• Äldre 16 Jul 17:21
    20665 visningar
    52 svar
    52
    20665

    Stämmer detta på dig?? Syskonskara.

    Äldst
     
    Karaktärsdrag: Allt är nytt och unikt med förstabarnet. Förväntningarna är stora och föräldrarna uppmuntrar minsta framsteg. Tills nästa barn kommer. Då får förstabarnet dela uppmärksamheten och börja ta ansvar, det måste vara förståndig och duktigt. Ju fler småsyskon, desto mer förstärks karaktärsdragen. Alla hemmets regler bankas in på nytt för varje syskon och en storasyster med många småsyskon blir mer dominant och regelstyrd än en med ett syskon. Vill gärna organisera och vara kompetent som vuxen, och kan i värsta fall köra över andra.
     
    Relation: Två storasyskon kan få det svårt i ett förhållande eftersom båda är vana att spela förstafiolen. En storebror passar bäst med en lillasyster som helst ska ha äldre bröder, och en storasyster passar med en lillebror som har äldre systrar. Dessa två kombinationer anses vara de mest idealistiska.
     
    Yrke: Exempelvis revisor, ekonom. Yrken som kräver mycket hög pliktkänsla och noggrannhet.



    Tillägg. Man tror även att det äldsta barnet i syskonskaran oftare är den som är mer utbildad än övriga syskon. Mer driven av pengar än nöje.

    Mellanbarn
     
    Egenskaper: Ibland kallat det bortglömda barnet, eftersom det kan få svårt för det att göra sig synligt mellan stor och liten. Kan ha en ointressant roll, är varken pionjär eller gullig minsting. Lär sig att få bannor uppifrån och hängivenhet nedifrån, och blir ofta mycket socialt kompetent. Mycket beror på vad mellanbarnet har för syskon runt sig och hur långt avstånd det är mellan dem. En flicka mellan två bröder kan bli föräldrarnas ögonsten medan en flicka mellan två systrar kan bli ett riktigt klämbarn. I en familj med tre pojkar kan den mellersta bli extremt manlig, han tvingas ta i för att synas. Om det är tre flickor satsar den mellersta ofta på utseendet, odlar sin kvinnlighet för att synas. Hon kan få svårt att hitta sin roll och kan få anlag för depression och är också överrepresenterad ibland kvinnliga alkoholister.
     
    Relation: Vem mellanbarnet passar bäst ihop med beror på vem det står närmast i ålder och hur långt det är mellan syskonen. Mellanbarnet påverkas mest av den som är närmast i ålder. Svartsjuka kan förekomma bland klämda mellanbarn.
     
    Yrke: Medlare. Programledare är ett typiskt yrke! Där får mellanbarnet synas ordentligt, men behöver inte stå för åsikter själv utan har en megafonroll.
     
    Typiska yngstabarn
     
    Egenskaper:Alltid den bortskämda retstickan enligt storasyskonen. Ett yngstabarn är vant vid bestraffning och hårda ord från sina beundrade storasyskon, och får jobba hårt för att vara först med eller bäst på något. Men det slipper å andra sidan att ta ansvar, får ofta mer uppmuntran av föräldrarna och tillåts vara liten mycket längre. Eftersom plikterna är få, får det tid att utveckla äventyrliga eller konstnärliga sidor. Ett lillasyskon blir ofta mindre auktoritetsbundet och mindre konservativt som vuxen, och backar inte för att gå i opposition. Det är dock stor skillnad på att vara två år yngre och att vara ett sladdbarn. Ett sladdbarns uppväxt kan jämföras med ett ensambarns med extraföräldrar. De har alltid varit minst och har inte lärt sig hur man gör när man stöttar en annan, de är vana vid att alltid själva få stöd och hjälp och förväntar sig det även som vuxna.
     
    Relation : Blir ofta par med äldstabarn eller mellanbarn nära äldstabarn.
     
    Yrke: Kreativa, fritänkande eller konstnärlig yrken. Eller äventyrliga brandmän är ofta yngstabarn.

    Tillägg: Det yngsta barnet i syskonskaran drivs oftare att göra det som barnet verkligen vill. Oavsett lön, medan ett äldsta barn sällan skulle bli konstnär om det innebar att hane eller hon skulle få en dålig ekonomi.
     
    Typiska endabarn
     
    Obs! Om det är över sex år till närmsta syskon räknas man också till endabarnen.Egenskaper:Är van vid stöd, uppmuntran och delaktighet i föräldrarnas vardag och får god självkänsla. Blir mer vant att umgås med äldre och auktoriteter och kan därför få ett intellektuellt försprång jämfört med andra barn. Går sina egna vägar, vill gärna skapa uppmärksamhet, är inte rädd för att pröva saker. Endabarnet är vant att vara familjens stjärna, har alltid haft eget rum och har svårt att låta någon annan bestämma över hemmet. Sätts ofta på piedestal av föräldrarna vilket kan ge ett falskt självförtroende. Som endabarn har man inte haft några syskon att konkurrera med, vilket kanske inneburit mindre träning för konflikter senare i livet.
     
    Relation: Är oftast prestigelös och sällan svartsjuk när det fått normalt med uppmärksamhet av föräldrarna. I en del fall där barnet haft självutplånade föräldrar som levt för och genom sitt barn, kan endabarnet bli mycket krävande mot sin partner. De kan kräva omåttligt med uppmärksamhet och kan till och med bli avundsjuka på sina egna barn. Gifter sig ofta med ett annat ensambarn eller äldstabarn och får ett barn.
     
    Yrke:Vill inte kommenderas. Är oftare egna företagare, och kan få svårt att samarbeta och kan känna sig utanför. Chefer är inte så sällan endabarn.
     
