• Äldre 11 Aug 11:36
    6431 visningar
    58 svar
    58
    6431

    Funderar du på att avsluta ditt Facebook-konto?

    Jag la min röst på sista alternativet, att stänga facebook var det bästa jag gjort på länge :)

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Funderar du på att avsluta ditt Facebook-konto?
  • Selma1­966
    Äldre 11 Aug 11:40
    #1

    Varför? Plötsligt hänger jag med i vad som händer bland vänner och familj utan att behöva ringa alla och kolla varje vecka. Jag har fått kontakt med gamla goda kollegor och klasskamrater jag saknat. Men man måste själv vara tuff och tacka nej till dem vänförfrågningar man är ointresserad av för annars drar det lätt iväg.

  • Jomial­mi
    Äldre 11 Aug 11:42
    #2

    Jag funderar på det. Berätta mer! Vad är det som blev så fantastiskt?

  • Lussek­atten8­7
    Äldre 11 Aug 11:44
    #3

    Jag har funderat på det ibland men det kommer nog inte att hända.

  • Äldre 11 Aug 11:45
    #4

    Det var lite ångestladdat först, men nu fyra månader senare känner jag att
    jag sannerligen inte gått miste om något viktigt i livet. Ni anar inte hur lätt det
    är att vara utan facebook :)

    Många lägger fram argumentet att man inte behöver ringa runt till familj osv. Jag tycker det är
    ett märkligt argument. Om jag ringer min familj eller kompisar någon gång i veckan, då har vi ett
    härligt samtal. Många nya saker att berätta om. Hörs man varje dag, då finns det inte mycket nytt
    att konversera kring. Inte svårare än så.

  • Äldre 11 Aug 11:46
    #5

    Svarade första men för det kan jag inte säga om det aldrig kommer hända. Det är inte aktuellt just nu men förmodligen kommer jag avsluta det någon gång i framtiden.


    ~ The only thing that matters is the next 90 minutes! ~
  • Selma1­966
    Äldre 11 Aug 11:50
    #6
    Krumpy skrev 2011-08-11 11:45:27 följande:
    Det var lite ångestladdat först, men nu fyra månader senare känner jag att
    jag sannerligen inte gått miste om något viktigt i livet. Ni anar inte hur lätt det
    är att vara utan facebook :)

    Många lägger fram argumentet att man inte behöver ringa runt till familj osv. Jag tycker det är
    ett märkligt argument. Om jag ringer min familj eller kompisar någon gång i veckan, då har vi ett
    härligt samtal. Många nya saker att berätta om. Hörs man varje dag, då finns det inte mycket nytt
    att konversera kring. Inte svårare än så.
    Fast jag kommer aldrig ringa runt till hela familjen (då inberäknar jag vuxna syskonbarn och kusiner) varje vecka eller ens varje månad. Vi kanske träffas ett par ggr om året... men då är det kul att få hänga med på deras semestrar och barnfödande etc. I vuxen ålder ringer jag inte ens mina nära vänner varje vecka, med eller utan Facebook. Men visst, en del kan inte hantera Facebook, andra är bara tråkiga att följa, jag har inget behov av att "samla på så många FB-vänner som möjligt" etc. Däremot märker jag att kollegor och vänner som INTE är med på Facebook blir sura när de missat inbjudningar, tips, artiklar och annat som cirkulerar runt. Som om det är vårt ansvar att även skriva ut och lämna över till dem... Är man inte intresserad så är man inte intresserad.
  • Äldre 11 Aug 11:53
    #7

    Nej det gör jag inte. Jag tycker facebook är ett bra ställe för mig att interagera via nätet, ta del av andras liv och åsikter o s v och det utesluter varken telefonkontakt eller IRL-kontakt.


  • Äldre 11 Aug 11:54
    #8
    Jennie med ie skrev 2011-08-11 11:53:00 följande:
    Nej det gör jag inte. Jag tycker facebook är ett bra ställe för mig att interagera via nätet, ta del av andras liv och åsikter o s v och det utesluter varken telefonkontakt eller IRL-kontakt.
    Håller med!
  • Äldre 11 Aug 11:56
    #9
    Jomialmi skrev 2011-08-11 11:42:27 följande:
    Jag funderar på det. Berätta mer! Vad är det som blev så fantastiskt?
    Facebook var kul i början, att se vad gamla skolkompisar hade för sig och vem de
    var tillsammans med. Men efter ett par år så började jag inse att facebook inte är något
    man behöver i livet.

    Varje dag samma visa. Gå in på facebook och kolla på nya händelser, som handlar
    om vad folk gör just för stunden. Jippi, jag vill verkligen veta vad ni äter just nu eller om
    ni har varit ute och sprungit, halleluleja. Denna kunskap kan jag inte leva utan *ironi*

    Efter ett par år blev det mycket att folk bara skrev på sin vägg, när de hade något att
    berätta som var viktigt för dem själva. Inte nödvändigtvis något som var intressant för
    kompiskretsen eller så. Allt blev bara till en ointressant egoistisk sörja av nya meningslösa
    händelser.

    Till slut fick jag nog. Jag tänkte för mig själv, här sitter jag och läser varje dag om saker
    som inte är intressanta för någon annan än den som skriver det. Och jag var inte bättre
    själv, skrev jag något så var det en högst ointressant sak för alla andra än mig själv och
    min familj. Känslan av facebook när det var nytt hade försvunnit sedan länge och det
    återspeglade sig på allas inlägg. Alla som skrev gjorde det slentrianmässigt och oinspierande.

    Nej, om man istället pratar med folk irl med jämna mellanrum, eller mailar till varandra,
    då blir det spännande och givande möten. Man har mycket att prata om och dela med
    varandra.

    Så, aldrig mer facebook. Internetforum som FL osv, det är mycket mer givande. Långa
    meningsfulla inlägg, eller korta roliga inlägg. Och kompisar pratar man med via mail
    eller irl istället :)

    Gör som jag, stäng ner facebook, ni kommer att vakna upp till meningsfulla aktiviteter
    istället för att slösa bort er tid där.
  • Decemb­ra
    Äldre 11 Aug 11:56
    #10

    Noes. Med den telefonskräck jag har så känns det toppen att kunna hålla kontakten med folk via nätet. Och kunna stämma träffar IRL. 


    ٩(-̮̮̃-̃)۶ Mamma till två gossar, -06 & -08 ٩(-̮̮̃-̃)۶
Svar på tråden Funderar du på att avsluta ditt Facebook-konto?