• Äldre 14 Jul 09:06
    735719 visningar
    4926 svar
    4926
    735719

    Syjunta för gravida!

    Det här är en tråd där vi kan dela med oss av olika sy-/stick-/virk-/pyssel-projekt för oss och våra kommande bebisar!

    Lägg in bild och beskrivning eller länk till beskrivning på sånt du gör/gjort eller vill tipsa om!

    Finns ju mängder av roliga grejer att göra bara för skojs skull men också som sparar oss en del pengar:)

     

  • Svar på tråden Syjunta för gravida!
  • Äldre 14 Dec 14:00
    lantlivet skrev 2014-12-14 13:13:51 följande:

    Det är ganska lätt faktiskt :) men tack!


    Oj ja de är väldigt olika, den mörka tog typ nån vecka att göra bara då ja ville ha den klar. Men de kan ta längre tid beroende på hur motiverad jag är ;) får några infall per år och gör nån filt eller nå annat skoj.
    Minxy skrev 2014-12-14 11:48:06 följande:

    Ungefär hur lång tid tar det att göra en filt? *nyfiken*


    Jag håller på med en typisk mormorsrute-filt. Är väl inne på mitt andra år eftersom jag är sämst på att slutföra projekt :P
  • Äldre 14 Dec 14:01

    Hej, jag är lite nybörjare gällande att sy, har inte sytt sen högstadiet. Jag är lite sugen att sy lekfilt och baby nest till bebisen som kommer i juni.

    Jag tänkte mest höra, det är många som pratar om stoff och stil- är det den bästa tygbutiken? Jag bor i Stockholm och har tidigare varit i Sundbyberg tygaffär och den som ligger precis vid Hötorget på Sveavägen. Vad är så bra med stoff och stil? Jag gick in och kollade på tygerna på hemsidan men visste inte vilket material man ska kolla på, ville kolla på vanliga mönstrade trikå tyger och flanell.

    Sen så kan jag bara se vissa av bilderna inträden från mobilen, någon som vet varför?

  • lantli­vet
    Äldre 14 Dec 14:40
    Minxy skrev 2014-12-14 14:00:03 följande:
    Jag håller på med en typisk mormorsrute-filt. Är väl inne på mitt andra år eftersom jag är sämst på att slutföra projekt :P phpqICmgj36820.jpg
    Jättefin! Och ja förstår dig, har oxå ufon som ligger ;) men äh. De hinns med tids nog :)
  • Äldre 15 Dec 19:24

    Vilka fina filtar! Jag brukar också göra Mormorsrutor. Nu håller jag på med en som har en med rutor i en form jag inte vet vad den heter. Som två koner som sitter ihop i basen. Tror den blir fin. Sen har jag också tusen halvfärdiga projekt. Detta är ett av dem. Det skulle bli ett överkast.

  • lantli­vet
    Äldre 15 Dec 19:39

    Krokning Kanske? :) superfin!


    Nimah skrev 2014-12-15 19:24:18 följande:

    Vilka fina filtar! Jag brukar också göra Mormorsrutor. Nu håller jag på med en som har en med rutor i en form jag inte vet vad den heter. Som två koner som sitter ihop i basen. Tror den blir fin. Sen har jag också tusen halvfärdiga projekt. Detta är ett av dem. Det skulle bli ett överkast.


  • Äldre 15 Dec 21:27
    lantlivet skrev 2014-12-15 19:39:53 följande:

    Krokning Kanske? :) superfin!


    Ja, överkastet är nog krokning :) Försökte beskriva det här pågående projektet. Ska bli en filt som jag ska virka ihop med vitt sen. Hittade inspiration på Pinterest, tror den kallades tivoli där!
  • Äldre 15 Dec 21:28

    Här är inspirationsbilden!

  • Äldre 15 Dec 21:37
    Nimah skrev 2014-12-15 21:27:32 följande:
    Ja, överkastet är nog krokning :) Försökte beskriva det här pågående projektet. Ska bli en filt som jag ska virka ihop med vitt sen. Hittade inspiration på Pinterest, tror den kallades tivoli där! phpLSqkXy32914.jpg
    Kommer nog bli underbart snyggt!
  • lantli­vet
    Äldre 16 Dec 13:19

    Superfint kommer de bli!

  • Äldre 21 Dec 11:49

    Hej, jag är sugen att sy ett babynest och har sett två olika varianter av instruktioner.

    1) bottenplattan sys separat och fylls med skumgummimadrass. Sedan sys en "korv" som sys fast ( eller fästs med tryckknappar

    2) hela sys som ett tygstycke där bottenplattan fylls med vadd. .

    Fördelar/nackdelar? Jag vill ha ganska enkelt för är inte så van att sy, men blir förvirrad vad som blir bäst. Var hittar man skumgummimadrass?

Svar på tråden Syjunta för gravida!