• amanda h

    Favoriträtt UK?

    Ni som bor i UK - vilken är er favoriträtt? Alltså en rätt som inte är så vanlig i Sverige, t.ex shepards pie, cottage pie, mice & tatties, haggis? :p Skulle vara så kul att höra (och kanske få lite inspiration haha).


  • Svar på tråden Favoriträtt UK?
  • MamaPapa
    amanda h skrev 2011-07-04 22:31:06 följande:
    Tack för tipset, låter som en trevlig utflykt! Fish & Chips är riktigt gott, speciellt på pubar tycker jag, våran chippie gör rätt slaskig fisk eller hur man ska säga :p min man älskar med vinäger på, jag håller på att börja få smak för det också faktiskt:)
    vinäger har jag också fått smak för - det är jättegott faktiskt !
  • MamaPapa
    mamma201107 skrev 2011-07-04 22:33:42 följande:
    Vart I England bor ni? Hur länge har ni bott där?

    Är halvbritt, uppvuxen i North Yorkshire :)
    Cheshire, 11 år.
  • amanda h
    MamaPapa skrev 2011-07-04 22:31:25 följande:
    Seriously Strong är också populär här hemma. Och så Cathedral City.

    Toad in the hole ser skitskum ut när den kommer in. Men kan tänka mig att den är populär hos barn - som pannkaka med korv! Det är precis som du säger, en stor yorkshire pudding som man stoppar korv i. Första gången jag såg en serveras så stod korvarna upp istället för att ligga ner och då såg det nästan lite snuskigt ut Skrattande

    Nåt annat som jag tyckte var konstigt var att så mycket serveras med chips (pommes frites alltså). Musslor med chips tex. IKEA serverar köttbullarna med chips. Jag såg kollegor i lunchmatsalen köra chips till pizza. Eller chips, beans och så ost ovanpå (stabbigt!) Och här där jag bor, i nordvästra England, så kör de  "half and half" - det är när man tar sin chilli eller curry med hälften ris och hälften chips. Hur skumt som helst.

    Detta speglar sig ju tyvärr i saker som skolmaten ... som "tur" är serverar vår skola i alla fall bara chips en gång i veckan och det är inte alltid vår son tar det som val (klappar mig själv på axeln för god uppfostran ! Flört)

    Gammon är rätt gott kom jag på nu. Med ananas. Och chips förstås !

     
    HAHA toad in the hole låter som något som jag får sätta på min "to do-list", det låter ju så läbbigt att jag bara måste prova! :D

    Jo jag VET, det är verkligen chips till allt! Eller alternativet finns alltid liksom. Lite måtta får det vara tycker jag, min förra flatmate älskade precis som du beskrev - chips, ost o bönor, han åt det varje dag.. sen var han ju rätt överviktig också. Konstigt :p Musslor och chips tycker jag däremot är riktigt mumsigt, det åt jag för första gången i Bryssel faktiskt! Sen har det vart en favorit! Men pizza o chips...njaaaee.. där får nog gränsen gå :)

    Hoppas att min son får gå på en skola där dom inte serverar chips så ofta (en gång i veckan är tillräckligt), men vet ju att det tyvärr finns skolor som kör det varje dag.. har ju kollat på Jamie Olivers program om brittiska skolor o maten dom serverar hahaha. Går dina barn (ditt barn?) på privat skola eller kommunal? Undrar om det skiljer i maten dom serverar!
  • MamaPapa
    amanda h skrev 2011-07-04 22:46:37 följande:
    Hoppas att min son får gå på en skola där dom inte serverar chips så ofta (en gång i veckan är tillräckligt), men vet ju att det tyvärr finns skolor som kör det varje dag.. har ju kollat på Jamie Olivers program om brittiska skolor o maten dom serverar hahaha. Går dina barn (ditt barn?) på privat skola eller kommunal? Undrar om det skiljer i maten dom serverar!
    Min son går på kommunal skola. Jag bor i ett rätt "affluent" område och alla kommunala skolorna här är antingen "good" eller "outstanding" enligt Ofsted och vi är jättenöjda med vår skola. Hade jag bott i ett sämre område hade jag kanske valt privat skola men nu finns det liksom inte anledning. Vi har tom premier league fotbollsspelares barn i skolorna här och om det duger åt dem så duger de åt mig Glad

    Skolmaten blir dock bättre för varje år.  Men jag fasas ibland - tex får de "riktiga" efterrätter ibland. Men vissa dagar är efterrätten tex yoghurt eller frukt. Så det går framåt. Ett annat alternativ är att skicka med lunchlåda, men jag ville att min son skulle ha ett varmt, lagat mål mat mitt på dagen så jag valde school dinners.
  • YokohamaNr2

    Jag verkar ha väldigt lika smaklökar som Pasanda

    En god Indian Curry- hatade koriander som de flesta svenskar när jag flyttade hit -97 men nu älskar jag det och vill gärna ha det hot hot hot

    Fish and chips - bäst vid kusten såklart, bor i London så blir inte så ofta

    Cathedral City - verkligen favorit osten nu!

    Engelska Korvar - Mummma speciellt med de roliga smaksättningarna typ Chorizo, eller Angus Beef mums

    Fish Pies och andra goda Pies

    Bread and butter pudding - så gott och så enkelt att göra!

    Min man är från NordIrland så därifrån har jag fått smak av deras goda bröd: soda bread och Weaten bread

    Chips med curry sås på väg hem från krogen är också en favvo även om det nu var längesedan sist

    Vad de inte gör likabra som i Sverige är en god billig svensk flottig pizza .... det kan jag sakna faktiskt

  • mamma201107

    Har ni testat Cheese and Onion pasties? De är rätt goda, speciellt om man vill ha något snabbt.

    Soda bread har jag personligen svårt med... men trifle däremot har jag introducera till min svenska make.. han älskar det, just raspberry eller strawberry trifle..

  • Sunniva

    Absolut haggis neeps n' tatties! Åt vi massa när vi bodde i Skottland och köper alltid med oss hem när vi häsar på makens familj. Mums! Saknar även Greggs steak bakes, onyttigt men åh så gott! Och chicken balmore ( haggisfylld kyckling)

  • Lenora

    Jag märker hur mina smaklökar har förändrats betydligt, jag gillade bea innan jag flyttade hit och åt det igen förra året och tyckte det var alldelens för smörigt.

    Vinäger var något som jag inte gillade då jag flyttade hit men verkligen tycker om nu.

    Lamm i alla möjliga former, särskilt ugnsstekt.

    Indisk mat och betydligt kryddigare än tidigare. Jag skulle aldrig ha kunnat äta ens en Rogan josh då jag bodde i Sverige.

    Citron och socker på pannkakorna istället för grädde och sylt.  

  • Lenora

    Och av någon mystisk anledning gillar jag Twiglets också. Då jag smakade det första gången tyckte jag att det var vidrigt.

Svar på tråden Favoriträtt UK?