• Äldre 11 Aug 11:36
    6430 visningar
    58 svar
    58
    6430

    Funderar du på att avsluta ditt Facebook-konto?

    Jag la min röst på sista alternativet, att stänga facebook var det bästa jag gjort på länge :)

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Funderar du på att avsluta ditt Facebook-konto?
  • Noxige­n
    Äldre 11 Aug 16:09
    #41
    Baby Girl skrev 2011-08-11 15:39:55 följande:
    Oh tack vad snällt! Jag ska testa om det funkar nu Skrattande
  • anayia
    Äldre 11 Aug 16:11
    #42

    Nej det har jag aldrig gjort. Ser ingen anledning, jag använder det knappt.

  • Asynja­n
    Äldre 11 Aug 16:16
    #43

    Jag funderar på att stänga av min fb, pga att jag stör mig så mycket på några personer. Kanske ska ta bort dem som "vänner" istället. För jag vill fortfarande ha kontakt med gamla barndoms kompisar och hela min tjocka släkt. Får se hur jag gör. Ha för övrigt inte varit inne på FB på en månad. Skönt :)

  • Äldre 11 Aug 17:31
    #44

    Ni som argumenterar att man har fel vänner eller tråkiga vänner på facebook, det blir bara komiskt.
    Ni låter som de där falska personerna som bara har perfekta vänner och ett perfekt liv. Kom igen,
    det där köper nog ingen.

    Men jag tycker att det har kommit fram andra bra argument för att både behålla facebook och för att
    fundera på att stänga ner det.

    Och givetvis, ingen är väl förvånad att alternativ 1 leder överlägset :) Jag är lite förvånad bara att
    alternativ två fått ganska många röster, det hade jag inte trott.

  • Äldre 11 Aug 17:54
    #45
    Krumpy skrev 2011-08-11 17:31:19 följande:
    Ni som argumenterar att man har fel vänner eller tråkiga vänner på facebook, det blir bara komiskt.
    Ni låter som de där falska personerna som bara har perfekta vänner och ett perfekt liv. Kom igen,
    det där köper nog ingen. .
    Jag har absolut inget perfekt liv och försöker inte ge sken av det heller. Det har liksom inget med det rena faktum att göra att man själv väljer vilka man ska ha som vänner där och att man lätt kan välja att inte se uppdateringarna från de man tycker skriver tråkigt och dumt, de är ju sant helt enkelt... Varför man väljer att ha kvar de fb-vänner som man stör sig så mycket på är en gåta, utan svar troligen. Jag har en del vänner där som skriver rätt ointressant faktiskt, men hade det stört mig stort hade jag plockat bort dem. Nu bara jag låter bli att läsa eller döljer deras uppdateringar i nyhetsflödet men behåller dem som vänner för att kunna ta del på annat sätt.
  • Äldre 11 Aug 18:18
    #46
    Jennie med ie skrev 2011-08-11 17:54:40 följande:
    Jag har absolut inget perfekt liv och försöker inte ge sken av det heller. Det har liksom inget med det rena faktum att göra att man själv väljer vilka man ska ha som vänner där och att man lätt kan välja att inte se uppdateringarna från de man tycker skriver tråkigt och dumt, de är ju sant helt enkelt... Varför man väljer att ha kvar de fb-vänner som man stör sig så mycket på är en gåta, utan svar troligen. Jag har en del vänner där som skriver rätt ointressant faktiskt, men hade det stört mig stort hade jag plockat bort dem. Nu bara jag låter bli att läsa eller döljer deras uppdateringar i nyhetsflödet men behåller dem som vänner för att kunna ta del på annat sätt.
    Då har jag lärt mig något nytt. Senast jag använde facebook såg jag inte att man kunde välja bort
    vissa personers inlägg. Enda sättet jag kände till var att man helt enkelt tog bort en person från
    sin vänlista, vilket inte är så trevligt att göra.

    Men, faktum kvarstår. Ska man plocka bort alla inlägg som handlar om att man varit och storhandlat,
    sprungit en runda i skogen, kommit hem från jobbet, katten ligger i vardagsrummet istället för i köket,
    osv, osv, då hade det inte blivit mycket kvar. Tyvärr är mina kompisar vanliga människor som jobbar
    8-17 och lever högst vanliga svenssonliv, precis som jag. Alla kan inte ha kompisar som
    lever spännande liv måndag till söndag, året runt.

    Nej, jag ångrar mig inte ett dugg! 90% av tiden på facebook gick åt att läsa onödiga vardagliga saker.
    Den tiden kan man faktiskt lägga på att läsa en bok, utbilda sig, se en bra film, leka med barnen,
    prata med sin partner, laga mat, städa (helst inte :)), tvätta (orka), debattera på familjeliv, osv, osv.
  • Äldre 11 Aug 18:21
    #47
    Krumpy skrev 2011-08-11 18:18:12 följande:
    Då har jag lärt mig något nytt. Senast jag använde facebook såg jag inte att man kunde välja bort
    vissa personers inlägg. Enda sättet jag kände till var att man helt enkelt tog bort en person från
    sin vänlista, vilket inte är så trevligt att göra.

