• jaja1
    Äldre 24 Jul 14:58
    4437 visningar
    52 svar
    52
    4437

    Blir jag av med min studieplats om jag inte kommer på lektioner osv??

    Om man kommer in på en utbildning och registrerar sig för att börja, men sen inte dyker upp på föreläsningarna osv, blir man av med platsen då, eller vad händer?

    Det är inte en så sjysst tanke, men jag vill börja på ett program, dock är det mitt andrahandsval. Jag hoppas att komma in på förstahandsvalet kommande terminer. Men tills dess vill jag plugga mitt andrahandsval.

    Jag kommer dock inte ha tid till att gå på så mycket i början eftersom jag ska tenta upp lite andra ämnen. Kommer jag förlora min plats då? 

  • Svar på tråden Blir jag av med min studieplats om jag inte kommer på lektioner osv??
  • Fideli­s ad urnam
    Äldre 1 Aug 19:19
    #41
    Tecken skrev 2011-08-01 17:59:02 följande:
    Jaha, det har jag aldrig hört talas om - men jag har inte barn, så jag har ju inte "letat" efter en dylik policy heller Jag tycker nog att det är bäst om det är lika för alla, oavsett om man har barn, sjuka föräldrar, jobbar extra mycket etc.
    Samma här.
    Alla har vi våra speciella anledningar.
    Just det den som är huvudansvarig på det program jag läser sa när vi började;
    "Alla har sina anledningar till att missa obligatoriska lektioner och vi vill inte behöva värdera vilken anledning som är viktigare än någon annan. Därför har vi bestämt att ALL frånvaro är ogiltig frånvaro. "
  • Äldre 1 Aug 22:50
    #42

    Som sagt, utan den så hade inte många föräldrar kunnat skaffa sig en utbildning.
    Och i alla fall jag anser att det är annorlunda om det handlar om en annan persons hälsa, vilken man inte kan påverka och på om man t.ex. skaffar sig ett extra jobb. Programmen är avsedda som heltidsstudier och bör prioriteras framför sådant som går att påverka, precis som ett heltidsjobb.

    Är ett barn sjukt så har man inget annat val än att stanna hemma. Alternativet är att dra sitt feberknytte med sig till skolan och det tror jag ingen skulle uppskatta, allra minst föreläsarna.

  • Fideli­s ad urnam
    Äldre 2 Aug 08:27
    #43
    Ogräset skrev 2011-08-01 22:50:30 följande:
    Som sagt, utan den så hade inte många föräldrar kunnat skaffa sig en utbildning.
    Och i alla fall jag anser att det är annorlunda om det handlar om en annan persons hälsa, vilken man inte kan påverka och på om man t.ex. skaffar sig ett extra jobb. Programmen är avsedda som heltidsstudier och bör prioriteras framför sådant som går att påverka, precis som ett heltidsjobb.

    Är ett barn sjukt så har man inget annat val än att stanna hemma. Alternativet är att dra sitt feberknytte med sig till skolan och det tror jag ingen skulle uppskatta, allra minst föreläsarna.
    Men hur mycket obligatoriskt har ni?
    Vi hade som mest under en kurs förra terminen, då hade vi EN obligatorisk lektion i veckan.
    Annars handlar det mest om tentor eller någon obligatorisk lektion i månaden.
    Allt annat får man missa hur mycket man vill.
  • Äldre 2 Aug 09:35
    #44
    Fidelis ad urnam skrev 2011-08-02 08:27:23 följande:
    Men hur mycket obligatoriskt har ni?
    Vi hade som mest under en kurs förra terminen, då hade vi EN obligatorisk lektion i veckan.
    Annars handlar det mest om tentor eller någon obligatorisk lektion i månaden.
    Allt annat får man missa hur mycket man vill.
    Som sagt, så är all undervisning obligatorisk.
    Vilket innebär ett seminarium och fem stycken föreläsningar som man Måste gå på.
    På detta kommer gruppuppgifter och ett arbetesseminarium.

    Nästa termin blir ännu mer ofattande kring undervisningen.
  • Äldre 2 Aug 09:36
    #45

    Per vecka då, givetvis.

