• sensom­mar
    Äldre 10 Sep 16:44
    3920 visningar
    11 svar
    11
    3920

    Varmvatten ingår?

    En riktigt dum fråga säkert, men ingen av de jag frågat kan säga säkert, så ni kanske vet?

    Om jag har en lägenhet där värme ingår, varmvatten ingår och där hushållselem tillkommer samt att kallvattnet tillkommer. Om jag då tar ett varmt bad, ingår allt vattnet eller är det bara uppvärmningen av det som ingår i hyran?

  • Svar på tråden Varmvatten ingår?
  • Äldre 10 Sep 16:51
    #1

    Det är väl så att du betalar för ALLT vatten och uppvärmingen av vattnet.. för det är ju knappast så att du får varmt vatten gratis men får betala för kallt????????

    Tar du ett bad så får du betala för vattnet och uppvärmningen av det..

    Så skulle jag tro att det är, har aldrig hört talas om något annat..

    Vad står det exakt i kontraktet?

  • sensom­mar
    Äldre 10 Sep 16:53
    #2

    Det står klart och tydligt på mitt hyreskontrakt att varmvatten ingår men att kallvattnet tillkommer.

  • toa
    Äldre 10 Sep 16:55
    #3

    jag tror att man betalar för varmt och inte kallt vatten

  • Äldre 10 Sep 16:56
    #4
    sensommar skrev 2011-09-10 16:53:11 följande:
    Det står klart och tydligt på mitt hyreskontrakt att varmvatten ingår men att kallvattnet tillkommer.
    Låter skitskummt ärligt talat för det kostar ju att värma upp vatten...

    du betalar i vilket fall vattenkostnaden för badet, troligtvis är det så att du betalar då vattnet och att du får ev uppvärmning av vatten utan extra kostnad...men vattnet betalar du för för det kalla vattnet går ju till någon form av värmeaggregat som värms upp..så ALLT vatten är ju liksom kallt från början, när du vrider på varmvattenskranen så tappas vatten från varmvattenberedaren (var den nu sitter, kan vara i din bostad men troligtvis i en källare någonstans) och när vatten går därifrån och in till dig så måste ju tanken fyllas igen för att värmas.....

    SÅ om det står så skulle jag (som trots allt jobbat inom hyresgästföreningen och sett en hel del kontrakt i mina dagar) tolka det som så att du betalar för ALLT vatten...oavsett temperatur men om du vill ha varmt vatten behöver du inte betala extra för det (något man kan få göra i en del bostäder )
  • sensom­mar
    Äldre 10 Sep 16:56
    #5

    Som sagt, det står klart och tydligt att varmvatten ingår men inte kallvatten. Är det någon som har svar på min fråga?

  • Äldre 10 Sep 16:57
    #6
    toa skrev 2011-09-10 16:55:46 följande:

    jag tror att man betalar för varmt och inte kallt vatten


    det brukar vara det brukliga ja... eller att man betalar för uppvärmningen av det kalla vattnet....eller för allt vatten helt enkelt...
  • sensom­mar
    Äldre 10 Sep 16:57
    #7

    Sorry, såg inte att du svarat igen slemtorsk.

  • sensom­mar
    Äldre 10 Sep 16:59
    #8

    Det är ju förvisso fjärrvärme här, kan det vara anledningen?

  • Äldre 10 Sep 17:01
    #9
    sensommar skrev 2011-09-10 16:59:25 följande:
    Det är ju förvisso fjärrvärme här, kan det vara anledningen?
    nää skulle inte tro det.. uppvärmning kostar oavsett om det är fjärrvärme.. det är ju inte så att vattnet värms upp flera kilometer bort utan värmen för att värma vattnet transporteras....

    Tycker du ska be hyresvärden specificera om du är osäker, jag har personligen aldrig sett ett kontrakt som är utformat på det viset.. och som sagt har jag sett en del.
  • sensom­mar
    Äldre 10 Sep 17:03
    #10

    Du kan se ett exempel här marknad.skebo.nu/HSS/Object/ObjectDetailsTemplateB.aspx&objectguid=75413ebf-c615-43ad-a605-9ab39dfa8b90

  • Äldre 10 Sep 17:08
    #11
    sensommar skrev 2011-09-10 17:03:58 följande:
    Du kan se ett exempel här marknad.skebo.nu/HSS/Object/ObjectDetailsTemp...
    väldigt luddigt...det står inte klart och tydligt i mitt tycke ...snedstrecket förvirrar.. jag skulle ringa upp o kolla om det är så det ligger till.... att kallvatten inte skulle ingå när varmvatten gör det låter väääädigt bakvänt och kostsamt för bostadsbolaget......
Svar på tråden Varmvatten ingår?