• iii
    Äldre 6 Aug 13:45
    6124 visningar
    36 svar
    36
    6124

    Vad tycker ni om förbudet för dessa raser i Danmark?

    Följande raser är förbjudna av vissa bostadsrättsföreningar i Danmark. Även vissa svenska bostadsrättsföreningar förbjuder en hel del raser. Vad tycker ni?


    Det gäller följande raser:


    1) Amerikansk bulldog

    2) American staffordshire terrier (Amstaff)

    3) Boer boel

    4) Centralasiatisk ovtjarka

    5) Dogo argentino

    6) Fila brasileiro

    7) Anatolisk herdehund (Kangal)

    8) Kaukasisk ovtjarka

    9) Pitbullterrier

    10) Sarplaninac

    11) Sydrysk ovtjarka

    12) Tornjak

    13) Tosa


     14) Akita


    15) Alano español


    16) Alpha blue blood bulldog


    17) Alto de can estude


    18) American akita


    19) American molos


    20) Australian bandog


    21) Australian bully dane


    22) Australian pardog


    23) Bandog


    24) Bedlingtonterrier


    25) Bullterrier + Miniatyrbullterrier


    26) Bullmastiff


    27) Bully kutta


    28) Ca de bestiar


    29) Perro dogo mallorquín (Ca de bou)


    30) Cane corso


    31) Cimarrón uruguayo


    32) Dobermann


    33) Dogue brasileiro


    34) Dogue canario


    35) Dogue de bourdeux


    36) Dosa


    37) Engelsk bulldogg


    38) Engelsk bullterrier


    39) Engelsk mastiff


    40) Staffordshire bullterrier


    41) Great japanese dog


    42) Guatemalan bull terrier


    43) Guay malan bull terrier


    44) Gull terrier


    45) Irish staffordshire terrier


    46) Italian pardog


    47) Komondor


    48) Manchester terrier


    49) Mastiff


    50) Mastin de los pirineos


    51) Mastin espanol


    52) Mastino napolitano


    53) Miniatyrbullterrier


    54) Olde boston bulldog


    55) Olde english bulldog


    56) Ovjarka


    57) Rottweiler


    58) Shar pei


    59) Tibetansk mastiff


    60) Aano, bandog


     


    Samt blandningar där någon av dessa raser ingår.


     


    När det gäller blandningar så kan jag på ett sätt hålla med, då folk blandar raser med helt olika egenskaper utan några kunskaper om vad konsekvenserna kan bli. Med renrasiga hundar vet man mer vad man får då aveln har ett syfte att få fram hundar med ett visst temperament. Och vissa av raserna anser jag inte höra hemma i tätbebyggelse. Ute på gårdar som ligger långt från allmänheten är en sak, då vissa är avlade just till detta och inte är menade att fungera i stan med en massa människor som kommer nära inpå den. Men de flesta av dessa raser som räknas upp tillhör inte den kategorin, och fungerar i vanliga samhället. I rätt händer såklart.

  • Svar på tråden Vad tycker ni om förbudet för dessa raser i Danmark?
  • oONinn­iOo
    Äldre 6 Aug 13:52
    #1

    Jag tycker listan är skrattretande.. Visst håller jag med dig om att en del av raserna inte hör hemma i ett vanligt samhälle. Men långt ifrån alla på den listan är livsfarliga hundar. Skulle Sverige införa den typen av hundförbud, skulle jag emigrera på en gång. Har själv en av raserna i listan (#40).


    Kram Ninni <3
  • Äldre 6 Aug 13:52
    #2

    Jag vet att en hel del även Sverige förbjudit vissa raser, precis som du säger. Grejen är väl egentligen att det inte är raserna i sig som är problemet, utan snarare att man vill undvika den sortens människor som dras till sådana raser och använder dem på fel sätt, så att säga.

    Jag har inga problem med raserna i sig, det handlar ju om VEM som har hunden. Men betyder ett förbud mot ex pitbull och amstaff att det blir färre tatuerade män med hoodtröjor och kepsar som brölar och dricker öl på gården och låter hundarna pissa i sandlådan, ja då är jag inte heeelt emot förbudet...

