• Äldre 7 Sep 12:54
    21062 visningar
    130 svar
    130
    21062

    Hur mycket pengar lägger ni per barn på vinterkläder?

    Är väldigt nyfiken på hur mycket andra folk lägger på vinterkläder till era barn?
    Köper ni tex från skopunkten eller dyrare skor?
    Overaller, köper ni hm, fix molo eller vad köper ni?

    Hur gamla är barnen?


    Alvin 081114 och Alice 100807
  • Svar på tråden Hur mycket pengar lägger ni per barn på vinterkläder?
  • Hyperd­uttan
    Äldre 7 Sep 12:56
    #1

    Didrikssons overaller (bäst i test flera år i rad) och nu senast Viking skor tror jag... reima "rånarluva" samt handskar... vad kan det bli 2000? oftast räcker iaf overall, handskar, mössa två säsonger innan dom är för små... sen säljer man och får igen hälften, så då har det kostat minimalt med pengar egentligen :)

  • Äldre 7 Sep 12:57
    #2

    I år har jag inte lagt såmycket pengar på vinterkläder, eftersom dottern kan utan problem ha sonens overall och sonen köpte jag 2 overaller till förra året, och båda komma passa även i år.

    Så i år har jag lagt ungefär såhär:

    Vinterskor lilltjejen 450 kr
    Vinterskor storebror (inte köpt men kommer bli ca 700 kr)
    Vantar: 220 kr till sonen än sålänge, kommer behöva ett par till, så ca 200 kr till (sen har dottern sonens gamla)
    Mössor och halskrage: 300 kr (till båda barnen)

    Tror det var allt och tror inte vi behöver något mer i vinterklädesväg. Fleecekläder räknar jag som höstkläder


    Alvin 081114 och Alice 100807
  • Philip­pa
    Äldre 7 Sep 12:57
    #3

    Jag lägger i snitt 2500 kr på vinterkläder och då inkluderar overall, skor, mössa tre par handskar och en vanlig jacka som går att använda om man bara åker på ICA etc... Jag handlar nästan allt på Intersport.....

  • Äldre 7 Sep 12:59
    #4

    Ludvig är snart 16 månader och hittills har vi köpt:

    Vinteroverall (Didriksons Kilimanjaro) - 999kr.
    Vintervantar (Didriksons Biggles Mitten) - 229kr.

    Sen ska det köpas mössa, underställ och vinterskor, räknar på ca 200kr (Didriksons) + 400kr (Didriksons) + 650kr (Superfit).

    Så totalt ca 2500kr.

    Sedan tidigare har vi fodrade gummistövlar, vindfleeceoverall (Po.P) och skaloverall (Po.P).
    Han går för övrigt inte på förskola och kommer inte att göra det förrän tidigast i mitten/slutet av januari. 


  • Äldre 7 Sep 13:01
    #5

    Just det, en jacka har jag tänkt köpa också. Eventuellt på Tradera. Fleeceställ räknar jag också som höstkläder.


  • Äldre 7 Sep 13:05
    #6

    3000 - 4000 per barn blir det nog med allt. Brukar köpa overaller från Reima, bra vinterstövlar (typ Viking, Ecco el Superfit), Hestra el Reima vantar och liknande märken för mössor o halsdukar, tunna yllestrumpor...

    Tyvärr så blir Reima's overaller snabbt slitna när barnen blir lite större så de håller inte för två säsonger, men jag tycker att det är värt det då de är så mjuka, tunna, torra och varma för barnen. På dagis brukar Reimaoverallerna inte hänga i torkskåpet då de är torra på insidan när barnen varit ute! I torkskåpet trängs dyblöta overaller från andra märken.

    Man får ju också tänka på att barnen är ute så mycket hela vintern så de är ju nästan de kläder som används allra mest så per timmes användning blir det ju inte så dyrt ;)

  • Äldre 7 Sep 13:10
    #7

    På sonens dagis är det bara vi som inte vill ha ytterkläderna i torkskåp, det tycker jag är väldigt konstigt.


    Alvin 081114 och Alice 100807
  • Äldre 7 Sep 13:11
    #8

    Jösses, iår blir det mycket pengar som ska läggas ut...

    Didrikssons overall till sonen- 999:-
    Vantar, mössor, balaclava, underställ- blir väl ca 700:-
    Vinterkängor, kavat- 500:-

    Didriksson overall till äldsta dottern- 999:-
    Vantar, mössor, balaclava, underställ- ca 700:-
    Vinterkängor, kavat- 500:-
    Fodrat gummiställ- 600:-

    Polarn overall till yngsta dottern- 1399:-
    Mössor, vantar, balaclava, underställ- ca 700:-
    Vinterkängor, kavat- vet inte än, ca 500:-
    Fodrat gummiställ- 600:-

    Så vinterkläderna går väl på ca 8200 iår... Men då köpte jag ingenting till de stora förra vintern. Bara till lillan då jag inte sparat något från de stora som var så smått. Nästa år kommer det förhoppningsvis bara behövas kompletteras med vantar och mössor.


    Viggo & Gry & Veras mamma
  • Äldre 7 Sep 13:26
    #9

    Jag ska göra en uppskattning på hur det brukar se ut för oss per barn (de är 8 och 9 år):

    Jacka: Ca 1500 kr
    Thermobyxor: ca 800 kr
    Vinterskor (Kouma eller dyl.) 500-800 kr paret + ullsulor: 50 kr styck.
    Vinterhandskar: 150-300 kr paret (brukar köpa två par ifrån Hestra och ett par ifrån Everest)
    Vintermössa: 60-300 kr beroende på märke. Köper bara ullmössor, både Reimas och ifrån ICA om jag hittar billiga sådana där.

    Ullstrumpor: ca 100 kr paret (ca 4 par)
    Ullkalsonger: 200 kr styck, ca 2 par brukar jag köpa
    Ullunderställströja 200 kr styck, ca 2 par
    Ullbyxor: 350 kr styck: 2-3 par.

    Snabbt överslag blir det 3-4000 kr per barn och vinterutrustning. Min dotter är jättefrusen, så det är nästan bara ullkläder som gäller och rejäla jackor odyl, och då kostar det tyvärr en slant..

  • Äldre 7 Sep 13:27
    #10

    Och jag kan tillägga att jag köper allt i sportaffärer, alltså märken som Fjällräven, Reima odyl. pga att de stora kedjornas kläder helt enkelt är för kalla för mina frusna barn (vi bor också långt i norr).

Svar på tråden Hur mycket pengar lägger ni per barn på vinterkläder?