• ässkli­ngen
    Äldre 8 Sep 21:50
    51984 visningar
    34 svar
    34
    51984

    Biverkningar TBE-vaccin? PMS? Hypotyreos?

    Är det någon därute som har erfarenhet av allvarliga biverkningar efter TBE-vaccin??? Jag har haft de 10 märkligaste, obehagligaste dagarna i mitt liv. Symptomen har varit: -synrubbningar -kraftig mjölksyra i kroppen -extrema spänningar i kroppen nattetid -frossa -huvudvärk -minnessvårighet -trötthet -deppighet -orkeslös -ilsken -aptitförändringar etc. etc... Jag åkte in till akuten dag 5, där läkaren (nr1) tog enkla prover som var jättebra och hon trodde jag drabbats av utmattninssyndrom. Dag 8, privat läkare (nr 2) som tog massor av prover som jag får svar på, på tisdag. Men hennes bedömning var att det var psykiskt och hon undrade om jag ville ha lugnande... Dag 9, läkare (nr 3) på infektionskliniken på inrådan av läkare (nr2) som inte tog prover men ansåg att risken att det var Borrelia var obefintlig. Så nu sitter jag här, visserligen äntligen lite bättre i kroppen, men med skumt påverkad syn och väntar på att få provsvar av läkare (nr4) som är kollega till ( nr2) då hon har semester... Är det någon som känner igen sig? Intressant med synpunkter och spekulationer från "vanliga" människor... Jag är frisk i övrigt vad jag vet. Vad tror ni? Hypotyreos? Allvarlig biverkning av TBE-vaccin? PMS? Eller bara utbränd?? Tacksam för alla spekulationer och erfarenheter!!

  • Svar på tråden Biverkningar TBE-vaccin? PMS? Hypotyreos?
  • ässkli­ngen
    Äldre 18 Nov 09:22
    #21

    Skoxan: Hur har det gått för dig? Hur mår du?

  • jackie­01
    Äldre 22 Jan 13:30
    #22

    Hej !

    Vaccinerades också med Encepur och fick en kraftig reaktion, från vilken jag ännu inte helt återhämtat mej. 
    Hur mår du idag ?

  • ässkli­ngen
    Äldre 22 Jan 15:34
    #23

    Jag mår helt bra! Som tur är! Vad har du för symptom??

  • ässkli­ngen
    Äldre 25 Mar 19:19
    #24

    Och nu är det tillbaka... Jag trodde jag klarat mig ju!

    Fan fan fan!!!!

    Än så länge är det kosten och humöret och koncentrationen som är påverkat. Och så tröttheten förstås..

    Jag slutade med järntabletter för nån vecka sen, och hoppas att allt det här har med det att göra. Har även just avslutat en kur diclofenac för en inflammerad fot och tänkte det kan ha med det att göra, men det känns ju långsökt..

    Hur mår ni andra??

    Tips och teorier tas alltid tacksamt emot!!

  • Äldre 16 Jul 05:08
    #25

    Ser att det är en gammal tråd. Men undrar så hur det gick? Har du blivit av med biverkningarna? Jag vaccinerade mig i april och maj. Mår dåligt nu i juni/juli. Trött, orkeslös, svullnar i halsen till och från, och nu svullen lymfkörtel som gör ont i armhålan. Är under utredning, men har inte kopplat det till encepur förrän nu...

  • Äldre 21 Aug 14:50
    #26

    Älskarleffe. Har det blivit bättre med dina biverkningar? Upplever också biverkningar efter vaccinet.

  • Äldre 21 Aug 15:03
    #27

    Nu var det ett tag sedan jag tog TBE vaccin, men har för mig att det stod att den kan trigga igång autoimmuna sjukdomar. Att man ska undvika ta den om man har någon autoimmun sjukdom. Kanske är det så att man har någon ärftlighet för det som triggas igång när man tagit sprutan. 

    Detta är endast de biverkningar som anses som mer sällsynta. En del av de ni nämnde finns med som mindre vanliga, som t.ex svullna lymfkörtlar.

    Ur Fass:


    Följande ytterligare biverkningar har också rapporterats, som inträffat med sällsynt frekvens efter marknadsföring:


    Bältros



    Utlösning av autoimmuna sjukdomar, t.ex. multipel skleros



    Allergiska reaktioner



    Neurologiska störningar såsom encefalomyelitinflammation i ryggmärgen (myelit, transversell myelit)



    Ett tillstånd bestående av muskelsvaghet, onormal känsel, pirrningar i armar, ben och överkropp (Guillian-Barrés syndrom)



    Hjärninflammation, krampanfall, inflammation av hjärnhinnor (hinnor som bekläder hjärnan.