    Men, faktum kvarstår. Ska man plocka bort alla inlägg som handlar om att man varit och storhandlat,
    sprungit en runda i skogen, kommit hem från jobbet, katten ligger i vardagsrummet istället för i köket,
    osv, osv, då hade det inte blivit mycket kvar. Tyvärr är mina kompisar vanliga människor som jobbar
    8-17 och lever högst vanliga svenssonliv, precis som jag. Alla kan inte ha kompisar som
    lever spännande liv måndag till söndag, året runt.

    Nej, jag ångrar mig inte ett dugg! 90% av tiden på facebook gick åt att läsa onödiga vardagliga saker.
    Den tiden kan man faktiskt lägga på att läsa en bok, utbilda sig, se en bra film, leka med barnen,
    prata med sin partner, laga mat, städa (helst inte :)), tvätta (orka), debattera på familjeliv, osv, osv.
    Mina vänner är också "vanliga" människor med "vanliga" liv, men här handlar det ju inte om det utan om vad de skriver och inte skriver på facebook och hurvida man stör sig på detta eller ej.

    Självklart ska man avsluta sitt konto om man vill det, det är liksom inget fel i att inte ha facebook.
  • Asynja­n
    Äldre 13 Aug 13:26
    #48
    Jennie med ie skrev 2011-08-11 17:54:40 följande:
    Det har liksom inget med det rena faktum att göra att man själv väljer vilka man ska ha som vänner där och att man lätt kan välja att inte se uppdateringarna från de man tycker skriver tråkigt och dumt, de är ju sant helt enkelt...
    Jag undrar hur man kan välja vilka "vänners" uppdateringar som kommer upp på startsidan??? skulle gärna vilja veta hur jag gör.

  • Noxige­n
    Äldre 13 Aug 13:30
    #49

    148 stycken google+ invites kvar. Ligger en länk på min logg för dom som vill ha.


  • Äldre 13 Aug 20:16
    #50
    Asynjan skrev 2011-08-13 13:26:59 följande:
    Jag undrar hur man kan välja vilka "vänners" uppdateringar som kommer upp på startsidan??? skulle gärna vilja veta hur jag gör.
    Gå in i ditt nyhetsflöde och flytta muspekaren ut mot höger så det där lilla krysset kommer upp, klicka på det. Det står då "ta bort" tror jag. Och där kan du välja att "Dölj allt från Stina" t ex.
  • Asynja­n
    Äldre 13 Aug 21:02
    #51
    Jennie med ie skrev 2011-08-13 20:16:16 följande:
    Gå in i ditt nyhetsflöde och flytta muspekaren ut mot höger så det där lilla krysset kommer upp, klicka på det. Det står då "ta bort" tror jag. Och där kan du välja att "Dölj allt från Stina" t ex.
    okej, tack så hemskt mycket. då vet jag
  • Äldre 13 Aug 21:04
    #52

    Krumpy, vad jag inte förtår är att det låter på dig som att man tar på sig ett heltidsjobb när man skaffar facebook. Du kan använda exakt hur mycket eller lite tid som du vill där. Jag har facebook och använder i genomsnitt tio minuter i veckan. Det är liksom vad man gör det till.

  • Äldre 13 Aug 21:28
    #53
    giftgrodan skrev 2011-08-13 21:04:46 följande:
    Krumpy, vad jag inte förtår är att det låter på dig som att man tar på sig ett heltidsjobb när man skaffar facebook. Du kan använda exakt hur mycket eller lite tid som du vill där. Jag har facebook och använder i genomsnitt tio minuter i veckan. Det är liksom vad man gör det till.
    Ok, då har du inte riktigt förstått vad jag vill förmedla :)

    "Det är liksom vad man gör det till". Ja, att äta en matsked fiskleverolja som smakar pyton
    varje dag, det blir också vad man gör det till. Personligen slutade jag ta den där dagliga matskeden
    olja för ett par månader sedan...
  • Äldre 14 Aug 00:19
    #54

    vad vill du förmedla då? du skriver:

    "Varje dag samma visa. Gå in på facebook och kolla på nya händelser, som handlar
    om vad folk gör just för stunden. Jippi, jag vill verkligen veta vad ni äter just nu eller om
    ni har varit ute och sprungit, halleluleja. Denna kunskap kan jag inte leva utan *ironi*

    Efter ett par år blev det mycket att folk bara skrev på sin vägg, när de hade något att
    berätta som var viktigt för dem själva. Inte nödvändigtvis något som var intressant för
    kompiskretsen eller så. Allt blev bara till en ointressant egoistisk sörja av nya meningslösa
    händelser.

