• Anonym (bitch)

    Tog 50 mg atarax igår för att kunna sova, idag är jag hemsk?

    Jag har fått utskrivet atarax för att kunna sova, har fått sömnproblem av venlafaxin så jag fick atarax mot sömnen.
    Igår tog jag 50 mg dvs 2 x 25 mg tabletter o somnade bra.
    Idag är jag på så sjukt dåligt humör, är hemsk mot min familj och  blev helt galen i affären när de inte hade  en sak jag behövde. Min sambo tycker jag beter mig som en jättebebis.
    Vad är detta? Är en väldigt stabilperson när jag tar venlafaxin så dette måstre ju bero på ataraxen. Kommer aldrig mer ta denna.
    Fler med samma biverkning?

  • Svar på tråden Tog 50 mg atarax igår för att kunna sova, idag är jag hemsk?
  • Anonym (en till)

    Jag har inte kopplat ihop ilska med atarax. Jag har ätit det i ett par månader med några uppehåll.

    TS, fråga om du får prova Theralen istället, den funkar bättre på en del. För mig är Theralen starkare än Atarax och jag sover som en stock. Den håller också i sig i 12 timmar.

  • Jonas 183

    jag har bra erfarenhet av atarax. sover väldigt bra på dom. Går att ta på dagen också för oro el liknande.

  • Anonym

    Jag äter den då och då för att kunna somna bättre och ja, jag upplever en ökad irriteration faktist.

  • Anonym (Japp)

    Jag kännerr igen mig! Jag blir PMS-irriterad. Jag tar den ibland mot ångest men drar mig för det pga att jag blir ännu tröttare än vad jag är annars men främst så blir jag på jäkligt dåligt humör! Jag tar ganska ofta 50 mgr närjag har en hög ångest. 25 mgr hjälper bara då den är lindrig o i ett tidigt skede.

  • madeleinesophie

    Jag äter lerigan till natten.. Är alltid tvär sur å irreterad dagen efter på morgonen!! Nån som vet om de beror på dom??
    Jag har också stilnoct å imovane vid behov.. Men de äter jag sällan!

  • gute

    Hmm ja nu e ja inte så säker på om ja ska ta min atarax, 12 timmar asså låter lite väl länge tycker ja. jag som har adhd behöver inte vara seg om man säger så, tar ju en del energi o hålla humöret. Har fåt min atarax för att sova då ja aldrig blir trött när ja borde.

  • Anonym (byt?)

    Vad mycket problem ni verkar ha av atarax, varför byter ni inte? Har aldrig hört att någon ens ska ha fått någon effekt alls av atarax, förutom som antihistamin. 

  • mice

    Jag brukar ta typ 60mg när jag är rastlös och inte kan sova, men tror det bara är en placeboeffekt. Skulle verkligen behöva något starkare. Obestämd

  • Indianica
    Anonym (byt?) skrev 2013-08-21 13:14:21 följande:
    Vad mycket problem ni verkar ha av atarax, varför byter ni inte? Har aldrig hört att någon ens ska ha fått någon effekt alls av atarax, förutom som antihistamin. 
    Attarax är inte beroendeframkallande, men väldigt milt. Jag tycker också att jag får sämre effekt av Attarax efter ett tag. Har tvingats trappa upp till 3 tabletter per kväll. Man kan också bli trött och sed förmiddagen efter man tagit Attarax och då kan man så klart bli irriterad. Men jag blev mycket segare av Propavan, då var jag knockad hela förmiddagen så Attarax får duga så länge. Imovane är min favoritinsomningstablett, men den rä
    cker ju inte hal natten, men är bra om man bara bebhäver hjälp med att somna.
  • Anonym (byt?)
    Indianica skrev 2013-08-22 08:59:43 följande:
    Attarax är inte beroendeframkallande, men väldigt milt. Jag tycker också att jag får sämre effekt av Attarax efter ett tag. Har tvingats trappa upp till 3 tabletter per kväll. Man kan också bli trött och sed förmiddagen efter man tagit Attarax och då kan man så klart bli irriterad. Men jag blev mycket segare av Propavan, då var jag knockad hela förmiddagen så Attarax får duga så länge. Imovane är min favoritinsomningstablett, men den rä
    cker ju inte hal natten, men är bra om man bara bebhäver hjälp med att somna.
    Theralen är inte så farligt beroendeframkallande och man sover som en liten gris på låga doser och det är ångestdämpande. Man blir lite seg morgonen efter för man kan sova rätt länge och vill liksom inte vakna, men stiger man bara upp och tar en kopp kaffe är det ingen fara. Man kan säga att startsträckan på morgonen förlängs. Jag har aldrig upplevt irritation och är det någon bieffekt jag alltid annars får så är det aggressivitet och annat jobbigt. Kanske kan vara värt att prova iallafall? Imovane är galet vanebildande. 
  • mice

    Jag skulle vilja ha något som slår ut mig helt så jag slipper vakna två gånger per natt, varje jäkla natt. Har varit så i flera år. Har nog inte sovit en hel natt utöver på fyllan så långt jag kan minnas.

  • KarinMatildaa

    50 mg är en hög dos att börja med. Jag skulle rekommendera att börja med 10 mg och stanna på den dosen som hjälper med sömn men ger minst biverkningar, max 50 mg.
    Jag använder Atarax sen över ett år och gillar den. Man säger att man inte blir tillvand vid den, men jag tycker att min kropp vänjer sig, bäst är att inte ta den varje natt. Jag är b9de patient och läkare 😊

  • Anonym (Hmmm ...., ,)

    Atarax är sockerpiller för min del. Kan ta hur många som helst med absolut NOLL effekt.

    Imovane skulle jag väldigt gärna ta varje kväll men det är omöjligt att få recept på. Sambon får 30 st per månad,  de gör vi av med på ett par dagar.  :(

  • Anonym (......)

    Det är en vanlig biverkning ja. Är det inte bättre att ta melatonin och tryptofan i stället för att somna? atarax är ju skit, jag blev dubbelt så trött dan efter av den.

  • Anonym (nejtack)

    Jag blir galen på atarax . skit sur och mår piss dagen efter 

    Sen fick jag Imovane utskrivet , sover mycket bättre på dom

  • Anonym (Jessuca)

    Läs om allergimediciner. har hört att många blir arga av det. Atarax är allergimedicin I grunden.

  • Anonym (Jessuca)

    Har också haft Atarax och Lergigan. Blev arg på båda. 


    Flera andra jag känner blir också arga av det. 

  • Anonym (H)

    Märker inte av något sådant. Äter 25mg. Dock så sover jag till jag vaknar, kanske är annorlunda om man måste upp kl 06. 

  • Anonym (Jessuca)
    Anonym (H) skrev 2024-02-19 15:50:58 följande:

    Märker inte av något sådant. Äter 25mg. Dock så sover jag till jag vaknar, kanske är annorlunda om man måste upp kl 06. 


    Sådant spelar ingen roll. Snarare sover man ju ännu sämre om man måste upp tidigt, då vet man ju det på allt också. 
Svar på tråden Tog 50 mg atarax igår för att kunna sova, idag är jag hemsk?