    Tecken på hjärninflammation, såsom smärta och stelhet i nacken



    Neurologiska symtom såsom ansiktsförlamning, paralys, inflammation av nerver, onormal eller minskad känselförnimmelse såsom stickningar eller domningar, huggande eller dunkande smärta längs med en eller flera nerver, inflammation i synnerven



    Yrselkänsla



    Synstörning/nedsättning, ökad känslighet för ljus, ögonsmärta



    Ringningar i örnonen



    Snabb hjärtrytm



    Andnöd



    Hudreaktioner (utslag och/eller klåda), eksem, hudrodnad, ökad svettning, hudinflammation



    Smärta i ryggen, ledsvullnad, nacksmärta, muskuloskeletal stelhet och stelhet i nacken, smärta i armar och ben



    Frossbrytningar, influensaliknande sjukdom, svaghet, ödem, ostadig gång, ansamling av vätska under huden



    Ledsmärta vid injektionsstället, uppkomst av en liten knut och inflammation vid injektionsstället

  • Äldre 21 Aug 15:10
    #28

    Feminia, fick du några av de ovan nämnda biverkningar?

    Ni som upplevde biverkningar, ffa de neurologiska, var det övergående?

  • Äldre 21 Aug 16:41
    #29
    Medsamma skrev 2017-08-21 15:10:45 följande:

    Feminia, fick du några av de ovan nämnda biverkningar?

    Ni som upplevde biverkningar, ffa de neurologiska, var det övergående?


    Inte jag men min son fick somnolens (hypersomni) efter andra sprutan. 

    Jag frågade om det kunde bero på TBE vaccinet, men sjukvården sade att det var omöjligt. Konstigt nog så står det på fass - FSME Immun vuxen att en av de sälsynta biverkningarna (1/1000-1/10.000) är somnolens. Min son har haft otur när det gäller många läkemedel i form av allergier. Men det tog tyvärr några år innan jag började fundera på sambandet, efter lång tid av rännande inom sjukvården, som gav diagnosen hypersomni (somnolens eng.).
  • Äldre 21 Aug 16:46
    #30

    En bra länk för sammanfattning på Fass

    www.fass.se/LIF/product&docType=3

  • Äldre 21 Aug 16:50
    #31

    Blev fel länk försöker igen

    www.fass.se/LIF/product&docType=3

  • Äldre 21 Aug 16:54
    #32
    Feminina skrev 2017-08-21 16:50:43 följande:

    Blev fel länk försöker igen

    www.fass.se/LIF/product&docType=3



    Feminina skrev 2017-08-21 16:50:43 följande:

    Blev fel länk försöker igen

    www.fass.se/LIF/product&docType=3


    Under fliken FASS står det bra sammanfattat om de olika symtom man kan få. Det var rätt länk, bara jag som kom till bipacksedel och inte såg de valen man kunde göra högst upp: som bikpacksedel, produktresumé och FASS.
  • Äldre 21 Aug 17:36
    #33

    Fy vad otäckt! Finns det någon behandling mot somnolens?

    Jag och mina barn tog sprutan och jag fick väldigt konstiga symtom, bl a stickningar i armar och trötthet de första veckorna.

    Känner du någon mer som fått nervpåverkan?

  • Äldre 29 Apr 15:23
    #34

    Lite nyfiken. 

    Ni som misstänker att ni fått biverkningar av TBE-vacciner, har ni rapporterat till Läkemedelsverket? Eller har era läkare gjort det? 
    Det finns misstankar om att det finns en stor underrapportering av biverkningar. 

    Hur tänker ni i övrigt kring just TBE-vaccin? 
    Tar ni för att det finns? 
    För att ni tänker att det finns en hög risk att ni ska drabbas? 
    Ni känner någon som haft det? 
    För att ni vår mycket fästingbett? 

    2017 rapporterades 391 fall av TBE i Sverige. År 2016 var det 238, år 2016 var det 10 personer under 10 år som drabbades av TBE. Antalet fall per år skiljer sig från år till år men 2017 var det år med högst antal drabbade sedan 2008. Hur det såg ut innan finns ingen rapportering om. www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistikdatabaser-och-visualisering/sjukdomsstatistik/tick-borne-encephalitis-tbe/

    Själv tänker jag att det är väldigt ovanligt. Och eftersom jag inte ens får fästingar som sätter sig på mig trots att jag bor i Stockholms skärgård och vistas mycket utomhus så tänker jag att risken är väldigt liten för mig att drabbas. Dessutom brukar jag alltid få biverkningar av läkemedel. Så jag tar inget vaccin. 

    1% av alla fästingar har TBEsmitta
    20% har borreliasmitta - den finns det inget vaccin mot....

    Tänker också att vaccin ger en "falsk trygghet" att man tycker att man inte behöver vara lika noggrann på att kolla efter fästingar eftersom man är vaccinerad. Men man kan ju fortfarande drabbas av Borrelia vilket är en större risk och också en jävlig sjukdom. 

Svar på tråden Biverkningar TBE-vaccin? PMS? Hypotyreos?