• faceprimer

    Vi som väntar marsbebis 2012 :-)

    Här är tråden för oss som väntar tillökning runt/i mars 2012.
    Här kan vi följas åt och peppa, stötta, prata, och diskutera med varandra om allt vad det innebär att vara gravid och vänta barn.

    Själv plussade jag idag, 4/7-2011

    Häng på!

    Kram {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-10 23:53

    Då listan har blivit så pass lång (vilket betyder att det är många som plussat! ) Så har det kommit in tips att vi har en tråd för listan, och en för diskussion. Vilket jag nu har skapat:
    Här är tråden för listan: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m59919507.html
    Och denna tråd fortsätter som diskussionstråd Kram

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-12 18:05
    Fick tips om att ha en bildtråd och självklart håller jag med! Här har ni bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m59946875.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-12 10:20
    Fortsättningstråd för när bebisarna har kommit ut till världen:
    www.familjeliv.se/Forum-11-228/m62965812.html

  • Svar på tråden Vi som väntar marsbebis 2012 :-)
  • Grrretchen

    @faceprimer Fast om man dricker innan man vet att man är gravid så har ju barnet ännu inte börjat få näring från moderkakan än, det är därför det inte gör så mycket - den alkoholen når inte barnet. Det är när moderkakan tar över näringstillförseln helt som det bör vara nolltolerans.

  • Stinis83

    Min förra bm sa att nolltolerans mot alkohol är det bästa när man är gravid, då behöver man inte nojja. Personligen är jag inte ett dugg sugen på det, så mig gör det inget :)

  • Kalksten

    jag fick veta i v.4 att jag var gravid o hade druckit 2 små glas vin kvällen innan. Klart jag fick ångest som fan men, samtidigt vet jag o BM lugnade mig att det inte är någon fara då så tidigt för man inte delar blodomlopp då. Men så fort man får veta är det ju nolltolerans som gäller!

    Vet de som haft värsta shotracet på helgen o senare i veckan efter upptäckt de vart gravida o deras barn e finfina. Så, så där tidigt behöver man inte vara orolig men sen ska man ju absolut inte dricka nått.

    jag ska på AW med jobbet ikväll, de lär ju fatta när jag inte dricker, men har varit sjuk i förgår o idag så skyller på de att jag fort e lite ur form. Men när jag vart hemma o va sjuk så hade en kollega frågat min bästa vän som jobbar på samma jobb om jag var gravid, tror nog att de där som redan fått egna barn ser sånt på en! Min bästa vän säger att hon ser mig gå o hålla på magen hela tiden haha det gör jag helt omedvetet!

  • Stinis83

    När jag väntade min dotter så fick jag veta att jag var gravid i v 4-5, och jag var jättebakfull... Men min bm sa att så tidigt gör det inget, men när man plussat är det nolltolerans, och speciellt efter att moderkakan tagit över. Då får barnet i sig allt som vi får i oss, men levern kan inte hantera alkohol. Dumt att riskera nåt :)

    Men jag har också hört att man absolut kan ta något glas vin nångång ibland, men jag personligen skulle aldrig göra det som gravid. En liten, liten klunk kan jag smaka, men bara så pass liten att jag liksom får smaken i munnen. Det är ingen mening med det heller eftersom det inte smakar gott när jag är gravid :) 

  • enlitenbitkaka

    Som sagt, tidigt i graviditeten är risken väldigt väldigt liten att det skulle kunna påverkar graviditeten. Men från v.10-12 någon gång tar ju moderkakan över och då delar mamma och bebis allt.

    För mig är det nolltolerans, har längtat efter vår bebbe så länge att 9 månader utan alkohol går som en dans. Nöjer mig med att sniffa på sambons rödvin ibland....till och med whiskeyn har börjat lukta gott


    Änglamamma till lilla Hedvig 22/3-11 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
  • faceprimer

    För mig är de ingen skillnad med alkohol för jag drack inte innan heller somsagt hehe. Men har bara hört att de inte ska vara farligt med något glas vin då och då, men somsagt, det är bara de jag har hört men litar inte på det, de är ju dumt att ta risken liksom Känns som alla vet att man inte ska dricka som gravid så istället skulle nog folk bli förvånade om man drack ett glas vin till middagen när man har vänner på besök tex.

  • enlitenbitkaka
    faceprimer skrev 2011-09-02 18:54:30 följande:
    För mig är de ingen skillnad med alkohol för jag drack inte innan heller somsagt hehe. Men har bara hört att de inte ska vara farligt med något glas vin då och då, men somsagt, det är bara de jag har hört men litar inte på det, de är ju dumt att ta risken liksom Känns som alla vet att man inte ska dricka som gravid så istället skulle nog folk bli förvånade om man drack ett glas vin till middagen när man har vänner på besök tex.
    Jag "drack" innan. Festar väl typ aldrig men några glas rött till god mat och mys med sambon är gott! När jag ammar kan jag dock tänka mig att ta ett glas vin till maten då och då!
    Änglamamma till lilla Hedvig 22/3-11 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
  • Fisken12
    Fisken12 skrev 2011-08-19 19:51:28 följande:
    Igår tränade jag som vanligt och blev trött. På kvällen fick jag blod på pappret när jag torkade mig (rött). Det var inte mycket men det räckte för att göra mig orolig. I morse var det bruna flytningar och nu när jag kom hem ikväll var det också bruna flytningar. Missfall? Jag hoppas verkligen inte det :(  Har inte haft ondare i magen än vanligt (rtro jag inte i alla fall)

    Uppdaterar i denna tråd också. Jag gjorde ett UL idag (11+2 beräknat efter sista mens) och fick se en liten krabat ligga och spratla :D
Svar på tråden Vi som väntar marsbebis 2012 :-)