• Anonym (bitch­)
    Äldre 18 Jun 16:56
    114698 visningar
    30 svar
    30
    114698

    Tog 50 mg atarax igår för att kunna sova, idag är jag hemsk?

    Jag har fått utskrivet atarax för att kunna sova, har fått sömnproblem av venlafaxin så jag fick atarax mot sömnen.
    Igår tog jag 50 mg dvs 2 x 25 mg tabletter o somnade bra.
    Idag är jag på så sjukt dåligt humör, är hemsk mot min familj och  blev helt galen i affären när de inte hade  en sak jag behövde. Min sambo tycker jag beter mig som en jättebebis.
    Vad är detta? Är en väldigt stabilperson när jag tar venlafaxin så dette måstre ju bero på ataraxen. Kommer aldrig mer ta denna.
    Fler med samma biverkning?

  • Svar på tråden Tog 50 mg atarax igår för att kunna sova, idag är jag hemsk?
  • Äldre 18 Jun 20:05
    #1

    Jag har käkat dem länge av och till utan besvär. Däremot så är det ju så att man aldrig får samma sömn på medicin som man får utan. Ibland när man vaknar kan man uppleva det som att man inte sovit alls. Det beror på att det inte blie samma kvalité på sömnen med medicin.

    Kan det inte finnas en gemensam orsak, annars. En orsak till att du inte kunde sova och är vresig och sur?

  • Ellebe­llebi2­010
    Äldre 18 Jun 20:37
    #2

    En biverkning är att man kan bli irriterad.

  • Äldre 18 Jun 20:58
    #3
    Ellebellebi2010 skrev 2011-06-18 20:37:02 följande:
    En biverkning är att man kan bli irriterad.
    En biverkning kan inte uppstå 12 timmar efter att man svalt tabletten. Då är den ute ur systemet för länge sedan. Vad än det dåliga humöret berodde på så var det inte att du tog två tabletter dagen innan!
  • Anonym (jag med)
    Äldre 18 Jun 21:03
    #4

    Jag blir sådan av bara en atarax. De knockar mig helt i 24 timmar :( Det är nog väldigt olika hur kännslig man är för dem.

  • Anonym
    Äldre 18 Jun 21:19
    #5

    Ataraxen sitter i 12 timmar. Själv blir jag seg och trött dagen efter atarax

  • Loveee­liiie
    Äldre 18 Jun 21:24
    #6

    Jag har Atarax för att kunna sova och för att inte vakna så många gånger (men jag har inte använt dom på ett tag)
    sover helt otroligt bra på dom, dock så sover jag lite för länge men känner mig utvilad dagen efter

    Tar dom också för panikångestattacker som jag får i pressande/stressande/obehagliga situationer.
    efter panikångestattacken så blir jag väldigt trött men funkar att hålla mig vaken om jag dricker en cola eller energidryck.

    Har aldrig haft någon biverkning som du haft, och jag om det hade gått mer än 12timmar så tror jag inte att det beror på Ataraxen. men visst om du sovit med den men inte fått rätt "kvalitet" så är det inte konstigt att du är på dåligt humör.

    Om jag var du så skulle jag testa igen, för att vara på säkra sidan, för Atarax kan vara väldigt bra om det funkar på en.

  • Ellebe­llebi2­010
    Äldre 18 Jun 22:37
    #7

    Fast Atarax har effekt mot klåda i 24 timmar, så helt borta kan det inte vara. Och jo, man kan få biverkningar dagen efter, speciellt om man inte tagit medicinen på ett tag. 

  • Äldre 18 Jun 22:45
    #8

    Om Atarax (där den aktiva substansen heter hydroxizin):




    Biverkningar  (Läs mer om biverkningar)


    Vanlig (>1/100, <1/10)


    Mindre vanlig (>1/1000, <1/100)


    Sällsynt (>1/10 000, <1/1000)


    CNS: dåsighet


    Neurolog: yrsel, huvudvärk


    Cirkulatoriska: QT-förlängning, Torsade de Pointes, hjärtstillestånd, ventrikulära arrytmier – ventrikelflimmer, ventrikeltakykardi.


    GI: illamående


    Psyk: irritabilitet


    Hud: angioödem, urtikaria


    Övriga: muntorrhet


     

    Psyk: mardrömmar


       



    Farmakodynamik


    Hydroxizin är en snabbt verkande H1-receptorantagonist med kraftiga klådhämmande och antiallergiska egenskaper. Effekt nås efter ca 1 timme och kvarstår minst 24 timmar.


    www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp&DocTypeID=3
  • Äldre 18 Jun 22:48
    #9

    Jaha, texten under biverkningar blev underlig. Irritabilitet tillhör i alla fall gruppen biverkningar som räknas om "mindre vanliga", dvs mellan drabbar mindre än en av hundra patienter.

  • Äldre 18 Jun 22:52
    #10

    och inte fick jag med hela texten om farmakodynamik.. bättre att hänvisa till enbart länken nästa gång

    "Hydroxizin har också en lugnande effekt, som beror på dess verkan på formatio reticularis. Effekten är märkbar efter ca 15 minuter och kvarstår ca 12 timmar."

Svar på tråden Tog 50 mg atarax igår för att kunna sova, idag är jag hemsk?