• Anonym
    Äldre 21 Jun 17:13
    82572 visningar
    550 svar
    550
    82572

    Hur mycket pengar har ni lagt undan?

    Hejsan!

    Läste en artikel i Aftonbladet härom dagen och blev mörkrädd. De skrev att de flesta i Sverige har sparat TRE löner på sitt sparkonto - inför svåra tider. Herre gud!! TRE löner! Är det ens möjligt? tänker jag som småbarnsmamma. Jag har EN lön sparad och tycker jag är myyycket duktig. Hur sparar ni? Vi bor ändå i hus och måååste ju spara ifall något händer. Intressant att se om den där artikeln verkligen stämmer, tänkte jag. Hoppas många vågar svara! Man kan vara anonym så jag hoppas fler väljer att svara då. ;)

  • Svar på tråden Hur mycket pengar har ni lagt undan?
  • Anonym (l)
    Äldre 4 Feb 16:39
    Anonym (l) skrev 2012-02-04 16:37:47 följande:
    Jag har ca 100 000 på aktier och typ 50 000 på fonder. Om jag inte minns tokigt så har sambon lite över 60 000 på fonder han också. Men det blir ju en del skatt på detta också sen om vi säljer.

    Rensa sparpengar har vi väl 15 000 kr nu, tidigare låg den summan på 80 000 (innan sommaren), men där tömde vi helt när vi köpte bil i oktober och även renoverat huset en del.

    Så sedan oktober har vi sparat ihop dessa 15 000 och vår förhoppning är att spara 4000 kr i månaden, iallafall nu såplänge som vi bara har en inkomst. Förhoppningsvis kommer vi kunna spara mer sen, eller renovera för pengarna! 
    sen har vi även huset, där har vi ca 400 000 kr som inte är belånat, om vi får de vi köpte huset för om vi nu skulle sälja ska tilläggas.
  • Äldre 4 Feb 16:42

    2 vuxna, 2 barn, hyresrätt 5600 kr/mån, sålt bilen. Inkomster ca 30 000/mån. Har inga sparade pengar förutom några tusen till hunden om hon skulle behöva veterinär akut. Vi har ingen ångest alls.

  • Anonym
    Äldre 4 Feb 16:45
    ModestyB skrev 2012-02-04 16:42:29 följande:
    2 vuxna, 2 barn, hyresrätt 5600 kr/mån, sålt bilen. Inkomster ca 30 000/mån. Har inga sparade pengar förutom några tusen till hunden om hon skulle behöva veterinär akut. Vi har ingen ångest alls.

    Är ni inte rädda för sjukskrivning eller uppsägning?
  • Äldre 4 Feb 16:55
    Anonym skrev 2012-02-04 16:45:45 följande:
    Är ni inte rädda för sjukskrivning eller uppsägning?
    Varför skulle vi vara det? Vi har rättat munnen efter matsäcken. Istället för att spara och snåla lever vi high life, just nu på 5 månaders solresa... Vi är väl försäkrade och jag är med i A-kassan, sen studerar vi båda på distans just nu. Vid sjukskrivning får man ju ändå en inkomst. Samma sak vid uppsägning. Jag har inget problem att hitta jobb, men jag v'äljer att inte jobba eftersom vi har små barn och hellre vill vara "hemmaföräldrar" ett par år.
  • Äldre 4 Feb 16:57
    ModestyB skrev 2012-02-04 16:55:55 följande:
    Varför skulle vi vara det? Vi har rättat munnen efter matsäcken. Istället för att spara och snåla lever vi high life, just nu på 5 månaders solresa... Vi är väl försäkrade och jag är med i A-kassan, sen studerar vi båda på distans just nu. Vid sjukskrivning får man ju ändå en inkomst. Samma sak vid uppsägning. Jag har inget problem att hitta jobb, men jag v'äljer att inte jobba eftersom vi har små barn och hellre vill vara "hemmaföräldrar" ett par år.
    Jag har alltså en fast tjänst jag är föräldraledig från förlängt och jag studerar under tiden på distans, så jag har något "att falla tillbaka på" när jag är redo.
  • Anonym
    Äldre 4 Feb 17:00
    ModestyB skrev 2012-02-04 16:55:55 följande:
    Varför skulle vi vara det? Vi har rättat munnen efter matsäcken. Istället för att spara och snåla lever vi high life, just nu på 5 månaders solresa... Vi är väl försäkrade och jag är med i A-kassan, sen studerar vi båda på distans just nu. Vid sjukskrivning får man ju ändå en inkomst. Samma sak vid uppsägning. Jag har inget problem att hitta jobb, men jag v'äljer att inte jobba eftersom vi har små barn och hellre vill vara "hemmaföräldrar" ett par år.

