• Anonym
    Äldre 22 Aug 22:23
    4484 visningar
    14 svar
    14
    4484

    polisutdrag till barnomsorg

    Jag har fått reda på att en personal på mitt barns skola varit anklagad för pedofili.
    Nu undrar jag vad som står i utdraget som all personal måste lämna in när de anställs? 

    Kommer självklart att kräva att personen försvinner men undrar hur fasen det kan gå så långt... 

  • Svar på tråden polisutdrag till barnomsorg
  • Anonym
    Äldre 22 Aug 22:26
    #1

    Anklagad betyder inte att man är dömd, och är man inte dömd så finns man inte i belastningsregistret.

  • jeppss­on
    Äldre 23 Aug 06:55
    #2

    Man anses vara oskyldig fram tills motsatsen är bevisad. Det är både mycket hemsk sak att anklaga någon för och grovt brott man ska passa sig för att tillskriva någon!

  • Äldre 23 Aug 06:58
    #3

    i det utdraget som man får står endast om man blivit dömd.

    Därför är det du hört troligtvis antingen ett rykte eller så bedömdes personen i fråga att vara oskyldig och således anställningsbar inom barnomsorgen.

  • Kattda­men
    Äldre 23 Aug 08:21
    #4

    Man kan anklaga vem som helst för övergrepp på barn. Även du kan bli anklagad.

  • jeppss­on
    Äldre 23 Aug 08:46
    #5
    Kattdamen skrev 2011-08-23 08:21:43 följande:
    Man kan anklaga vem som helst för övergrepp på barn. Även du kan bli anklagad.
    Helt rätt!
    Man ska passa sig för att  "leka utredande polis eller domare"!
    Det finns dom som har det som yrke och därför ska man överlåta det till dom som kan det!
    Det är ett vidrigt brott men INGEN ska behöva bli anklagad för något som ev inte har hänt och det pga det inte finns nån dom på det!
    Är man inte dömd enligt domstolen så ska man anses vara oskyldig fram till motsatsten kan bevisas!
  • Anonym (stina­)
    Äldre 25 Aug 13:13
    #6

    min pappa morfar till barnen blev anklagad för att vara pedofil det blev ett jätte ståhej och en helvetes tid för alla i familjen mitt bröllop som skulle vara dagarna efter blev i princip förstört, dottern tvingades gå igenom en gynundersökning.Sociala betedde sig fruktansvärt illa mot oss föräldrar. Det visade sig i slutändan att det var en svartsjuk familjemedlem som har fått för sig saker och lagt ihop massa och gjorde detta hon betedde sig också konstgt då hon inte förstod att vi skulle gifta oss ändå hon försökte hela tiden få mig att ställa in bröllopet.

    Allt blev nedlagt av polisen men rädslan för att något sådant kan hända igen gör oss rädda, och morfarn har inte varit sig lik sedan den anklagelsen tänk dig själv även fall man är oskyldig så pratas det alltid i ett litet samhälle.

    Sen tycker jag att man alltid ska anmäla vid misstanke men min kusin hade förvrängt rösten och hittat på de sjukaste historierna soc tyckte också att anmälan var lite väl överdriven men det är såklart deras skyldighet att utreda såklart.     

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 25 Aug 21:15
    #7

    Håller helt med att man inte ska anklaga folk hur som helst.
    I det här fallet var det en person i det utsatta barnets närhet som sett den här människan.
    Jag har ingen anledning att misstro denna person. 

  • Susann­e905
    Äldre 25 Aug 21:18
    #8

    Alla som anställs inom barnomsorg får vanl

  • Anonym
    Äldre 25 Aug 21:19
    #9
    Anonym skrev 2011-08-22 22:23:15 följande:
    Jag har fått reda på att en personal på mitt barns skola varit anklagad för pedofili.
    Nu undrar jag vad som står i utdraget som all personal måste lämna in när de anställs? 

    Kommer självklart att kräva att personen försvinner men undrar hur fasen det kan gå så långt... 
    Anonym skrev 2011-08-25 21:15:58 följande:

    Håller helt med att man inte ska anklaga folk hur som helst.
    I det här fallet var det en person i det utsatta barnets närhet som sett den här människan.
    Jag har ingen anledning att misstro denna person. 


    ok?
  • Susann­e905
    Äldre 25 Aug 21:31
    #10

    Vanligt är att kräva utdrag ur belastningsregister innan anställning, har man då något tvivelaktigt där anställs man inte.

  • Anonym
    Äldre 26 Aug 14:24
    #11

    anklagad och friad antar jag...?
    då står det inte med.

    alla måste lämna.... 

  • Kattda­men
    Äldre 26 Aug 14:55
    #12
    Anonym skrev 2011-08-25 21:15:58 följande:

    Håller helt med att man inte ska anklaga folk hur som helst.
    I det här fallet var det en person i det utsatta barnets närhet som sett den här människan.
    Jag har ingen anledning att misstro denna person. 


    Personen har alltså sett övergrepp som pågick? Då antar jag att denne ringde 112, och då borde polisen kommit ganska omgående. Det hade nog inte varit något som bara lades ner.
  • Anonym
    Äldre 26 Aug 14:56
    #13
    Anonym skrev 2011-08-25 21:15:58 följande:

    Håller helt med att man inte ska anklaga folk hur som helst.
    I det här fallet var det en person i det utsatta barnets närhet som sett den här människan.
    Jag har ingen anledning att misstro denna person. 


    och sen var personen som såg det ett fegt as som inte anmälde/vittnade?
    (eftersom personen inte dömts)
  • Äldre 26 Aug 15:00
    #14

    Jag förstår att det är få som söker sig till förskolevärlden och speciellt män med tanke på all denna hysteri om pedofili...

    DU vet inte om det ens stämmer, DU vet inte OM h*n är skyldig...

    Skulle h*n vart dömd hade h*n aldrig i hell fått anställning inom barnomsorgen eftersom det är lag på registerutdrag vid anställning/VFU

Svar på tråden polisutdrag till barnomsorg