• tvåärb­ättre
    Äldre 24 Aug 11:57
    1903 visningar
    10 svar
    10
    1903

    hur ge båda välling samtidigt?

    Min sambo och jag har alltid nattat tvillingarna tillsammans, men nu när de fyllt ett tycker jag att det skulle vara skönt om vi kunde turas om att göra det, så att man kanske skulle kunna få gå hemifrån nån kväll. När vi nattar de tillsammans har vi helt enkelt varsin unge i famnen, ger välling, sjunger godnattvisa och sen lägger vi dem i sängarna, sjunger lite till och så har de somnat. Men hur ge välling till dem samtidigt? När de var små och fick ersättning samtidigt var det annat för då kunde de ju inte röra sig, nu kryper de ju typ iväg! OBS! Vill inte ge dem i sängen, det gjorde vi tidigare och det funkade iofs men då somnade de medan de åt, vaknade till när vi tog bort flaskan och sen kunde det ta timmar innan de somnade om.

  • Svar på tråden hur ge båda välling samtidigt?
  • Äldre 24 Aug 12:11
    #1

    Kan dem inte hålla i flaskan själva? Isf kan dem ju sitta brevid dig/pappan i soffan medan ni sjunger/läser bok... 

  • Äldre 25 Aug 19:56
    #2

    Jag har kvar våra babysitters o ger mina välling i dem då jag är ensam (som ikväll). 

  • tvåärb­ättre
    Äldre 25 Aug 20:02
    #3

    Jag har försökt lära dem att hålla flaskan sjäva, med det har gått så där. De fattar liksom inte att det är välling då, börjar bara leka, bita i nappen etc. Babysittersarna funkade ju bra när de var små, tyvärr gav vi bort våra, trodde det var ute nu... Ett annat problem är ju att det är svårt att prova nya grejer på kvällen, de är ofta lite griniga och blir det fel så kan hela läggningen bli ett kaos.

  • Äldre 25 Aug 22:37
    #4

    Em o Alex är alldeles för trötta på kvällen för att hålla i flaskorna så jag sitter mellan och håller. Jag har varit ensam med dem så mkt för sambon jobbar på annan ort ofta så de är vana med babysitters.. du har inte möjlighet att sitta med dem i soffan och ha dem liggandes mot dig (huvudet på dina ben) på varsin sida så du kan hålla flaskorna? 
    Berätta gärna hur det går.. en vacker dag måste jag själv hitta ett annat sätt än att ha dem i babysitterna för de börjar bli ganska stora i dem nu (strax över 1år nu..).  

  • Äldre 26 Aug 20:06
    #5

    De kvällar jag nattar mina killar (14mån) ensam brukar jag sätta på barnkanalen eller ngt annat "snällt" tv-program och sätta mig med killarna på varsin sida om mig i soffan och liksom hålla armarna runt dem samtidigt som jag håller i flaskan. de klarar visserligen att hålla den själv men det är lätt att det hela övergår i lek efter en stund ;) vi gav dem också välling i sängen fram tills för några veckor sedan men det kändes mysigare att sitta i soffan så vi testade det och det funkar bra. Första kvällarna och vissa kvällar har de lite myror i baken och studsar lite upp och ner men de flesta kvällar sitter de tills de är mätta. Nu klättrar de ofta upp i soffan och sätter sig och väntar när de ser att jag börjar värma vällingen så jag tror att de uppskattar "mysstunden". De är i övrigt två extremt aktiva barn så jag är förvånad över att de klarar att sitta stilla mer än 1 min i taget...
    Testa nå¨gra kvällar och se hur det går!
    Annars kanske det funkar att sitta i matstolarna och ge dem? antingen dricker de själva el så håller du i flaskan? så gör vi ibland på morgonen...
     
    Lycka till!

  • Äldre 26 Aug 23:59
    #6

    Vi har gjort på olika sätt i olika perioder. Jag har varit själv med alla tre barnen (de hade en storasyster som var knappt 2 när de föddes) 1-2 kvällar i veckan mer eller mindre från början.

    En variant när babysitter eller mata liggande på rygg på golvet inte fungerade längre var att ge dem vällingen en i taget. De måste ju inte äta den exakt samtidigt...

    En annan variant är att lära dem att äta/hålla själva de kvällar ni båda är hemma, då blir det inte så stor skillnad sedan när det är en vana och en förälder inte är med hemma.

    Nu har vi en kille som vill vara i famnen och en som vill sitta själv och så har det varit i ca ett halvårs tid. Fungerar jättebra de kvällar jag är hemma själv med dem. Killarna är nu strax över 2 år gamla och storasyster nästan 4.
    När man är själv med dem så blir det ändå lite pauser eftersom man bara kan borsta tänderna, byta till nattblöja och ta på pyjamas på en i taget medan den andre får vänta.         

  • Indrat­villin­gmamma
    Äldre 6 Sep 11:43
    #7

    Vi införde nya rutiner strax efter ettårsåldern, dels för att båda inte skulle behöva vara hemma på kvällen, och dels för att tandborstningen kom in i bilden då tänderna kom.

    Vi gav välling (de låg bredvid varandra på en madrass på golvet och höll själva), därefter tandborstning, därefter godnattsaga. 
        

  • stroje­s
    Äldre 14 Oct 10:13
    #8

    Vi började tidigt att ge ersättning (och senare välling) i deras babysitters med flaskan lutandes mot lekbågen. Detta gav ju den som skötte matningen två händer fria att hjälpa den som behövde rapas tex.

  • Äldre 25 Oct 21:18
    #9

    Jag har varit ensam i veckorna sen i våras och därmed även ensam med nattningarna. Jag brukar sätta mig i soffan med vällingflaskorna och då kommer de och klättrar upp (är strax över året). Jag sätter ett barn på varje sida om mig och ger dem varsin flaska. Det går jättebra och är riktigt mysigt, en av de mysigaste stunderna på dagen tycker jag!

  • sandra­vic
    Äldre 14 Nov 21:21
    #10

    mina är 9 mån, och om jag skall ge dom välling samtidigt så lägger jag dom på en filt en på var sida om mig och matar dom.... dom är alltid vällingsugna så dom vill inte krypa iväg..och om dom är jätte trötta och ligger helt stilla så kan jag lägga en kudde vid sidan så vilar flaskan på kudden typ...

Svar på tråden hur ge båda välling samtidigt?