• Lilla Fia 65

    Samla papper till länder

    Vi ska börja samla papper till något land men vet inte vilket land ännu. Finns det några papper som är allra vanligast att länderna vill ha? Vilka papper/handlingar har ni behövt skicka till landet?


    Vi vill gärna förbereda i tid


    Tackar för input!


     

  • Svar på tråden Samla papper till länder
  • Lilla Fia 65

    Tack för alla tips. Det verkar som det finns en del man kan förbereda ändå. Det verkar som passfoton och foton på oss i hemmet med vålvårade kläder är något som kan vara värt att lägga lite tid på.


    Vad snälla ni är som berättar!

  • Chimamanda

    Tänk på att olika länder kan ha olika instruktioner. För vårt land var AC noga med att vi inte får sprida instruktionerna till andra, då AC lagt ner en hel del arbete på att få dessa instruktioner så bra som möjligt. Men absolut -för de flesta gäller väl att man ska ta bilder i hemmet i prydliga kläder och olika situationer. Antal bilder och passbilder varierar dock mellan länderna.

  • Angla

    I andra länder så skall man inte ha skor på sig och vara ganska så uppklädd. Så det kan variera mycket!


    Angla - mamma till slut & snart igen
  • jansson77

    Oops....då delade jag med mig av för mycket nu då? Förvånad
    Har dock inte fått nån instuktion om att dessa skulle vara hemliga?

  • Chimamanda
    jansson77 skrev 2011-06-23 08:33:56 följande:
    Oops....då delade jag med mig av för mycket nu då? Förvånad
    Har dock inte fått nån instuktion om att dessa skulle vara hemliga?
    Jag vet inte.   I våra instruktioner stod att vi inte fock lov att sprida dem.
  • Lilla Fia 65

    Det förstår jag inte varför man inte får sprida instruktioner. Det är väl bara bra om man kan vara väl förberedd i en annars så utdragen och pga av andra uppstoppande adoptionsprocess. Jag har funderat varför instruktionerna inte står under landinformationen hos adoptionsorganisationerna. Det skulle väl bara underlätta för de sökande? Och det är klar att man förstår att länderna har olika krav. Det förstår man väl.


    Chimamanda skrev 2011-06-22 21:21:41 följande:
    Tänk på att olika länder kan ha olika instruktioner. För vårt land var AC noga med att vi inte får sprida instruktionerna till andra, då AC lagt ner en hel del arbete på att få dessa instruktioner så bra som möjligt. Men absolut -för de flesta gäller väl att man ska ta bilder i hemmet i prydliga kläder och olika situationer. Antal bilder och passbilder varierar dock mellan länderna.
  • Lilla Fia 65

    Om det stod under respektive land precis vad de behövde för handlingar från de sökande så skulle de sökande tydligt se att och hur ländernas behov av papper skiljde sig åt också.

  • Namaste72

    Eftersom de flesta dokument inte ska vara mer än några månader gamla så är det ingen idé att börja samla ihop akten i förväg innan man bestämt land + att olika kontakter i länderna kräver olika dokument. Så bara för att man tex passar in på Indiens krav, så har alla barnhem olika sorters dokument som ska se ut på olika sätt.

    Det enda man kan förbereda i förväg är foton och tex referensbrev om det behövs flera. Läkarintyg ska vara så nya som möjligt, liksom arbetsgivarintyg (som kanske ska vara på engelska eller spanska eller svenska och ha lönen i landets valuta... eller inte).

    Jag förstår att det är lätt att bli otålig i den här processen (jag vet, jag är sjukt otålig själv) men bäst är att ha is i magen och låta organisationen ge instruktionerna.


    { Mamma till världens finaste dotter } { väntar barn igen}
  • Lilla Fia 65

    Tack Hanya Efter 10 års kämpande efter barn genom ägglossningsstickor, hårda ivf:er och fyra år i adoptionsköer och två medgvandeutredningar så känns det ibland lite småtrögt trögt ja. Men vi är jätteglada för vårt nya medgivande och ser med spänning och glädje fram emot de kommande instruktionerna


    Man blir lite småivrig nu när man fått medgivande och har en bra köplats. Det är som att möjligheter kommit tillbaka.


    Lycka till i processen allihop


    Och Glad midsommar!


     


     


     


     


     


     

Svar på tråden Samla papper till länder