    För att det ibland krånglar och tar tid innan man får ut sjukpenning/a-kassa. För man ibland är sjuk fast Försäkingskassan inte anse att man är det.
  • Anonym
    Äldre 4 Feb 17:00

    Oj... Jag tyckte att jag hade sparat mycket med mina 35 000kr på sparkontot (bor ensam). Men jag ligger tydligen i lä.

  • Äldre 4 Feb 17:04
    Anonym skrev 2012-02-04 17:00:39 följande:
    För att det ibland krånglar och tar tid innan man får ut sjukpenning/a-kassa. För man ibland är sjuk fast Försäkingskassan inte anse att man är det.
    Då klarar vi oss på en inkomst tills det är löst. Som sagt, har man många "ekonomiska måsten" krisar det säkert om man blir av med en inkomst, har man valt att leva på ett annat sätt så skapar man andra förutsättningar. Inga jag känner med hus, lån, villor och heltidsarbeten skulle kunna leva så fritt som vi gör.

    Det enda vi faktiskt ska ta tag i är bättre sparande inför pensionen och spara mer regelbundet till barnen. Barnen har lite sparpengar, men dom är ju inte våra att ta av och pengarna är till den dag de behöver egen bostad, möbler osv.
  • Anonym
    Äldre 5 Feb 09:30

    Jag är ensam med barnen och har lyckats spara 120 000 kr.
    Försöker spara mellan 2500-3500 kr/månad.Pengarna går till lägenhetsköp,eller svåra tider.

    Jag har ochså så lite räkningar/utgifter att jag skulle klara mig om jag blev arbetslös.

  • Äldre 6 Feb 17:31

    Intressant tråd! Har alltid undrat om jag sparar som jag för mycket, för lite eller helt normalt.

    Jag och sambon har tillsammans sparat ihop 600 000 kr under sex år. 
    Tillsammans har vi en nettolön på nästan 35 000 kr varje månad.
    Vi är båda i 30-års åldern.

    Jag brukar säga att vi har en låg "driftkostnad" på oss själva.
    Vi har varken barn, bil eller husdjur.
    Vi varken röker, dricker, festar eller tränar.
    Reser kanske 1-2 ggr per år.
    Vi har en bostadslån på drygt 1 miljon.
    Men vi unnar oss några restaurangbesök varje månad.
    Vi köper också gärna böcker och tv-spel.

    Någon skrev ett inlägg tidigare och ifrågasatte varför man sparar mer pengar än ett par månadslöner. Det fick mig att fundera över varför jag sparar. Det var lockande att tänka att jag kan handla mer kläder, resa lite mer, äta mer på restaurang eller investera i ett mysigare hem!

    Jag tror att det är mina och sambons föräldrars levnadssätt som har påverkat oss. Fram till för ett par år sedan har mina föräldrar aldrig sparat pengar. Under min uppväxt har de har fått göra tuffa prioriteringar och haft många oroliga dagar. De har inte heller haft särskilt bra inkomster och pensionsutsikten ser därför dyster ut. De är ständigt oroliga inför framtiden och är fast med fysiskt tunga och påfrestande fabriksjobb.
       Sambons föräldrar däremot har haft bättre framgång med inkomsterna och kunde faktiskt kalla sig själva för miljonär under sina bästa år. Men på grund av rättstvister har deras sparkonton på senare år tömts helt och hållet... Även de är nu låsta vid sina tunga jobb och oroar sig inför pensionen.

