• Äldre 20 Jul 15:19
    125592 visningar
    25 svar
    25
    125592

    Hur funkar det med privatleasing? (bil)

    Vi har i dagsläget en ny bil (-10) men skulle behöva uppgradera oss till en större modell. Av olika anledningar vill vi ogärna ta lån för att göra detta, dels pga vår kreditvärdighet ( vi vill ha den intakt ).

    Sambon har nu snöat in på att leasa en Volvo men jag är tveksam. Hur funkar det egentligen? Så som han lägger fram det så betalar man ex. 3000:- i månaden och då ingår allt förutom bränsle. Att man när bindningstiden gått ut om 3år är helt fri? Läser jag på Volvofinans hemsida står det att man kan välja mellan fast och rörlig ränta...ränta på vad? Och restvärde på mellan 30-50%? Vad är det?

    Som ni märker har varken han eller jag så stor koll...hjälp oss


    Änglamamma till lilla Hedvig 22/3-11 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
  • Svar på tråden Hur funkar det med privatleasing? (bil)
  • grönt ljus
    Äldre 20 Jul 19:35
    #1

    Dåligt och dyrt alternativ i längden.

    Vid privatleasing betalar du en fast summa varje månad för bilen, tex då som du skriver 3000:- , fast detta belopp är räknat på bilens listpris, 3000:- på en ny större volvomedell låter lite... förmodligen handlar det då om en naken basbil utan extrautrustning.
    Bilen kan utrustas med önskvärd extrautrutning men då stiger också månadskostnaden.
    Dessutom är miltalet begränsat, kör du mer, blir det dyrare.
    Kontantinsats kan också förekomma.

    När leasingavtalet går ut lämnas bilen tillbaka, du har då betalt flera tusen varje månad för bilen i X antal år...

    Vid köp av samma bil på avbet istället är det skillnad, när du betalt av bilen, då äger du ju den...

  • grönt ljus
    Äldre 20 Jul 19:43
    #2

    Är den bilen som ni har idag - betald / ingen skuld?  
    Bilens värde?

    Vilken modell skulle då leasas?

    Beroende på hur det ligger till, så finns det bättre alternativ..           

     

  • Äldre 20 Jul 20:33
    #3

    På bilen vi har idag finns ett billån men mindre ön hälften av bilens dagsvärde så det löses ju ut vid en försäljning. Modell vi kikat på är V50 och v60...ev v70. Även öppen för andra märken. Bilen vi har idag är en Opel Astra Sport halvkombi -10 (uttagen i november) 125hk och miljödiesel. Priset på marknaden är halvkasst.


    Änglamamma till lilla Hedvig 22/3-11 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
  • grönt ljus
    Äldre 20 Jul 21:13
    #4

    Nu vet jag inga detaljer om mil osv, inte heller skulden men på vad du har skrivit kan jag säga att det är klart bättre för er att ta en ny bil på avbet än att leasa..
    Låt säga att er bil nu är värd tex, 140.000:- i inbyte, kanske har ni då 60.000:- kvar att avbet.
    Ni löser lånet i samband med bilbytet, då har ni 80.000:- säkrade för att lägga som kontantinsats.

    Minst 20% kontant vid köp av ny bil måste ni betala, dvs om då väljer att endast betala 20% kontant så kan ni köpa en ny bil för max  400.000:-.
    Resten betalar ni av på önskat antal år, när bilen är betald har den fortfarande ett relativt högt värde, tänk på att vid leasing lämnar ni bort bilen "gratis" när avtalet har upphört.
    Kan också tillägga att månadskostnaden för privatleasing på en bil som kostar 400.000:- hade varit typ runt 7000 - 8000:- i månaden.

    Vill ni betala av bilen på kortare tid eller ha mindre månadskostnad, då köper ni helt enkelt en något billigare bil, som kanske bara kostar runt 200.000:- ..... oavsett vilket ni väljer så blir det bättre med avbet jämfört med privatleasing.

  • Äldre 20 Jul 21:19
    #5

    Leasingbil lönar sig för en typ av människa: Den som alltid vill ha en splitterny bil och som vill kunna byta extremt ofta. I övriga fall är det ett väldigt dyrt sätt att ha bil. 

  • Äldre 21 Jul 15:33
    #6

    Leasing är som nämnt Dumt och Dyrt

  • Äldre 21 Jul 15:38
    #7
    Ulf Harrys Farsa skrev 2011-07-21 15:33:55 följande:
    Leasing är som nämnt Dumt och Dyrt
    Men om man nu inte kan betala en bil kontant, varför skulle det vara dummare eller dyrare att leasa än att låna till köpet. I grunden är det ju en och samma sak bara olika långivare och annan konstruktion på låneupplägget
  • Äldre 21 Jul 16:30
    #8

    Tack för era svar.

    Vi har möjlighet att köpa ny bil då vi har pengar att lägga i "kontantinsats" men vill av olika orsaker inte göra detta. Jag vet hur den biten funkar. Jag behöver veta hur leasing funkar Jag behöver veta varför det är dumt, inte bara att det är det. Det som känns knivigast är restvärdet som jag tror jag läst mig fram till vad det är; den summa man kommer överens om med uthyraren - en summa på 30-50% av bilens värde vid tecknandet av leasingavtalet. Om bilen är värd mindre än restvärdet när avtalet gått ut är vi skyldiga att betala mellanskillnaden och är den värd mer får vi tillbaka mellanskillnaden. Korrekt? Hur brukar det ligga till där? Är det vanligt att restvärdet är mindre än bilen är värd? Vi kör ca 2500mil om året...kanske 3000, det varierar.


    Änglamamma till lilla Hedvig 22/3-11 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
  • Äldre 21 Jul 16:36
    #9

    Svar på din fråga, varför det är dumt...

    Du äger inte bilen, du betalar en peng varje månad och efter X ÖK år så lämnas den tbx och du har då betalt X tusen per månad för något som du inte äger...

    Tänk hyrbil...

  • Äldre 21 Jul 16:48
    #10
    tompatiger skrev 2011-07-21 16:36:47 följande:
    Svar på din fråga, varför det är dumt...

    Du äger inte bilen, du betalar en peng varje månad och efter X ÖK år så lämnas den tbx och du har då betalt X tusen per månad för något som du inte äger...

    Tänk hyrbil...
    Jo vi bor i hyresrätt och betala 8400:- för något vi inte äger också Borde inte det bli samma princip?
    Änglamamma till lilla Hedvig 22/3-11 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
Svar på tråden Hur funkar det med privatleasing? (bil)