    Till slut fick jag nog. Jag tänkte för mig själv, här sitter jag och läser varje dag om saker
    som inte är intressanta för någon annan än den som skriver det. Och jag var inte bättre
    själv, skrev jag något så var det en högst ointressant sak för alla andra än mig själv och
    min familj. Känslan av facebook när det var nytt hade försvunnit sedan länge och det
    återspeglade sig på allas inlägg. Alla som skrev gjorde det slentrianmässigt och oinspierande."

    och det är det det inte alls behöver handla om, menar jag. Jag läser inte ett smack om vad andra äter eller om de har varit ute och sprungit, det är inte intressant för mig heller. Jag går in och skickar meddelanden om det är något jag vill eller svarar på meddelanden jag har fått, i stort sett.

  • Äldre 14 Aug 19:05
    #55
    giftgrodan skrev 2011-08-14 00:19:01 följande:
    ...

    Jag läser inte ett smack om vad andra äter eller om de har varit ute och sprungit, det är inte intressant för mig heller. Jag går in och skickar meddelanden om det är något jag vill eller svarar på meddelanden jag har fått, i stort sett.
    Javisst, smaken är liksom baken delad :)

    Jag anser att jag kan sköta den delen ---> "skickar meddelanden om det är något jag vill eller svarar på meddelanden jag har fått", genom mail, telefon, sms, IRL.

    På så sätt slipper jag alla ointressanta uppdateringar om att katten lagt sig i köket istället för
    vardagsrummet, eller att gräsmattan nu är nyklippt, eller en bild när första snön lagt sig, eller att någon
    kommit tillbaka från köpcentret och "fyndat", osv, osv, osv, gäsp.

    Facebook var spännande i början, det ger jag dig. Men efter något år när nyhetens behag lagt sig,
    så börjde en änglighet utan dess like ta över facebook. Alla skulle kunna skriva färre inlägg, men
    det infinner sig en obegriplig stress att skriva något på fejjan. Och eftersom vi alla här (majoriteten
    i vart fall) inte är spännande filmstjärnor så är många inlägg naturligtvis helt ointressanta vardagsgrå
    händelser.

    Jag klarar inte av den ängsligheten att se folk som skriver inlägg, när de egentligen inte har något att
    säga.

    Det är ju skillnad på forum som familjeliv, här skriver man långa och ibland till och med intressanta inlägg
    som uppmanar till eftertanke ;) ;)
  • Äldre 14 Aug 19:11
    #56
    Krumpy skrev 2011-08-14 19:05:35 följande:
    Javisst, smaken är liksom baken delad :)

    Jag anser att jag kan sköta den delen ---> "skickar meddelanden om det är något jag vill eller svarar på meddelanden jag har fått", genom mail, telefon, sms, IRL.

    På så sätt slipper jag alla ointressanta uppdateringar om att katten lagt sig i köket istället för
    vardagsrummet, eller att gräsmattan nu är nyklippt, eller en bild när första snön lagt sig, eller att någon
    kommit tillbaka från köpcentret och "fyndat", osv, osv, osv, gäsp.

    Facebook var spännande i början, det ger jag dig. Men efter något år när nyhetens behag lagt sig,
    så börjde en änglighet utan dess like ta över facebook. Alla skulle kunna skriva färre inlägg, men
    det infinner sig en obegriplig stress att skriva något på fejjan. Och eftersom vi alla här (majoriteten
    i vart fall) inte är spännande filmstjärnor så är många inlägg naturligtvis helt ointressanta vardagsgrå
    händelser.

    Jag klarar inte av den ängsligheten att se folk som skriver inlägg, när de egentligen inte har något att
    säga.

    Det är ju skillnad på forum som familjeliv, här skriver man långa och ibland till och med intressanta inlägg
    som uppmanar till eftertanke ;) ;)
    Fast jag som i flera år bott utomlands och inte har den vanliga kontakten med nära och kära tycker facebook är jättebra. Jag kan  följa mina vänner i deras vardagliga händelser och känna mig åtminstone lite delaktig allt det vardagliga jag missar genom att bo så långt borta.
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • Frila2
    Äldre 14 Aug 19:14
    #57

    Nej varför skulle jag? Jag kikar in någon eller några gånger per dag. Vissa dagar inte alls. Jag vill gärna hålla lite kontakt med gamla klasskompisar mm.
    Jag skummar rejält i vad jag läser, läser inte alla statusuppdateringar folk gör, framförallt inte de som hela tiden envisas med att skriva att och vad de äter. Jag bryr mig helt enkelt inte. Men jag tycker att det är kul att ha kontak med människor som man kanske inte skulle ta upp telefonen och ringa till bara sådär.
    Jag klickar inte på konstiga länkar och lägger inte upp bilder som jag skulle tycka var jobbigt om de kom i fel händer.

  • Äldre 14 Aug 19:22
    #58

    Har ingen anledning till att stänga mitt FB-konto. Jag tycker att det är en bra sida att hålla kontakten med folk och träffa nya med samma intressen.


    Go suck on a lemon or something...
Svar på tråden Funderar du på att avsluta ditt Facebook-konto?