• Anonym
    Äldre 9 Jul 16:54
    1298 visningar
    37 svar
    37
    1298

    Har du någon vän som..

    kommer från mellanöstern eller afrika?

    Jag är själv från mellanöstern och bott här sen jag var liten. Satt just å fundera på varför jag inte har några som helst "hel"svenska vänner. Arbetskamrater ja, men vänner jag umgås med nej. Lustigt..eller snarare olustigt.

  • Svar på tråden Har du någon vän som..
  • zygoma girl
    Äldre 9 Jul 17:13
    #1

    En av mina bästa vänner är kurd, från irakiska delen.

    Tidigare umgicks jag med en del iranier, framför allt under studieåren men de flesta flyttade till UK och numer håller vi bara kontakt via facebook.  

    Några av grannarna är syrianer men det gills inte, vi umgås inte utan pratar mest över häcken (lika för alla grannar för övrigt).

    Själv är jag helsvensk om man räknar bort valloninslagen som givit mig bruna ögon

  • Anonym
    Äldre 10 Jul 13:12
    #2

    har vänner från nordafrika och några som är från kurdistan, iran, irak och afghanistan samt kina. 

    Jag brukar inte bry mig om ursprung på de vänner jag umgås med, även om jag tycker det är jätteintressant att höra om hur de växte upp och hur livet såg ut i tex Iran och om olika traditioner. Nu har det blivit på det här viset eftersom vi gått i samma klasser och lärt känna varandra där, det gör att merparten av mina vänner inte är "helsvenska" men det är ingenting jag direkt reflekterar över, ser dem varken som invandrare eller som svenskar utan kort sagt som mina vänner. Har däremot inga manliga vänner, varken svenskar eller utländska, trivs bäst att umgås med tjejkompisar:)

  • Anonym (Moln)
    Tue 13 Aug 2019 22:33
    #3

    Är tjejerna väldigt trevliga att umgås med 

  • Anonym (H)
    Tue 13 Aug 2019 22:34
    #4

    Ja, det har jag 

  • Anonym (Moln)
    Tue 13 Aug 2019 22:36
    #5
    Anonym (H) skrev 2019-08-13 22:34:49 följande:

    Ja, det har jag 


    Är hon trevlig mån om att du ska ha det bra 
  • Anonym (Schwe­eeedis­ch)
    Tue 13 Aug 2019 23:05
    #6

    Jag är 100% svensk (trist som fan) och har inte särskilt många vänner från utlandet.

    Jag umgås aktivt med en från Spanien, fem från Chile, en från Palestina, en från Vietnam (men född här), två från Iran och tre från Indien.

    Jämför det med cirka 50 svenskar som jag umgås med aktivt, så är utlänningarna inte särskilt många.

    Trivs dock bäst med chilenarna och indierna.

  • Tue 13 Aug 2019 23:09
    #7

    Jag har umgåtts med assyrier/syrianer under många, många år (sedan 90-talet) och nu efter flyktingkrisen så har jag skaffat mig väldigt många syriska vänner (innan 2015 kände jag inte en enda syrier).

    Jag älskar kulturen (dock inte religionerna, men jag ogillar religioner överlag och alltså inte enbart kristendom och islam).

  • Anonym (Schwe­eeedis­ch)
    Tue 13 Aug 2019 23:15
    #8
    Vildbi skrev 2019-08-13 23:09:16 följande:

    Jag har umgåtts med assyrier/syrianer under många, många år (sedan 90-talet) och nu efter flyktingkrisen så har jag skaffat mig väldigt många syriska vänner (innan 2015 kände jag inte en enda syrier).

    Jag älskar kulturen (dock inte religionerna, men jag ogillar religioner överlag och alltså inte enbart kristendom och islam).


    Är det stor skillnad på assyrier-syrianer och syrier? Tänker att den första gruppen acklimatiserats och torde ses som svenskar vid det här laget.

    Jag är född 93 och den första grupp du nämner kom hit på 70-talet. De har alltså levt i Sverige längre än jag.
  • Anonym (Schwe­eeedis­ch)
    Tue 13 Aug 2019 23:17
    #9

    Dessutom är den första gruppen kristna va och de flesta syrier som kom nyss var muslimer (några kristna). Är dina syriska vänner både kristna och muslimer?

    Umgås du samtidigt med assyrierna-syrianerna och syrierna? Hur funkar de båda grupperna tillsammans?

  • Anonym (sweet­)
    Tue 13 Aug 2019 23:23
    #10

    Ja, det har jag.

Svar på tråden Har du någon vän som..