• enny signat­ur
    Äldre 6 Jul 12:45
    5591 visningar
    15 svar
    15
    5591

    MVC med mer naturlig inriktning?

    Och så var vi där igen, jag funderar på att hoppa av MVC helt, jag trivs inte med det. Men samtidigt hoppas jag ju få ut något av det, men jag börjar mest ge upp.
    Skulle vilja ha tips på "naturligare" ställen i uppsala med omnejd. STHML går att ta sig till om de är väldigt bra. Med naturligare menar jag att de kan ge råd inför hemförlossning, inte är så fast i traditionell skolmedicin (helst inte i mediciner alls, jag vill inte ha antroposifiska medel heller). Mer, lugna av sig och litar på kvnnans förmåga snarare.

  • Svar på tråden MVC med mer naturlig inriktning?
  • marina­ssk
    Äldre 6 Jul 13:05
    #1

    Finns en underbar i Södertälje... www.carinabarnmorska.se . Hon är otroligt cool o lugn, förespråkar att skippa smärtlindring och arbetar med hypnobaby.

  • enny signat­ur
    Äldre 6 Jul 13:16
    #2
    marinassk skrev 2011-07-06 13:05:23 följande:
    Finns en underbar i Södertälje... www.carinabarnmorska.se . Hon är otroligt cool o lugn, förespråkar att skippa smärtlindring och arbetar med hypnobaby.
    Vad är hypnobaby? Ska kolla in :)
  • Äldre 6 Jul 13:27
    #3

    Ta kontakt med en hembarnmorska och fråga om hon kan vara ditt stöd under graviditeten. Ska du ha någon barnmorska med vid förlossningen så be henne. Jag går hos världens bästa, hon finns i stockholm och har nästan bara sina "hemmafödare" på mvc. Hon är lyhörd och flexibel, både jag och min syster och gravida nu och har ganska olika inställning till undersökningar och behandlingar, men vi är helnöjda med henne båda två. Så vill du åka till Stockholm kan du få hennes nummer

  • enny signat­ur
    Äldre 6 Jul 13:35
    #4
    skogstjärna skrev 2011-07-06 13:27:38 följande:
    Ta kontakt med en hembarnmorska och fråga om hon kan vara ditt stöd under graviditeten. Ska du ha någon barnmorska med vid förlossningen så be henne. Jag går hos världens bästa, hon finns i stockholm och har nästan bara sina "hemmafödare" på mvc. Hon är lyhörd och flexibel, både jag och min syster och gravida nu och har ganska olika inställning till undersökningar och behandlingar, men vi är helnöjda med henne båda två. Så vill du åka till Stockholm kan du få hennes nummer
    Du får jätt egärna skicka hennes nummer och namn till mig :)
    Jag kommer inte ha någon barnmorska med under förlossningen, annars hade det helt klart varit första valet :) 
  • marina­ssk
    Äldre 6 Jul 14:02
    #5

    Sök på youtube, så coola förlossningar. Handlar eg om att du självhypnotiserar dig genom smärtan. Barnen som föds så sägs vara markant lugnare än andra barn, därav hypnobaby. Kommer från USA :)

  • enny signat­ur
    Äldre 6 Jul 14:17
    #6
    marinassk skrev 2011-07-06 14:02:51 följande:
    Sök på youtube, så coola förlossningar. Handlar eg om att du självhypnotiserar dig genom smärtan. Barnen som föds så sägs vara markant lugnare än andra barn, därav hypnobaby. Kommer från USA :)
    Det låter inte alls vidare trevligt för mig. Kollade på youtube nu och jag fick inte riktigt någon vidare trevlig känsla av det. Det känns som man inte alls är så medveten om det fysiska som sker utan är "borta". Jag vill kuna sköta hela förlossningen i grunden själv, vill vara den som tar emot barnet och allting annat dvs en aktiv dela v förlossningen. 
    Jag får lite känslan av att det ansträngs för att det skas skull ungefär. Jag tror på förlossningar utan smäta men det där upplevdes från mig inte alls så just.

    Jag vill kunna var amedveten om min kropp och det som händer och stanna kvar i det, då tror jag allt kan gå smärtfritt. Med dottern var det en lång förlossning (nåväl relativt) på 28 h och jag var väldigt trött och slut. Då började bekymren med att smärtan var svårhanterlig. Tillslut somnade jag och vaknade med total panik varje värk. inte en kul upplevelse i 1½ timme (med uppvaknadne var 3min och vaken i 1). Men efter det så var saker mycket lugnare och jag kunde hantera saker igen. Jag hanterade ju dem därimellan också men inte på ett sätt som gjorde det vidare trevligt utan väldigt jobbigt.
  • Äldre 6 Jul 14:21
    #7

    Vidarkliniken i Järna gäller väl om du vill ha antroposofisk inriktning. De hade iaf förut även mördavård: http://www.vidarkliniken.se/.

