• Fucked­ForLif­e
    Äldre 1 Aug 21:43
    121822 visningar
    50 svar
    50
    121822

    Ni som gillar verklighetsbaserade filmer - här tipsar vi varann om dem.

    Jag har alltid varit svag för filmer som är baserade på sanna händelser, och jag tror att det finns fler här på FL som är det.  Jag tänkte att vi här skulle tipsa varann om dessa filmer.  Jag börjar med dem som jag kommer ihåg.

    1 Prinsessan och Marinsoldaten.  Handlar om en prinsessa vid namn Meriam som bor någonstanns i världen (kommer inte ihåg vart) och hon ska bli bortgift. Hon vill inte detta, utan vill gifta sig av kärlek, en dag så ringer hon ett nummer. och hamnar då hos några amerikanska marinsoldater. En av dem är Jason, och Jason och Meriam blir förälskade i varann.    En sann historia som handlar om en kvinna som är prinsessa i sitt hemland, men som självmant väljer att bli en flykting i USA pga. sin kärlek.  Ni som gillar romantiska filmer - se denna. 

    2. Freedom Writers

    3. Inte utan min dotter

    4. The blind side

    5. Hachiko - a dogs tale

    6. The stoning of Soraya M

    7. Hotel Rwanda

    8. Alive

    9. Walk the line

    10. Tina - Whats love got to do with it.

    Alla dessa filmer är enligt mig jättebra verklighetsbaserade filmer. Och jag rekommenderar dem alla till er som kanske inte har sett någon av dem.  Nu är det eran tur, jag återkommer om jag kommer på fler! Skrattande

    Hasta så länge!

  • Svar på tråden Ni som gillar verklighetsbaserade filmer - här tipsar vi varann om dem.
  • Äldre 1 Aug 21:46
    #1

    Monster
    och denhär filmen om jesse james
    och den om bonnie and clyde! 

  • Äldre 1 Aug 21:47
    #2
    MattiasFru skrev 2011-08-01 21:46:05 följande:
    Monster
    och denhär filmen om jesse james
    och den om bonnie and clyde! 
    dvs
    The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford
    och

    Bonnie och Clyde


     
  • Fucked­ForLif­e
    Äldre 1 Aug 21:49
    #3
    MattiasFru skrev 2011-08-01 21:46:05 följande:
    Monster
    och denhär filmen om jesse james
    och den om bonnie and clyde! 
    Oh Bonnie and Clyde filmen är såå bra! =)  Det finns tydligen flera, men jag har en nyare version av dem här hemma! Den är guld värd!=)
  • giftfr­i
    Äldre 1 Aug 21:53
    #4

    Hmm, har lite svårt att förstå vilka filmer som ska skrivas ner här, för Bonnie and Clyde är så långt ifrån det går att komma den sanna historien.., fast det är kanske det "Based on a true story" som avses, alltså att idén kommer från verkligheten, men filmen är ren fiction?


    Vi män är aldrig otrogna.., vi bara övar på andra kvinnor för att vår partner ska få bättre sex...
  • ingens­ignatu­r
    Äldre 1 Aug 22:16
    #5

    jag vill inte se bara en massa "based on" - så skriv gärna vad som är vad om ni skickar in! Ska leta upp några bra titlar själv o återkomma :)

  • Äldre 1 Aug 23:34
    #6

    Håller med föregående!

  • Fucked­ForLif­e
    Äldre 2 Aug 00:03
    #7
    giftfri skrev 2011-08-01 21:53:55 följande:
    Hmm, har lite svårt att förstå vilka filmer som ska skrivas ner här, för Bonnie and Clyde är så långt ifrån det går att komma den sanna historien.., fast det är kanske det "Based on a true story" som avses, alltså att idén kommer från verkligheten, men filmen är ren fiction?
    Det finns tydligen två filmer om Bonnie och Clyde. Den som jag menade är Bonny and Clyde: The true story från 1992.  Denna - www.imdb.com/title/tt0103858/   Och den verkar vara baserad på den sanna historien om Bonnie och Clyde.  Den från 60 talet har jag nog aldrig sett! :P
  • Äldre 2 Aug 00:38
    #8

    Sleepers. Den är baserad på en bok så den är Based on a true story...

  • Äldre 2 Aug 00:42
    #9

    Changeling.

    Schindler's list, förstås.

  • giftfr­i
    Äldre 2 Aug 10:59
    #10

    Det är få filmer som verkligen följer sanningen så mycket som möjligt, däremot så finns det massvis med filmer som fått idén till storyn från en verklig händelse.. Filmerna kan såklart vara bra, men undvik att ta dom för sannskildringar, för dom är i de flesta fall ren fiction, men några få inslag tagna från verkligheten..., vill man, så går det ju alltid å läsa om bakgrund å om den sanna historien på Nätet.., lite tips får ni här: http://bokig.blogg.se/ Som andra exempel finns i bokform Liza Marklunds böcker Asyl å Gömda , som är en slags blandning av sanning å fiction.. 


    Vi män är aldrig otrogna.., vi bara övar på andra kvinnor för att vår partner ska få bättre sex...
Svar på tråden Ni som gillar verklighetsbaserade filmer - här tipsar vi varann om dem.