    Men min sansade, trevliga, granne som talar i hela meningar och har ordning på sin hund, han får gärna ha en varg vad min anbelangar. Jag har inga problem med rasen, utan den sortens ägare som jag ofta ser komma med rasen! : )

  • iii
    Äldre 6 Aug 13:54
    #3
    oONinniOo skrev 2011-08-06 13:52:05 följande:
    Jag tycker listan är skrattretande.. Visst håller jag med dig om att en del av raserna inte hör hemma i ett vanligt samhälle. Men långt ifrån alla på den listan är livsfarliga hundar. Skulle Sverige införa den typen av hundförbud, skulle jag emigrera på en gång. Har själv en av raserna i listan (#40).
    Vill själv ha vissa av raser som nämns, så blir aningen upprörd. Älskar mastiffer t.ex, och jag tror att alla existerande mastiffsorter som finns i Sverige nämns på den listan. Detta rasförbud kanske sprider sig även i Sverige om man har otur. .
  • iii
    Äldre 6 Aug 13:56
    #4
    amalie79 skrev 2011-08-06 13:52:40 följande:

    Jag vet att en hel del även Sverige förbjudit vissa raser, precis som du säger. Grejen är väl egentligen att det inte är raserna i sig som är problemet, utan snarare att man vill undvika den sortens människor som dras till sådana raser och använder dem på fel sätt, så att säga.

    Jag har inga problem med raserna i sig, det handlar ju om VEM som har hunden. Men betyder ett förbud mot ex pitbull och amstaff att det blir färre tatuerade män med hoodtröjor och kepsar som brölar och dricker öl på gården och låter hundarna pissa i sandlådan, ja då är jag inte heeelt emot förbudet...

    Men min sansade, trevliga, granne som talar i hela meningar och har ordning på sin hund, han får gärna ha en varg vad min anbelangar. Jag har inga problem med rasen, utan den sortens ägare som jag ofta ser komma med rasen! : )


    Jag kan tycka att alla borde få gå genom ett test för att få köpa hund, oavsett ras egentligen. Även bland de "snälla" raserna, då de inte alltid mår bra hos den ägaren de hamnar hos när ägaren inte utgår från rasens syfte när de väljer. Men just denna listan känns som att den är mer baserad på rasernas skrämmande utseende än deras temperament.
  • Äldre 6 Aug 13:57
    #5

    Problemet ligger itne i hundarna. Utan ägarna. Istället för att förbjuda hundraset borde man förbjuda idiotiska hundägare.


    Det är ingen idé att stänga stalldörren när hästen redan rymt.
  • oONinn­iOo
    Äldre 6 Aug 13:57
    #6

    Tänker man efter när det gäller rasförbud och populära raser, så borde man förstå att det inte löser några problem. Tidigare var det schäfer och rottweiler som var "penisförlängar-raserna" och nu har det övergått till olika shitbulls (div korsningar med amstaff & annat i), om man får uttrycka det så. Att förbjuda raserna tvivlar jag starkt på får bort alla som skaffar rasen för att de tycker det är häftigt, utan det leder bara till att de antingen smusslar med hundarna, eller går över till andra raser.


    Kram Ninni <3
  • Äldre 6 Aug 13:58
    #7

    Dessutom så känns itne detta så genomtänkt. Kommer bara leda till massavlivning av dessa hundraserna.


    Det är ingen idé att stänga stalldörren när hästen redan rymt.
  • oONinn­iOo
    Äldre 6 Aug 13:59
    #8

    Jag och sambon diskuterade för övrigt denna lista och vi fick båda känslan av att de som satt förbudet, googlat på "kamphund" eller liknande och sen bara klippt och klistrat, utan att ha någon koll på hur raserna egentligen är.


    Kram Ninni <3
  • iii
    Äldre 6 Aug 14:01
    #9
    Inima skrev 2011-08-06 13:58:49 följande:
    Dessutom så känns itne detta så genomtänkt. Kommer bara leda till massavlivning av dessa hundraserna.
    Hittils så är det ok att behålla de hundar som redan finns, men ingen får skaffa nya hundar av de raserna.
  • iii
    Äldre 6 Aug 14:01
    #10
    oONinniOo skrev 2011-08-06 13:59:20 följande:
    Jag och sambon diskuterade för övrigt denna lista och vi fick båda känslan av att de som satt förbudet, googlat på "kamphund" eller liknande och sen bara klippt och klistrat, utan att ha någon koll på hur raserna egentligen är.
    Japp. Men vissa av raserna är inte ens associerade med kamphunds-ryktet. Så det är löjligt rakt igenom.
Svar på tråden Vad tycker ni om förbudet för dessa raser i Danmark?