    Pseudotvillingar
     
    Egenskaper:Begreppet för syskon som är födda med mindre än arton månaders mellanrum. Dessa barn kan känna sig pressade av att modern inte har tid att ägna sig åt båda barnen. Svårast är det för en pseudotvillingpojke med en yngre syster. Han tappar snabbt bröstet till en annan och eftersom tjejer dessutom utvecklas fortare blir han snart omkörd av sin syster - som är yngre. Rollerna blir ombytta och lillasystern blir äldstabarn och storebrodern yngstabarn. Pojken får dålig självkänsla och kommer i många fall att se kvinnor som bättre än män. Han blir osäker och inåtvänd. Systern däremot har ingen efter sig och växer upp till en självständig vinnare med gott självförtroende. Här gäller det för föräldrarna att anpassa sitt stöd efter respektive barns nivå. Om systern är den äldre uppstår inte samma problem eftersom flickan drar ifrån på ett naturligt sätt. När det gäller två bröder blir den äldre ofta lite tillbakadragen medan den yngre blir kaxig. Den äldre brodern känner att han måste vara bäst på allt medan den yngre i lugn och ro kan bli bäst på det han känner för. Två systrar konkurrerar också hårt med varandra men tillåts ofta inte att visa det lika handgripligt som pojkar gör och de lär sig att lägga lock på sina aggressioner. Pseudotvillingar är välrepresenterade hos psykiatrer, kan plötsligt bli vansinnigt arga och strida, rentav slåss, hårt för något, lider inte sällan av svartsjuka och kan utveckla ett beroende av varandra. För pseudotrillingar gäller samma saker med en skillnad - allt förstärks eftersom konkurrensen är hårdare.
     
    Relation: Kan vara mycket svartsjuk. För övrigt gäller samma relationsdrag som andra äldsta- och yngstabarn.
     
    Yrke: Samma som andra äldsta- och yngstabarn.
     
    Tvillingar
     
    Tvillingar känner ofta en djup samhörighet och bygger då inte upp kamp eller konkurrens mellan sig. Är en av tvillingarna duktigare är det extra viktigt att föräldrarna inte jämför. Vissa tvillingpar däremot växer ibland upp under samma förhållanden som pseudotvillingar. Vid tvåäggstvillingar som består av pojke och flicka blir flickorna storasyskon eftersom de utvecklas i snabbare takt. Värna om tvillingars integritet för att göra det bästa för dem.
     
    Relation: För övrigt gäller samma relationsdrag som andra äldsta- och yngstabarn, med den skillnaden att tvillingar inte gifter sig lika ofta som andra! Den mest mogna, om det är någon skillnad, blir äldstabarn.
    Seduce my mind and you can have my body. Find my soul and I am yours forever.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-16 17:24
    Givevis behöver inte allting stämma! Men om det stämmer till stor del, rösta på stämmer.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Stämmer detta på dig?? Syskonskara.
  • Äldre 16 Jul 17:23
    #1

    mellanbarn - det där med klämd och inte visa egna åsikter och anlag för depression stämmer väldigt väl, däremot inte det där om att satsa på sin kvinnlighet. Snarare har jag satsat på min hjärna.

  • Äldre 16 Jul 17:24
    #2

    Jag är endabarn, det stämmer till stor del.


  • Äldre 16 Jul 17:25
    #3
    giftgrodan skrev 2011-07-16 17:23:58 följande:
    mellanbarn - det där med klämd och inte visa egna åsikter och anlag för depression stämmer väldigt väl, däremot inte det där om att satsa på sin kvinnlighet. Snarare har jag satsat på min hjärna.
    Jag är också mellanbarn och det stämmer inte alls på mig, jag är mer som ett äldstabarn
    Seduce my mind and you can have my body. Find my soul and I am yours forever.
  • Red drum
    Äldre 16 Jul 17:26
    #4

    Njee... Inte riktigt, men nästan.

  • Winky
    Äldre 16 Jul 17:29
    #5

    Jag är både äldst och mellan, vad röstar man på då:P?
    Jag är mitten av mammas men äldsta av pappas och mammas

  • Äldre 16 Jul 17:29
    #6
    Red drum skrev 2011-07-16 17:26:10 följande:
    Njee... Inte riktigt, men nästan.
    Vad stämmer inte?
    Seduce my mind and you can have my body. Find my soul and I am yours forever.
  • Ruggug­glan
    Äldre 16 Jul 17:30
    #7

    Jag är äldstabarn, stämmer till mestadels. Det enda som inte stämmer är att jag skulle köra över folk. Jag är snarare tvärtom.

  • Äldre 16 Jul 17:31
    #8
    litenlitenliten skrev 2011-07-16 17:30:14 följande:
    Jag är äldstabarn, stämmer till mestadels. Det enda som inte stämmer är att jag skulle köra över folk. Jag är snarare tvärtom.
    Kan i värsta fall köra över folk
    Seduce my mind and you can have my body. Find my soul and I am yours forever.
  • Äldre 16 Jul 17:32
    #9
    Winky skrev 2011-07-16 17:29:03 följande:
    Jag är både äldst och mellan, vad röstar man på då:P?
    Jag är mitten av mammas men äldsta av pappas och mammas
    OJ, den var klurig.

    Är du mer än 7 år äldre än din mammas andra barn?
    Seduce my mind and you can have my body. Find my soul and I am yours forever.
  • Äldre 16 Jul 17:32
    #10
    Winky skrev 2011-07-16 17:29:03 följande:
    Jag är både äldst och mellan, vad röstar man på då:P?
    Jag är mitten av mammas men äldsta av pappas och mammas
    Ta en titt på äldsta barn
    Seduce my mind and you can have my body. Find my soul and I am yours forever.
Svar på tråden Stämmer detta på dig?? Syskonskara.