• kokos11

    Gravida i Umeå BF höst/vinter -11

    Är beräknad till 14e december, skulle vara kul om det fanns fler gravida i Umeå som är ungefär i samma månad!Glad

  • Svar på tråden Gravida i Umeå BF höst/vinter -11
  • julia09

    Wayne's eller Costas, eller den som är bredvid bio är väl de enda som är öppet efter fyra, för mig personligen  spelar ingen roll, ni får välja Glad

  • julia09

    Ska börja nästa vecka med gravid yoga, kände att jag måste göra nåt min foglossning. Det kostar 650 kr. för 6 träffar, bara onsdagar från kl.16.45 till 18.45, ligger mitt emot saga gallerian.
    Anmälan gör man på nätet på deras hemsidan  www. sys. Glad

  • zoe1

    oj oj jag va borta hela kvällen igår så jag kunde inte svara i tråden .
    men utanför waynes kl17 blir jättebra, jag hoppas du julia09 hinner se detta innan du börjar jobba! hur ska vi känna igen varandra? vad spännande det ska bli  jag skickar mitt telenummer till er som privat meddelande så kan ni ringa om det  är nåt! 

  • zoe1
    bebis3 skrev 2011-09-23 22:00:51 följande:
    Om jag hinner så dyker jag upp då Glad
    ja snälla dyk upp  
  • julia09


    Skickar inköpslistan som libero rekomenderar samt lite info från försäkringskassan ( det finns mer information på deras hemsidan http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/vanta_barnGlad

    Utrustning


    De flesta av oss köper oftast alldeles för mycket kläder till det lilla barnet som växer så fort. Det är roligt och det finns så otroligt mycket söta barnkläder. Men det nyfödda barnet har inte så stora behov. De flesta köper i början storlek 50-56 som kan användas i ungefär 2 veckor. Därefter köper man storlek 60 eller 62 och de kläderna kan barnet ha lite längre. Köp mjuka kläder av naturmaterial och undvik kläder med metallknappar, svåra öppningar vid halsen eller med hårda vassa sömmar. Tvätta kläderna innan de skall användas. Torktumla gärna men var uppmärksam på att de krymper, speciellt bomull som de flesta kläder till nyfödda görs av.
     

    • 6 set underkläder, bodystockings


    • 4 sparkdräkter med långa ben och fötter så att barnet inte fryser


    • 2 sweatshirts, långa så ryggen inte blir kall


    • 2 t-shirts, kort och långärmade


    •  6 par sockor (se upp så de inte stramar)


    • 4 mjuka filtar att svepa om barnet


    • eventuellt overall, beroende på årstid


    • åkpåse i fårskinn eller bomull, efter årstid


    • mössor och vantar


    • solhatt


    • blöjor storlek 1 (newborn) eller 2 (mini) om ert barn väger över 3700 g vid födseln eventuellt 8-10 tygblöjor (passar en del)


    • plastad frotté (att användas under lakanet om barnet skulle kräkas eller kissa bredvid blöjan)


    •  2 lakan


    • Lätt babytäcke och ett påslakan


    • 1 badlakan


    • säng, vagga eller lift med en stabil botten


    • fårskinn (inte om ni har allergi)


    • skötbord eller skötunderlag


    • badbalja (handfatet kan användas i början)


    • skötväska


    • barnvagn


    • bärsjal eller bärsele


    • bilbarnstol: Ni kan hyra eller köpa en egen. Försäkra er om att den är godkänd och säker. Det nyfödda barnet mår för ryggens skull bäst av att bli transporterad liggande. Vill du läsa mer om barns säkerhet i bil samt få förslag på bilbarnstol, finns hänvisningar längst bak i boken


      Föräldrapenning 

    Med föräldrapenning kan du som är förälder vara ledig från arbetet och få ersättning i längre sammanhängande perioder, enstaka dagar eller delar av dagar.


    När du ska vara föräldraledig från ditt arbete, måste du senast två månader i förväg anmäla detta till din arbetsgivare. Du anmäler samtidigt hur länge du vill vara ledig.


    Vem har rätt till föräldrapenning?


     


    Du som är gravid kan ta ut föräldrapenning från och med den 60:e dagen före beräknad förlossning.


    Mödravårdscentralen erbjuder ofta föräldrautbildningar när ni väntar barn. Båda föräldrarna kan delta samtidigt i utbildningen och få föräldrapenning för samma tid.


     


    Hur gör jag för att få föräldrapenning?


     


    När du som är gravid besöker Mödravårdscentralen (MVC) får du ett moderskapsintyg. Intyget kan du skicka till Försäkringskassan. Det fungerar som en första anmälan om föräldrapenning. När vi tagit emot intyget får du mer information om föräldrapenning från oss.


    När barnet är fött och har fått ett personnummer, kan du även anmäla föräldrapenning här på vår webbplats. Ansöka om ersättning kan du göra så snart moderskapsintyget registrerats. Anmälan ska göras senast samma dag som du vill ta ut föräldrapenning. För att ansöka på webbplatsen behöver du en e‑legitimation som du laddar ner från din bank på Internet.


     


     


    1. Anmäla föräldrapenning första gången


    När du är gravid får du ett moderskapsintyg när du besöker Mödravårdscentralen. Intyget kan du skicka in till Försäkringskassans inläsningscentral, 839 88 Östersund. Det fungerar då som en anmälan om föräldrapenning och Försäkringskassan skickar hem ett startbrev till dig.


    Om du ska adoptera barn eller av andra skäl inte skickar in ett moderskapsintyg ska du själv anmäla föräldrapenning.


    2. Fyll i blanketten om din inkomst och skicka in till oss


    I startbrevet som du får av oss finns det en blankett som handlar om din inkomst. Fyll i den och skicka in den till Försäkringskassans inläsningscentral, 839 88 Östersund.


    3. Ladda ner en e-legitimation


    Om du inte har en e-legitimation ska du ladda ner en sådan. Med e-legitimationen sköter du snabbt och enkelt de flesta av dina ärenden hos oss.


    Ladda ner e-legitimation


    4. Gå in på Föräldraguiden


    Föräldraguiden är vår interaktiva föräldrautbildning. Här får du en överblick över olika begrepp och ersättningar du kan ha rätt till.  


    Föräldraguiden - interaktiv föräldrautbildning (öppnar nytt fönster)


    5. Planera hur du vill ta ut din föräldrapenning


    När du har en e-legitimation kan du räkna ut hur många dagar du kan vara föräldraledig och hur mycket pengar du får.


    Planera föräldraledighet


    6. Prata med din arbetsgivare


    Prata med din arbetsgivare om hur länge du ska vara föräldraledig. Du måste senast två månader i förväg anmäla detta till din arbetsgivare.


    7. Ansök om föräldrapenning


    När du och din arbetsgivare kommit överens om vilka dagar du ska vara föräldraledig ansöker du om föräldrapenning med hjälp av din e-legitimation. Det blir enklare om du begär för hela perioden på en gång.


Svar på tråden Gravida i Umeå BF höst/vinter -11