    Jag tror att både jag och sambon vill garderas oss för tuffa och äldre dar. Vi vill kunna leva som vi gör nu om 30 år. Min inkomst som frilansare ger ingen bra pensionsgrund. Även om vi har lärt oss av sambons föräldrars historia att sparade pengar inte garanterar trygghet vill vi helst ta det säkra före det osäkra. Vi brukar säga att så länge vi har varandra gör det inget om vi lever lite sparsamt (eller om vi oturligt nog blir av med allt i framtiden). Hjärta

  • Dovaki­n
    Äldre 7 Feb 02:17

    Jag har mer än ca 3 månaldslöner på ett "utifall att konto"

    Förstår inte hur det kan vara så svårt. EKONOMI FOLK! att hushålla med begränsade resurser.

    Det och självkontroll går hand i hand

  • Äldre 7 Feb 14:03
    Dovakin skrev 2012-02-07 02:17:31 följande:
    Jag har mer än ca 3 månaldslöner på ett "utifall att konto"

    Förstår inte hur det kan vara så svårt. EKONOMI FOLK! att hushålla med begränsade resurser.

    Det och självkontroll går hand i hand
    Utifall att vaddå? Du tappar självkontrollen över dina begränsade resurser?=)

    Alla behöver inte alls ha 3 månadslöner undanstoppade "utifall att". Det handlar inte alls om självkontroll. Du får det att låta som att alla utan sparade pengar är impulsiva idioter. Är du lycklig med din "självkontroll", så fine, men att hushålla kan innebära många olika strategier.
  • skorpi­onen80
    Äldre 7 Feb 14:50
    ModestyB skrev 2012-02-07 14:03:16 följande:
    Utifall att vaddå? Du tappar självkontrollen över dina begränsade resurser?=)

    Alla behöver inte alls ha 3 månadslöner undanstoppade "utifall att". Det handlar inte alls om självkontroll. Du får det att låta som att alla utan sparade pengar är impulsiva idioter. Är du lycklig med din "självkontroll", så fine, men att hushålla kan innebära många olika strategier.
    Utifall att man råkar ut för en olycka, inte kan jobba och försäkringskassan vägrar ge en pengar. Utifall att man blir arbetslös och det tar tid för a-kassan att komma igång. Utifall att bilen pajar totalt och man måste ha en ny helst igår. Utifall att något annat dyrt går sönder.

    Därför sparar vi i en "utifall att-"buffert, utöver semesterspar etc.
  • Äldre 7 Feb 15:06
    skorpionen80 skrev 2012-02-07 14:50:08 följande:
    Utifall att man råkar ut för en olycka, inte kan jobba och försäkringskassan vägrar ge en pengar. Utifall att man blir arbetslös och det tar tid för a-kassan att komma igång. Utifall att bilen pajar totalt och man måste ha en ny helst igår. Utifall att något annat dyrt går sönder.

    Därför sparar vi i en "utifall att-"buffert, utöver semesterspar etc.
    Och ALLA behöver inte ha 3 månadslöner liggandes på ett konto för det.
    Vi är ett par stycken i tråden som har anpassat våra utgifter så att vi klarar oss ändå, då gäller det nog främst familjer med två inkomster, som klarar sig på en inkomst (eller, i värsta fall, 60% av en inkomst) om något skulle hända.

    Vi har försäkringar, vi är med i a-kassan, vi har inget dyrt som kan gå sönder som vi inte har råd att ersätta direkt, vi har inga "måsten" vad gäller ekonomin. Vår hyresrätt kostar 5600 kr/mån. Vi bor i Stockholms innerstad och klarar oss utan bil (men vi brukar ändå ha bil). Vi reser upp våra pengar istället för att spara dom på hög. Det gör oss inte odisciplinerade eller oekonomiska, snarare tvärt om. Framför allt så är det en trygghet att veta att man inte är beroende av att ha mycket pengar på ett konto.

    Vilken buffert man måste ha i form av sparade pengar beror på ens livsstil och levnadssituation. Bor man lantligt och har en villa, så måste man ha sparade pengar, för vem vill sitta utan en värmepump i -20 C, det har jag full förståelse för.
  • Anonym (Tyra)
    Äldre 7 Feb 15:10

    Vi får ut sammanlagt 26 000 efter skatt och har ungefär 100 000 sparat.