  • Fideli­s ad urnam
    Äldre 2 Aug 11:00
    #46
    Ogräset skrev 2011-08-02 09:35:05 följande:
    Som sagt, så är all undervisning obligatorisk.
    Vilket innebär ett seminarium och fem stycken föreläsningar som man Måste gå på.
    På detta kommer gruppuppgifter och ett arbetesseminarium.

    Nästa termin blir ännu mer ofattande kring undervisningen.
    Vad läser du?
    Jag har läst till lärare tidigare och läser nu till personalare och råkade ramla in på en IT utbildning mellan dessa två. Ingen av utbildningarna har haft totalt obligatoriskt. Föreläsningar går man på om man vill, seminarier är ofta obligatoriska.
  • Äldre 2 Aug 11:23
    #47
    Fidelis ad urnam skrev 2011-08-02 11:00:11 följande:
    Vad läser du?
    Jag har läst till lärare tidigare och läser nu till personalare och råkade ramla in på en IT utbildning mellan dessa två. Ingen av utbildningarna har haft totalt obligatoriskt. Föreläsningar går man på om man vill, seminarier är ofta obligatoriska.
    Jag läser till kulturentreprenör, så komiskt nog har jag läst inom humaniora (Musikvetenskap) det senaste året. Humaniora som annars lätt förknippas med "flummighet".
    Nästa termin blir det dock psykologi och de har samma obligatoriska krav på närvaron.

    Jag verkar helt enkelt ha "tur" när det kommer till sådant.
    Kanske är det även olika beroende på vilken skola det rör sig om?
  • Fideli­s ad urnam
    Äldre 2 Aug 11:35
    #48
    Ogräset skrev 2011-08-02 11:23:38 följande:
    Jag läser till kulturentreprenör, så komiskt nog har jag läst inom humaniora (Musikvetenskap) det senaste året. Humaniora som annars lätt förknippas med "flummighet".
    Nästa termin blir det dock psykologi och de har samma obligatoriska krav på närvaron.

    Jag verkar helt enkelt ha "tur" när det kommer till sådant.
    Kanske är det även olika beroende på vilken skola det rör sig om?
    Jag läser psykologi och vi har, som sagt, enbart obligatorisk närvaro vid vissa seminarium och aldrig på föreläsningar.
    Men det är nog som du säger, beror på lärosäte.
    Har läst i Uppsala också och där var det som jag har det nu.
  • Äldre 2 Aug 11:45
    #49
    Fidelis ad urnam skrev 2011-08-02 11:35:47 följande:
    Jag läser psykologi och vi har, som sagt, enbart obligatorisk närvaro vid vissa seminarium och aldrig på föreläsningar.
    Men det är nog som du säger, beror på lärosäte.
    Har läst i Uppsala också och där var det som jag har det nu.
    Vilken utbildning läste du då? I Uppsala, menar jag.
  • Fideli­s ad urnam
    Äldre 2 Aug 11:55
    #50
    Ogräset skrev 2011-08-02 11:45:43 följande:
    Vilken utbildning läste du då? I Uppsala, menar jag.
    Det var lärarutbildning med inriktning matematik mot barn i grundskolan åk 7-9. Men detta var runt 6 år sedan nu.
  • Fideli­s ad urnam
    Äldre 2 Aug 11:55
    #51
    Fidelis ad urnam skrev 2011-08-02 11:55:21 följande:
    Det var lärarutbildning med inriktning matematik mot barn i grundskolan åk 7-9. Men detta var runt 6 år sedan nu.
    Men detta var 6 år sedan nu och jag bytte efter en termin till en annan utbildning i Gävle då pendlingen SÖG
  • Äldre 2 Aug 12:03
    #52
    Fidelis ad urnam skrev 2011-08-02 11:55:56 följande:
    Men detta var 6 år sedan nu och jag bytte efter en termin till en annan utbildning i Gävle då pendlingen SÖG
    Haha, okej!
    Ja, lärarna har jag inte så bra koll på här. Annars så träffar jag ganska många föräldrar genom studentkåren. Kanske blir annorlunda nästa termin när jag kommer gå på samma campus som dem.

    Nåväl. Den obligatoriska närvaron verkar uppenbarligen variera mycket beroende på både skola och utbildning.
Svar på tråden Blir jag av med min studieplats om jag inte kommer på lektioner osv??