alla passar det formatet.
    k girl skrev 2011-06-15 11:06:30 följande:
    För 15 x 20 rekommenderas minst en upplösning på 300 ppi, det är vad som används i tidningstryck. Men det är bättre att arbeta med en större bild och förminska den, när jag scannar in gamla foton som jag restaurerar scannar jag alltid in dem i 1200 ppi oavsett hur stora jag ska framkalla dem. Vitamin berättar här ovan hur man ställer in det i PS.
    Jag vet redan sen innan hur man ställer in som tur är Att jag alltid ska glömma av teorin. Har gått grafisk kommunikation nu under våren och jag är lika duktig på att glömma av det här med teorin som jag fick lära mig :P

    Giraff: Jag måste göra original dokumentet större för att jag ska kunna framkalla i de formaten som jag vill ha. Ända upp till 15x20 och som det är nu går det bara upp till 11x17 ungefär.
    Ok, då förstår jag. Det komprimerar bliden något att förstora originalarbetet. Det är bra att jobba i stora format från början men det vet du ju.
  • Äldre 15 Jun 11:24
    #30
    sten1 skrev 2011-06-15 11:17:17 följande:
    Ok, då förstår jag. Det komprimerar bliden något att förstora originalarbetet. Det är bra att jobba i stora format från början men det vet du ju.
    Ja men det jag menade var att jag ska göra nya dokument och göra om bilder så dom blir likadana i större format
  • sten1
    Äldre 15 Jun 13:10
    #31
    Tigerhonan skrev 2011-06-15 11:24:32 följande:
    Ja men det jag menade var att jag ska göra nya dokument och göra om bilder så dom blir likadana i större format
    Jaha =) då fattar jag!
Svar på tråden Hur få bra grafiska tryck?