    Vi har lagt undan väldigt mycket det senaste året. Nu väntar vi ännu ett barn och kommer inte kunna spara mer än någon 1000 per månad. Men jag anser att det är bättre att spara lite än inget alls.

  • Anonym
    Äldre 7 Feb 15:38
    ModestyB skrev 2012-02-07 14:03:16 följande:
    Utifall att vaddå? Du tappar självkontrollen över dina begränsade resurser?=)

    Alla behöver inte alls ha 3 månadslöner undanstoppade "utifall att". Det handlar inte alls om självkontroll. Du får det att låta som att alla utan sparade pengar är impulsiva idioter. Är du lycklig med din "självkontroll", så fine, men att hushålla kan innebära många olika strategier.

    Tex utifall man blir långtidssjukskriven och inte vill behöva sälja bostaden för det. Det kan kosta mycket att vara sjuk, om man till exempel inte kan sköta tvätt och städning själv så behöver man köpa in det, om man inte kan åka buss/köra bil behöver man åka en del taxi. Har man ingen inkomstförsäkring får man ut max 77,6% av sin vanliga inkomst (om man inte har för hög inkomst, det finns ett tak så att man får ut strax över 15 000kr som max). Efter 180 dagars sjukskrivning tjänar man inte längre in några semesterdagar, och har man då ett jobb där man inte tillåts jobba "på semester" så blir man utan lön under semesterdagarna för resten av sjukskrivningen. Exempel på jobb där man oftast inte får jobba på semestern är alla som har semesterstängt och lärare.
  • Äldre 7 Feb 15:48

    Sparkontot och fonderna ihop blir väl ungefär 140 000 kronor. Men en stor del av dem ryker när/om jag bestämmer mej för att byta bil inom snar framtid. Sparar 2200 kronor i månaden. Singel och bor alltså ensam.

  • Anonym (nysin­gel)
    Äldre 7 Feb 15:58

    Jag har precis separerat, köpt lägenhet, och köpt helt nytt bohag.
    Jag hade ungefär 700000 undanlagt (från en såld bostadsrätt) och av detta la jag 600000 kontant på lägenheten (totalkostnad 1,4 miljoner) och resten på möbler och annat nödvändigt. Plus några nya leksaker till sonen Drömmer
    Bodelningen gav mig 150000 och dessa har jag lagt undan.
    Jag är OERHÖRT tacksam för att jag hade mer än tre månadslöner undanstoppat! 
    Tack vare den stora kontantinsatsen har jag nu ungefär samma månadskostnad som jag hade när jag var sambo.
    Det finns inga hyresrätter i området där vi bor, bara bostadsrätter.   

  • Anonym
    Äldre 7 Feb 16:09

    Har 200,000 i sparkontot samt 70,000 låsta i en annan sparform.

    Startade med 0 kronor för drygt sex år sedan, fick sedan heltidsjobb och har lagt undan pengar varje månad sedan dess. Pengarna i sparkontot är min "försäkring" och motsvarar 10 månadslöner. Fast då vet jag ju att om jag får sparken imorgon, så klarar jag mig längre än bara 10 månader på den summan då jag har väldigt få fasta kostnader och inga lån.

    Lever ganska lugnt; festar inte, shoppar sällan, unnar mig en bra bok då och då men det är allt.

  • Anonym
    Äldre 7 Feb 16:13

    Jag har för tillfället 12000 sparat. Jag sparar pengar både till att ha ifall om något händer men också för att kunna göra större inköp. Så som i vintras då sonen behövde helt nya vinterkläder. (2 uppsättningar, skor, mössor, vantar) Då är det skönt att kunna ha sparade pengar att ta av.
    Detsamma då jag vabbat ganska mycket vissa månader. Då har jag behövt använda sparade pengar för att komma upp i en normal lön.

    Min sambo har 2½månadslön sparat. (5 månader a-kassa) då han fick sitt jobb för några månader sen dubblade han inkomsten mot den a-kassa han haft. (men han lever fortfarande på a-kasse standard och har inte ökat utgifterna han har.) 

Svar på tråden Hur mycket pengar har ni lagt undan?