• Äldre 14 Sep 21:59
    3484 visningar
    21 svar
    21
    3484

    Ang utredning ADD/ADHD...

    Hur många moment är det i en utredning för ADD/ADHD. 

    Jag själv har varit på ett möte....
    Min mamma på ett...
    Imorgon skall ja till en läkare....

    Va händer sen då? E den klar när ja varit hos läkaren eller blir de ännu mera möten? 

  • Svar på tråden Ang utredning ADD/ADHD...
  • Äldre 15 Sep 17:47
    #11

    Knäpp läkare.. Han sa att ja har ADD å att ja ska få prova medicin å se om de hjälper. Ska börja me de om ca 1 månad.. 
    Han sa även att sköterskorna eller psykologerna eller va de nu va hade sagt att dom tyckte ja hade Autisiskt spektrum. Men de tyckte inte han själv sa han, så de valde han bort å sa att ja endast har ADD... han förstod inte min Kaos i huvvet å heller inte mina matproblem å pengaproblem m.m.  Utan de skulle ja bara vänja mig av me, för de va en dålig ovana tyckte han bara... Hääh??? Varför skulle ja VILJA bete mig så? aja.. skitsamma.. får väll se om medicinen funkar sen när ja fått den..  

  • Anonym (abc)
    Äldre 15 Sep 23:23
    #12
    Hyperduttan skrev 2011-09-15 10:01:20 följande:
    Måste vara ett ovanligt sätt att få diagnos... aldrig hört att en läkare gjort utredning. Däremot vet jag att psykologer (vanliga) kan göra en "förutredning" under tiden man väntar i kön till utredningen.

    Har du/ni inte alls fått info hur det kommer gå till, låter jättemärkligt.

    Har du fått göra massa tester på intelligens, koncentration, svarat på massa frågeformulär?
    Den "riktiga utredningen" går till stor del ut på massa tester och med psykolog som stressar en genom att ha tidtagarur på allt :-P

    Upplever utredningen betydligt svårare än ett högskoleprov. Jag klarade mig bättre på högskoleprovet, HAHAHAHA...  
    Fast en läkare måste ju vara inblandad på något sätt i utredningen. En psykolog gör de flesta samtalen men det är ju ett "team" som är med i hela utredningen. Psykologen sätter inte diagnoser, det gör väl läkaren.
  • Anonym (abc)
    Äldre 15 Sep 23:27
    #13
    Liam05Milton08 skrev 2011-09-15 17:47:18 följande:
    Knäpp läkare.. Han sa att ja har ADD å att ja ska få prova medicin å se om de hjälper. Ska börja me de om ca 1 månad.. 
    Han sa även att sköterskorna eller psykologerna eller va de nu va hade sagt att dom tyckte ja hade Autisiskt spektrum. Men de tyckte inte han själv sa han, så de valde han bort å sa att ja endast har ADD... han förstod inte min Kaos i huvvet å heller inte mina matproblem å pengaproblem m.m.  Utan de skulle ja bara vänja mig av me, för de va en dålig ovana tyckte han bara... Hääh??? Varför skulle ja VILJA bete mig så? aja.. skitsamma.. får väll se om medicinen funkar sen när ja fått den..  
    Är det en riktig utredning du skall få göra?
    Tycker det låter lite ostrukturerat.

    Angående väntetiden så har man rätt att hänvisa till vårdgarantin. Det gjorde jag. En väntetid på över ett år blev helt plötsligt en väntetid på mindre än 3 månader.
  • Äldre 16 Sep 12:16
    #14

    Ett möte med en kurator/psykolog på 2 timmar å fyllde i papper.
    Mamma gjorde de samma me nån oxå. å gick igenom min barndom.
    Igår va ja hos läkaren å vi pratade lite bara å han sa att ja har ADD å ska prova medicin.. de e de ja gjort..  

  • Anonym (abc)
    Äldre 16 Sep 14:50
    #15
    Liam05Milton08 skrev 2011-09-16 12:16:30 följande:
    Ett möte med en kurator/psykolog på 2 timmar å fyllde i papper.
    Mamma gjorde de samma me nån oxå. å gick igenom min barndom.
    Igår va ja hos läkaren å vi pratade lite bara å han sa att ja har ADD å ska prova medicin.. de e de ja gjort..  
    Låter som en halvhjärtad utredning.
    Har du fått ett neuropsykiatrisk utlåtande?
  • Takex
    Äldre 16 Sep 15:02
    #16

    Jag har möte, sen möte med mamma och möte med pappa och sen möten ihop och sen var det test dags! Men jag var inte myndig när jag utreddes. Det var en himla massa tester så har du inte gjort några sånna så kan du nog förvänta dig det :D

  • Äldre 16 Sep 22:20
    #17
    Anonym (abc) skrev 2011-09-16 14:50:42 följande:
    Låter som en halvhjärtad utredning.
    Har du fått ett neuropsykiatrisk utlåtande?
    Å de menas med? Har varit på Öppenpsyk å gjort detta lilla.. 
    Dom såg att ja hade ADD bara genom att ja fyllde i massa papper, å mamma gjorde desamma å berättade lite om min uppväxt. Mer än så hade dom inte att gå på..
    Takex skrev 2011-09-16 15:02:46 följande:
    Jag har möte, sen möte med mamma och möte med pappa och sen möten ihop och sen var det test dags! Men jag var inte myndig när jag utreddes. Det var en himla massa tester så har du inte gjort några sånna så kan du nog förvänta dig det :D
    Läkaren har inte sagt nått om att ja ska komma tillbaka mer än när ja ska få medicinen om ca 1 månad.. 
     
