• Krokusen

    Prognosia?

    Min man blev uppringd av prognosia som ville ta hand om hans pensionspengar. Det kostar 896 kronor per år men då ingår efterlevnadskydd. Vi är i 30-årsåldern. Är det värt att satsa 896 kr per år på detta? Någon som kan något om detta?

  • Svar på tråden Prognosia?
  • MatsAtari

    Vet inte vilket pensionssparande det rör sig om, men i princip kan du få bättre placeringsråd genom att gå ner till biblioteket och läsa aktiespararen.

    I PPM finns det väl inget efterlevnadsskydd så jag utgår från att prognosia vill att ni ska starta ett nytt pensionssparande via pensionsförsäkring eller IPS?

  • Micael Wiklander

    Hej "Krokusen".

    Mit namn är Micael Wiklander och jag är VD på Prognosia. Trevligt att du överväger att anlita Prognosia som partner för din premiepension!

    Som pensionssparare måste man själv bilda sig en uppfattning om man önskar sköta sin pensionsförvaltning själv eller vill ta anlita professionell hjälp.

    Precis som du skriver så är årsavgiften för Prognosias tjänst Aktiv Premiepension 896 kr.

    Vad du får du då för din årsavgift till oss? Från 2005 har vår mest valda portfölj Prognosia Global ökat 137 % medan genomsnittet av alla fonder i PPM-systemet ligger på +/-0 %. Det innebär att vi i snitt varje år levererat en värdeökning på drygt 15 %, vilket motsvarar 11 250 kronor mer än genomsnittsspararen per år.
     
    I din avgift till oss ingår också ett efterlevandeskydd som täcker hela ditt sparande på premiepensionskontot. Efterlevandeskydd ingår ej i det traditionella statliga alternativet, utan är speciellt framtaget för Prognosias kunder.

    Sedan en tid tillbaka kan Prognosia även hjälpa dig med förvaltning av avtalspension och tjänstepension.

    Du finner mer information om Prognosias tjänster på www.prognosia.se.

    Med Vänlig Hälsning,

    Micael Wiklander
    VD Prognosia

  • Jhonny

    Ja du Mikael. men det är varken lätt ätt få er att svara på mail och ännu mer omöjligt ätt säga upp tjänsten. Jag fick en faktura för nästa år o skickade in en uppsägning av avtalet. Fortfarande inget svar nästan 2 månader o en påminnnelse senare... Riktigt välskött företag typ.... Skickade nytt mail o fick autosvar igen... Sen inget mer. igen ... Rekommenderar inte prognosia i dagsläget....

  • Louksor

    Jag blev uppringd idag av Prognosia, på mobilen! Enligt lag får de tydligen inte ringa till mobiler om de säljer tjänster/saker.

    Jag tror jag svarade nej och att jag inte var intresserad typ 50gånger. Jävlar va han tjatade, vilket jag även sa till honom.
    Fick höra massa om att det är för mitt eget bästa och att jag var vuxen och måste ta ansvar o allt vad fan det var för att få en bra pension senare i livet..

    Dum som jag var så gick jag väl med på det till slut efter 25min diskussion, på vilkoret att jag när som helst kunde säga upp detta, vilket jag kunde sa han.
    Det han sa lät ändå rätt bra, som det är nu har mina fonder gått minus senaste året.
    Så tänkte att jag kan ju testa ett par månader och se om fonderna ökar eller sjunker i värde......

    Men efter samtalet avslutades så googlade jag på företaget och har nu läst väldigt mycket negativt om Prognosia. Och så läste jag i vilkoren att om jag säger upp det, så får jag inte tillbaks inbetald avgift, för kvarstående tid.. Kunde bara betala halvår eller år. Så testa ett par månader går inte. Eller jo, det går man får betala för 6månader.

    Det är tur att det finns ångerrätt! Verkar vara ett oseriöst företag, efter allt jag läst om dom.

  • bickere

    Testar nu www.nativus.se ganska ny sida men ligger på plus igår på deras pensionstjänster! Bytte till deras tips i somras och har sedan dess ökat mitt ppm med 7%, börsen har gått ner med 16% under samma tid. Grym tajming så är nöjd en så länge! Rekommenderas! Plus deras syn på investeringar, hållbar inriktning så långt det går sedan går 10% till välgörenhet det som fick mig att byta först och visade sig vara ett bra val.

  • Hannah Eksjöö

    Här är en hemsida som jämför olika typer av fondförvaltning, fondförskringar och PPM rådgivning. Kika gärna in om ni vill ha en bra klargörelse om vilken pension som är bäst. www.pensionia.se :) 

  • InteAllra

    Har haft Prognosia i c.a 7 år. För 2 år sedan började dom göra om sin hemsida som inte blev något av, eller dåligt resultat bara brödtext. Blev uppringd efter att jag inte betalat årsavg. Efter disskusion och jag förklarade mitt missnöje strök dom årsavgiften. Sen kommer denna sammanslagning med Allra och nu kan jag inte logga in för att se värde och värdeutveckling. Dom imponerar inte på mig mig med kundkommunikation. Ingen fortsättning.....

  • Zadre

    Ha. Blev uppringd av dom på jobbet en gång. När jag säger på jobbet så jobbade jag med att hålla en fulllastad lastbil mellan dikena (handsfree innan folk får spel) och var av förklariga skäl mer koncentrerad på det än på samtalet.
    Efter att ha bett honom upprepa lite saker så frågade jag om denna information inte fanns att hitta på nätet så jag i lugn och ro kunde kolla upp det varpå han bad om min e-mail. "Aha, han vill maila info" tänkte jag och gav det. När han skrivit upp det så började han prata om lösenord osv som skulle komma med mailen och lite annat skit.
    "Vänta lite!" sa jag. "Jag har varken sagt ja eller nej till den här tjänsten Jag håller på att ratta en lastbil atm, plus att jag inte vill bestämma mej om en sån här stor sak efter tre minuters samtal! Jag vill kolla upp detta och sen bestämma!"
    Vi kom överrens om att han skulle ringa igen senare på kvällen. Googlade lite på lunchrasten och kom fram till att efterlevnadsskydd har jag redan via facket, plus att hjälp med hur jag ska placera mina pengar kan jag få gratis av min mor som är kunnig i detta.

    Att betala prognosia för det är alltså slöseri med pengar.

    Hittade dessutom att de fått vite för att de 1. ringer nixade telefoner (min mobil är nixad), 2 ringde mobiler vilket inte var tillåtet under tidpunkten de fick vite för det.

    hd.se/ekonomi/2014/06/23/ppm-forvaltningsbolag-stams-av-ko/
    www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Rattsarenden/Pagaende-mal-i-domstol/2014/Prognosia-AB-19-juni-2014/

    Prognosia är skit säger jag. Gå till banken så får du gratis hjälp med dina pensionspengar där.

Svar på tråden Prognosia?