• Äldre 7 Jul 15:07
    28345 visningar
    16 svar
    16
    28345

    steka pannkakor på induktionshäll med gjutjärnslag?

    Hej!

    Har nyligen skaffat en induktionshäll och håller på att bekanta mig med denna.
    Som jag förstått det ska gjutjärn fungera bra på induktionshäll men när jag ska steka pannkakor fungerar det inte alls bra. Upplever det som att jag inte får järnet tillräckligt varmt, tror att jag har på högsta temp. Någon som varit med om liknande eller har något vettigt att tillföra?
    Det är en cylindaspis om det spelar någon roll...

  • Svar på tråden steka pannkakor på induktionshäll med gjutjärnslag?
  • Äldre 7 Jul 15:08
    #1

    Laggen kanske inte är helt plan i botten (mot spisplattan)? Tror den behöver vara det för att det ska funka.

  • Äldre 7 Jul 15:10
    #2

    Hmm, det har du rätt i, har inte tänkt på den aspekten.. Tror dock att den är rätt platt.. Gjutjärn förändras ju inte med tiden direkt..

  • Götebo­rgstje­j
    Äldre 7 Jul 15:11
    #3
    Annelie 76 skrev 2011-07-07 15:08:38 följande:
    Laggen kanske inte är helt plan i botten (mot spisplattan)? Tror den behöver vara det för att det ska funka.
    så tänkte jag också - för när jag använder gjutjärnsstekpannan får jag ha lägre temperatur än när jag steker i teflonpannan..
  • Äldre 7 Jul 15:12
    #4
    Göteborgstjej skrev 2011-07-07 15:11:00 följande:
    så tänkte jag också - för när jag använder gjutjärnsstekpannan får jag ha lägre temperatur än när jag steker i teflonpannan..
    Du menar alltså att du får högre temp i gjutjärnspannan än teflonen? (att det är en induktionshäll förutsätter jag.. )
  • Äldre 7 Jul 15:15
    #5
    Spiro skrev 2011-07-07 15:10:03 följande:
    Hmm, det har du rätt i, har inte tänkt på den aspekten.. Tror dock att den är rätt platt.. Gjutjärn förändras ju inte med tiden direkt..
    Gjutjärn slår sig lätt, det räcker med att skölja ur den med lite för kallt vatten när den är varm så kan den bli skev. Gjutjärn känns väldigt stabilt men det är faktiskt väldigt känsligt, både för temperaturväxlingar och stötar. Vet inte dock hur du ska kunna kolla detta men det är den troligaste förklaringen.
  • Kazeer
    Äldre 7 Jul 15:16
    #6

    Jag tycker att det fungerar bra att steka pannkakor i gjutjärnslagg på induktionshäll. Jag brukar värma upp laggen på hög temperatur och sedan steker jag pannkakorna på medelvärme.


    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Äldre 7 Jul 15:16
    #7
    Annelie 76 skrev 2011-07-07 15:15:05 följande:
    Gjutjärn slår sig lätt, det räcker med att skölja ur den med lite för kallt vatten när den är varm så kan den bli skev. Gjutjärn känns väldigt stabilt men det är faktiskt väldigt känsligt, både för temperaturväxlingar och stötar. Vet inte dock hur du ska kunna kolla detta men det är den troligaste förklaringen.
    Var tvungen att gå och kolla och den ligger helt platt mot spisen, går inte att vicka alls.
    Dock såg jag att den var rejält skitig undertill :*) Tror ni det kan påverka?
  • Äldre 7 Jul 15:18
    #8
    Kazeer skrev 2011-07-07 15:16:07 följande:
    Jag tycker att det fungerar bra att steka pannkakor i gjutjärnslagg på induktionshäll. Jag brukar värma upp laggen på hög temperatur och sedan steker jag pannkakorna på medelvärme.
    Då är det ju något som inte stämmer! Får köra fullt fräs hela tiden för att överhuvudtaget få dem färdiga och då blir det ingen "fluff" i dem utan bara gummikänsla.. Jag som annars gör så goda pannkakor.. Poor me..
  • Götebo­rgstje­j
    Äldre 9 Jul 14:08
    #9
    Spiro skrev 2011-07-07 15:12:46 följande:
    Du menar alltså att du får högre temp i gjutjärnspannan än teflonen? (att det är en induktionshäll förutsätter jag.. )
    ja precis... Funkar hur bra som helst... Du kan inte låna en annan gjutjärnspanna av ngn du känner bara för att testa om det är ngn skillnad??
  • Äldre 9 Jul 15:15
    #10
    Göteborgstjej skrev 2011-07-09 14:08:31 följande:
    ja precis... Funkar hur bra som helst... Du kan inte låna en annan gjutjärnspanna av ngn du känner bara för att testa om det är ngn skillnad??
    Bra idé, skulle kunna låna mammas..
  • Götebo­rgstje­j
    Äldre 9 Jul 23:23
    #11
    Spiro skrev 2011-07-09 15:15:01 följande:
    Bra idé, skulle kunna låna mammas..
  • Äldre 11 Jul 10:41
    #12
    Spiro skrev 2011-07-07 15:16:54 följande:
    Var tvungen att gå och kolla och den ligger helt platt mot spisen, går inte att vicka alls.
    Dock såg jag att den var rejält skitig undertill :*) Tror ni det kan påverka?


