• Anonym (...)
    Äldre 25 Jul 20:09
    10606 visningar
    22 svar
    22
    10606

    Barn som går på tå? Någon mer?

    Har en dotter på snart 16 månader som går på tå. Det gör hon för det mesta, men när hon står stilla står hon på hela fotsulorna. Något tips? Skor hjälper inte, har stadiga kavatskor, gummistövlar, sandaler mm, hon går på tå även i dem.

  • Svar på tråden Barn som går på tå? Någon mer?
  • Anonym (...) Trådstartaren
    Äldre 25 Jul 20:37
    #11
    zygoma girl skrev 2011-07-25 20:34:11 följande:
    Sonen gick på tå och jag vill minnas att han gjorde det i flera år. Jag tror mest det var för att bli längre. Emellanåt "tvingade" jag honom att gå på hälarna ibland för att sträcka ut hälsenan lite.

    Då var det ingen på BVC eller någon annanstans som var det minsta oroad, en del barn går på tå var allt de sa. Och det gick ju över - han är 15 nu och går inte längre på tå...

    Här på FL har jag läst att de skulle vara ett tecken på autism. Inte vet jag, jag har dock träffat flera föräldrar till tågångare och ingen av dem har haft autistiska barn. Sonen var motoriskt "normal" i övrigt men betydligt tidigare i tal än genomsnittet och också mer intelligent.
    I början tänkte jag knappt på att hon går på tå, men sen har man läst en del och alla verkar så oroade och att det är något fel om de går på tå, så då började jag med oroa mig lite. Nu är ju dottern lite liten att "tvinga" gå på hela foten, får försöka med det lite längre fram...
  • Äldre 25 Jul 20:39
    #12

    Min äldste son gick på tårna som liten. Han har inga sjukdomar eller diagnoser men än idag liksom "gungar" han fram genom livet. Alltså, han går inte på tå men nästan... Jag tror att alla människor är individuella helt enkelt. Oroa dig inte!


    Jag tror på livet - även när det sparkar skiten ur mig!
  • Äldre 25 Jul 20:39
    #13

    Min son har gått på tå i omgångar. Ibland har det till och med hänt att han gått omkring på ovansidan av tårna! Ibland när han står och tittar på något kan jag se att han vikt in tårna och står på ovansidan.

    Jag skulle nog rådgöra med BVC om att hon går på tå. Det kan ju vara korta hälsenor, även om hon står på hela foten. Föreställ er när ni har träningsvärk i vaderna, det går bra att stå stilla, men att börja gå kan göra ont. Det kanske är samma för henne, fast det är hälsenan ist för vaden som trasslar? Rådgör med BVC-sköterskan och/eller läkaren. Och påminn henne om att gå på hela foten, det kan ju också vara en "fix-idé" som för min son. =)

  • Äldre 25 Jul 20:41
    #14

    vår flicka som är 5 ½ år går oxå oftast på tå. Vi får säga till henne hela tiden att gå "riktigt". Hon har ju inte ont av det själv. Men kanske vi bör söka för det??

  • EMO 979
    Äldre 25 Jul 21:15
    #15

    Är fullt normalt att barn går på tå i småbarnsåren...är när de är större 5-6 år och uppåt som man ska börja oroa sig för om nåt kan vara fel..för normalt ska barnen slutat gå på tår då...har en blivande nioåring som ännu struttar omkring på sina tår , kan knappt gå normalt, ser bakvänt ut då hon försöker gå så då man säger åt henne att gå med hela foten...Men antagligen beror detta hos henne på trolig neuropsykiatrisk diagnos, ska utredas i augusti med misstanke ADHD + ngt inom autismspektrat....

  • Äldre 25 Jul 21:19
    #16

    Hej! Jag är barnskötare, jobbar på en förskola.
    vi har också några småbarn som går på tår nästan dygnet runt, dock har vi ej tänkt så mycket på det (finns ej tid) men vet om att det är inte alls bra att dem gör det. vet dock ej varför..

  • Äldre 25 Jul 21:22
    #17

    Vår son har gått på tå länge, han är nu drygt fem år. På 5-årskollen frågade jag BVC-sköterskan om det var något problem med detta, men hon sa bara att så länge barnet kan stå ordentligt med hälarna i golvet är det ingen fara. Först när hälsenorna "krympt" så mycket att barnet inte längre får ner hälarna är det nödvändigt att göra något åt det.

  • Familj­en L
    Äldre 25 Jul 21:23
    #18

    Dottern, som blir 4 år i december är en tågångare. Hon kan gå och springa på hela foten, men många gånger kommer "balett-stegen" fram. Tågången.

    Jag pratade med en kompis till min syster, denna vän till min syster har själv ett barn som har varit tågångare. Hon berättade att barnen ofta går på tå för att dom får en känsla av att dom kommer fortare fram, sen kan det också vara så att det är ärftligt.

    Jag gick in på länken, som fanns här ovan och läste då att det min dotter har det är denna "fix-idé" så än så länge känner jag att jag inte behöver oroa mig...


    Emelinda 071218 och Birk 110221
  • Äldre 25 Jul 21:28
    #19

    sonen gick på tå när han började gå (14 månader) och ett bra tag efter det med, framförallt stod han alltid på tå. Men ahn har slutat med det nu, vi tror att han helt enkelt nådde allt bättre från tå och "blev kvar där" även när han inte försökte räckas...


  • Litet My
    Äldre 25 Jul 21:29
    #20
    zygoma girl skrev 2011-07-25 20:34:11 följande:
    Sonen gick på tå och jag vill minnas att han gjorde det i flera år. Jag tror mest det var för att bli längre. Emellanåt "tvingade" jag honom att gå på hälarna ibland för att sträcka ut hälsenan lite.

    Då var det ingen på BVC eller någon annanstans som var det minsta oroad, en del barn går på tå var allt de sa. Och det gick ju över - han är 15 nu och går inte längre på tå...

    Här på FL har jag läst att de skulle vara ett tecken på autism. Inte vet jag, jag har dock träffat flera föräldrar till tågångare och ingen av dem har haft autistiska barn. Sonen var motoriskt "normal" i övrigt men betydligt tidigare i tal än genomsnittet och också mer intelligent.
    Når vår son utreddes för Autism så frågade de just om tågång...

    Men som många säger det kan bero på sååå mycket annat (innan man ens börjar oroa sig för Autism)
  • Anonym (...) Trådstartaren
    Äldre 26 Jul 07:34
    #21

    Något jag blir irriterad över är att alla, verkligen alla kommenterar att dottern går på tå, även folk man inte känner. En del helt främmande människor kan komma fram och säga tex; går hon alltid på tå? Går hon på tå? Har du sett att hon går på tå? och även kompisar till mig säger; hon går på tå, titta hon går på tå. Och folk tisslar och tasslar bakom ryggen på oss; titta den ungen går på tå... Är det så ovanligt verkligen?

  • Anonym
    Äldre 26 Jul 13:54
    #22

    Jag hade en urgullig liten pojke på förskolan jag jobbade på som gick på tå :)
    Vi brukade säga till han att gå på fötterna så stampade han jätte gulligt å gick så ett tag sen på tå igen (Jag tyckte det va jätte gulligt)

    Men det ska finnas "speciiella" skor som hjälper barn att gå på hela foten och går dom för mycke på tå så kan hälsenan bli kortare eller vänja sig på nått sätt å då har jag för mej att det blir svårare att gå på hela foten.    

Svar på tråden Barn som går på tå? Någon mer?