  • Takex
    Äldre 17 Sep 03:15
    #18
    Liam05Milton08 skrev 2011-09-16 22:20:25 följande:
    Å de menas med? Har varit på Öppenpsyk å gjort detta lilla.. 
    Dom såg att ja hade ADD bara genom att ja fyllde i massa papper, å mamma gjorde desamma å berättade lite om min uppväxt. Mer än så hade dom inte att gå på..
    Takex skrev 2011-09-16 15:02:46 följande:
    Jag har möte, sen möte med mamma och möte med pappa och sen möten ihop och sen var det test dags! Men jag var inte myndig när jag utreddes. Det var en himla massa tester så har du inte gjort några sånna så kan du nog förvänta dig det :D
    Läkaren har inte sagt nått om att ja ska komma tillbaka mer än när ja ska få medicinen om ca 1 månad.. 
    ... jaha? Men var det allt? Det lät himla enkelt.. då får du väl bara tacka och ta emot :D

    Du kommer nog (förhoppningsvis!) att bli återkallad för dosering och annat så när du fått medicin blir det att springa fram och tillbaka men jag hade pushat på för att få lite KBT och annan hjälp också. Utredningen ska du också be om papper på med underskrift. Se till att han inte ställer till det på något vis för dig.

    Men vad konstigt att dom inte testade dig, jag tycker det låter himla skumt. Frågeformulären kändes som nästan ingenting i min utredning, ADHD är en svår diagnos att få och utredningen ska bestå av flera moment av neuropsyk tester, intervjuer osv. Jag fick veta saker som hur lång tid i genomsnitt jag klarar av att koncentrera mig, vilken typ av ADHD jag har och även IQ och annat smått och gott.. det borde väl alla få?
  • Äldre 17 Sep 12:36
    #19
    Takex skrev 2011-09-17 03:15:56 följande:
    ... jaha? Men var det allt? Det lät himla enkelt.. då får du väl bara tacka och ta emot :D

    Du kommer nog (förhoppningsvis!) att bli återkallad för dosering och annat så när du fått medicin blir det att springa fram och tillbaka men jag hade pushat på för att få lite KBT och annan hjälp också. Utredningen ska du också be om papper på med underskrift. Se till att han inte ställer till det på något vis för dig.

    Men vad konstigt att dom inte testade dig, jag tycker det låter himla skumt. Frågeformulären kändes som nästan ingenting i min utredning, ADHD är en svår diagnos att få och utredningen ska bestå av flera moment av neuropsyk tester, intervjuer osv. Jag fick veta saker som hur lång tid i genomsnitt jag klarar av att koncentrera mig, vilken typ av ADHD jag har och även IQ och annat smått och gott.. det borde väl alla få?
    Tycker oxå att det verkar vara lite för enkelt för att få en diagnos bara sådär. Papper kan väll vemsomhelst fylla i å fylla i de högsta på varje pappaer å låssas som man har de problemen bara för å få en medicin.. 

    Men ja ska försöka ta reda på om det finns detta enkla sätt för att få denna diagnos.. Lite för enkelt tycker ja allt att de va..  
  • pute
    Äldre 18 Nov 21:50
    #20

    Hej, jag är 17 och fick min ADD diagnos i förrgår. Funderar du över någonting så kolla in bloggen eller skicka ett mejl så svarar jag så mycket jag kan :) 

    www.addvardag.blogg.se

    minvardag@live.com 

  • Äldre 20 Nov 09:07
    #21

    Jag har börjat min utredning nu. Jag har fått fylla i papper och där pekade det på ADD så det var värt att kolla upp. Nu har min mamma fått fylla i papper om min uppväxt och om hur HON uppfattar mig idag. Hon ska träffa läkare nästa vecka. Men jag tycker det är så svårt att få rätt saker att komma fram. Under min uppväxt hade min mamma fullt upp med mina syskon som har varit mer krävande, jag har varit tyst och snäll och har inte velat störa så mamma har trott att jag har klarat mig bra i skolan osv, när det eg inte varit så för mig. Samma sak när hon ska svara på frågor om HON idag upplever att jag verkar okoncentrerad när jag läser, nej svarade hon. men hur ska hon kunna veta hur okoncentrerad jag är eller inte, det vet ju bara jag. Hon är inte med när jag läser. Är rädd att detta ska påverka utredningen. Kan det göra det? Känns som det hade varit mer tillförlitligt om min exsambo hade kunnat svara istället, men de verkar ju bara vilja fråga föräldrarna?

Svar på tråden Ang utredning ADD/ADHD...