     Kollade du när laggen var varm? Ett riktigt bra Gjutjärnslagg/gryta skall vara lite konkav på undersidan i kallt tillstånd (enl skeppshult), när gjutjärnet blir varmt så "sänker sig den" mot plattan... Vore den platt i normalt (kallt) läge så kommer den bukta sig!

    Själva basen på laggen matchar plattan?

    Gjutjärn anses vara det absolut bästa materialet för induktionsspisar. Nackdelen som jag tycker är att det är lite tröghet i gjutjärnet som gör att den inte reagerar som andra kärl (när man vant sig).  Vi har hällen enbart på högsta inställningen vid uppkok annars får man dra ner det ordentligt.

  • Äldre 11 Jul 14:51
    #13

    Nä, den var kall när jag kollade.. Det är en skeppshult så då kanske det är problemet då?
    Tack för dina tips!


    SVejsan skrev 2011-07-11 10:41:50 följande:

     Kollade du när laggen var varm? Ett riktigt bra Gjutjärnslagg/gryta skall vara lite konkav på undersidan i kallt tillstånd (enl skeppshult), när gjutjärnet blir varmt så "sänker sig den" mot plattan... Vore den platt i normalt (kallt) läge så kommer den bukta sig!

    Själva basen på laggen matchar plattan?

    Gjutjärn anses vara det absolut bästa materialet för induktionsspisar. Nackdelen som jag tycker är att det är lite tröghet i gjutjärnet som gör att den inte reagerar som andra kärl (när man vant sig).  Vi har hällen enbart på högsta inställningen vid uppkok annars får man dra ner det ordentligt.


  • Äldre 11 Jul 15:31
    #14

    Skeppshult har enligt sin hemsida rätt form och rekommenderar sina till induktionsspisar... Vad konstigt... Det brukar gå på bara 15 sekunder eller nått får att få upp värmen. Du har inte "dubbeltryckt eller nåt" - ibland kan man ställa in dels en uppkokningstemperatur och sedan en varmhållnings inställning som sker automatiskt.... Att den är inställd för lågt (eller funktionen påslagen av misstag)

  • k girl
    Äldre 11 Jul 16:35
    #15

    Det brukar gå utmärkt för oss att steka pannkakor i gjutjärnsstekpanna...
    Däremot märkte vi att vi måste sätta den på en mindre platta än den största för att den ska bli jämnare varm, precis som om spisen inte aktiverar den yttre ringen på största plattan så att säga.
     

  • Äldre 11 Jul 21:53
    #16
    SVejsan skrev 2011-07-11 15:31:35 följande:
    Skeppshult har enligt sin hemsida rätt form och rekommenderar sina till induktionsspisar... Vad konstigt... Det brukar gå på bara 15 sekunder eller nått får att få upp värmen. Du har inte "dubbeltryckt eller nåt" - ibland kan man ställa in dels en uppkokningstemperatur och sedan en varmhållnings inställning som sker automatiskt.... Att den är inställd för lågt (eller funktionen påslagen av misstag)
    Jag är lite lur på om det är något sådant fast använder samma platta att steka som vanligt på och det fungerar bra och den stekpannan är rejält skev! Måste nog falla till föga och läsa instruktionsboken lite närmre..
    k girl skrev 2011-07-11 16:35:47 följande:
    Det brukar gå utmärkt för oss att steka pannkakor i gjutjärnsstekpanna...
    Däremot märkte vi att vi måste sätta den på en mindre platta än den största för att den ska bli jämnare varm, precis som om spisen inte aktiverar den yttre ringen på största plattan så att säga.
    Hm, kan ju vara värt att testa någon av de andra plattorna då kanske..
Svar på tråden steka pannkakor på induktionshäll med gjutjärnslag?