  • enny signat­ur
    Äldre 6 Jul 14:30
    #8
    Annelie 76 skrev 2011-07-06 14:21:38 följande:
    Vidarkliniken i Järna gäller väl om du vill ha antroposofisk inriktning. De hade iaf förut även mördavård: www.vidarkliniken.se/.
    Jag ville helst innte ha antroposofisk inriktning men inser att det nog kommer med det hela. Men då vill jag iaf ha en som inte försöker ge mig deras mediciner, det ligger väldigt långt ifrån vad jag trivs med helt enkelt... :)
  • enny signat­ur
    Äldre 6 Jul 14:32
    #9
    Annelie 76 skrev 2011-07-06 14:21:38 följande:
    Vidarkliniken i Järna gäller väl om du vill ha antroposofisk inriktning. De hade iaf förut även mördavård: www.vidarkliniken.se/.
    kanske inte bara ska låta negativ inser jag. Vidarklinken har jag varit på en gång i sthml, för det som det var tillför var det bra, men jag är inte så säker på at tjag får ut nog för att tycka det är värt att åka dit. Det blir en bit och sedan ta sig till södra sjukhuset, mja jag tycker de tär jobbigt nog att ta mig in till uppsala så jag misstänker att jag inte skulle gå mer än en eller två gånger. Borde nog spola tanken med sthockholm helt och hålla mig till Uppsala för att slippa pengdla (dyrt och omständigt)
  • Äldre 6 Jul 14:58
    #10

    Även om du inte har tänkt ha med någon på förlossningen så är mitt förslag att ta kontakt med någon hembarnmorska i uppsala. De flesta jobbar på mvc med eller kan rekommendera någon som gör det. Min erfarenhet av hembarnmorskor är att de oftast har en väldigt naturlig inställning. Jag har haft både antroposofisk hembarnmorska och så nu en som är från vanliga skolmedicinen. Tycker inte det skiljer så mycket. Viktigast att personkemin stämmer.

  • enny signat­ur
    Äldre 6 Jul 15:20
    #11
    skogstjärna skrev 2011-07-06 14:58:29 följande:
    Även om du inte har tänkt ha med någon på förlossningen så är mitt förslag att ta kontakt med någon hembarnmorska i uppsala. De flesta jobbar på mvc med eller kan rekommendera någon som gör det. Min erfarenhet av hembarnmorskor är att de oftast har en väldigt naturlig inställning. Jag har haft både antroposofisk hembarnmorska och så nu en som är från vanliga skolmedicinen. Tycker inte det skiljer så mycket. Viktigast att personkemin stämmer.
    Jag håller i grunden med om att hembarnmorskor verkar vara rätt naturligt inställda, komemr nog med valet av jobb att göra. Men jag vet faktiskt inte om en enda hem bm i uppsala. de jag vet somf ött hemma här har endra haft barnmorskor från stockholm med eller fött oass.
  • Caroli­neW
    Äldre 14 Jul 12:25
    #12

    Rekommenderar Kirsten Nisted på Kirstens familjehälsa i Järna.

  • enny signat­ur
    Äldre 15 Jul 03:00
    #13
    CarolineW skrev 2011-07-14 12:25:16 följande:
    Rekommenderar Kirsten Nisted på Kirstens familjehälsa i Järna.
    Försökte gå in på den sidan för några dagar sedan men den var nere då, men nu kommer jag in. Tack, borde faktiskt kontakta dem :)
  • Caroli­neW
    Äldre 15 Jul 09:11
    #14

    Hon är verkligen bra. Hade henne i några månader innan jag flyttade från Järna. Det finns inga alternativa bvc eller hembarnmorskor där jag bor nu, så det blev vanlig mvc och sjukhusförlossning för min del. Iallafall så vet jag att hon kan tänka sig att ställa upp på hemförlossningar ett par timmar bort. Hon är antroposofiskt inriktad, men jag tyckte inte att det var något som störde mig.

  • enny signat­ur
    Äldre 15 Jul 15:18
    #15
    CarolineW skrev 2011-07-15 09:11:52 följande:
    Hon är verkligen bra. Hade henne i några månader innan jag flyttade från Järna. Det finns inga alternativa bvc eller hembarnmorskor där jag bor nu, så det blev vanlig mvc och sjukhusförlossning för min del. Iallafall så vet jag att hon kan tänka sig att ställa upp på hemförlossningar ett par timmar bort. Hon är antroposofiskt inriktad, men jag tyckte inte att det var något som störde mig.
    Just kristen vill jag helst inte ha som bm dock, men Diane jobbar där som jag helst av allt vill ha :) Snacka om att vara petig.
    Någon barnmorksa kommer vi inte ha med under förlossningen, det blir för dyrt då landstinget inte står för det.  
    Dock så kommer jag inte orka åka dit mer än någon enstaka gång och troligen inte alls i slutet, men om alternativet är att helt skippa mvc är detta kanske bättre. Sedan vill jag egentligen ha någon jag faktiskt kan kontakta, klockan 8-9 är jag inte uppe, jag behöver sova 10-12 h per dygn så jag tycker telefontiderna är väldigt viktiga... Jag kommer liksom aldrig ringa och boka en tid för det är inte värt kostnaden ungefär... :/ 
Svar på tråden MVC med mer naturlig inriktning?