• Äldre 3 Oct 09:19
    12869 visningar
    27 svar
    27
    12869

    7190 mil, är det mkt för en bil?

    Vi planerar att köpa ny bil då våran är för liten. Min sambo vill ha en ny, men för mig duger det gott o väl med en som gått några mil, klart den ska funka o inte gå sönder direkt, men känner att en ny behöver det inte vara. Jag vill ha kombi, han sedan.. Har hittat en kombi nu, en saab som gått 7190 mil. Ni som kan o vet, är det mkt för en bil? Kommer nånting behöva bytas snart? vet att det är nånting som ska bytas vid 10000 mil.

    vad säger ni?

  • Svar på tråden 7190 mil, är det mkt för en bil?
  • Äldre 4 Oct 20:21
    #11
    Uncle Frank skrev 2011-10-04 20:16:57 följande:
    Då är det du som har en lågmilare, körd ca 1000 mil per år.
    2000 mil är inte alltför mycket på ett år, och då är 7190 mil på en 08:a (3-4 år gammal bil) inte särskilt mycket det heller.
    Som en jämförelse, min ena bil har gått 41000 mil vilket är mycket, slår man dock ut det på antal år blir det bara strax över 1500 mil per år, vilket i sig gör att bilen trots sina många mil inte körts mer än normalt.
     
    Nej precis.

    Sen tycker jag att det är milsvid skillnad om det är en bensin eller diesel när man ser på milen. Min förra bensin- VW (-02) hade gått 7900 när jag köpte den, och då började saker krångla efter ett par tusen mil till. Mina diesel VW-(98) hade gått en bit över 20 000 när jag köpte den, den första körde jag till 33 000 mil med utan att den krånglade ett dugg, den nuvarande, en 00-a, står på snart 27 000 och är pigg som en mört än...
  • Äldre 4 Oct 22:41
    #12
    amalie79 skrev 2011-10-04 20:21:12 följande:
    Nej precis.

    Sen tycker jag att det är milsvid skillnad om det är en bensin eller diesel när man ser på milen. Min förra bensin- VW (-02) hade gått 7900 när jag köpte den, och då började saker krångla efter ett par tusen mil till. Mina diesel VW-(98) hade gått en bit över 20 000 när jag köpte den, den första körde jag till 33 000 mil med utan att den krånglade ett dugg, den nuvarande, en 00-a, står på snart 27 000 och är pigg som en mört än...
    Jag skulle tro att du har råkat på individer, låter högst osannolikt att det skulle vara bränslet som avgör hur länge en bil håller.

    Sen är det ju visst så att det är vanligare med högmilare bland dieslar, men det är troligtvis beroende på att det är ekonomiskt fördelaktigt att köra diesel om man kör mycket.
  • Äldre 5 Oct 19:57
    #13
    Grande Rock skrev 2011-10-04 22:41:34 följande:
    Jag skulle tro att du har råkat på individer, låter högst osannolikt att det skulle vara bränslet som avgör hur länge en bil håller.

    Sen är det ju visst så att det är vanligare med högmilare bland dieslar, men det är troligtvis beroende på att det är ekonomiskt fördelaktigt att köra diesel om man kör mycket.
    Nej,det tror jag inte. Inte bränslet i sig såklart, utan att dieslar tål mer stryk.

    Ja det är vanligare med högmilare bland dieslar, delvis av den orsaken som du säger, men jag har aldrig sett/haft/vet någon som har en bensinbil som hållit så länge.
  • Carism­a95
    Äldre 5 Oct 20:06
    #14
    amalie79 skrev 2011-10-05 19:57:05 följande:
    Nej,det tror jag inte. Inte bränslet i sig såklart, utan att dieslar tål mer stryk.

    Ja det är vanligare med högmilare bland dieslar, delvis av den orsaken som du säger, men jag har aldrig sett/haft/vet någon som har en bensinbil som hållit så länge.
    Jag hade en saab 9000 cse (bensinare) som gick närmare 35.000 mil innan jag sålde den. Inget krångel alls. 
    vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • Äldre 6 Oct 16:21
    #15

    Antalet mil är ofta egalt, särskilt på lite äldre bilar, var den körts, av vem och hur denne skött om sin bil är större faktorer. Jag har sett 24 år gamla bilar som ser ut som om de just rullat ut från fabriken och tre år gamla som ägts av rikliga svin.


    Artibus et armis recuperatur gloria
  • Äldre 6 Oct 20:51
    #16
    amalie79 skrev 2011-10-05 19:57:05 följande:
    Nej,det tror jag inte. Inte bränslet i sig såklart, utan att dieslar tål mer stryk.

    Ja det är vanligare med högmilare bland dieslar, delvis av den orsaken som du säger, men jag har aldrig sett/haft/vet någon som har en bensinbil som hållit så länge.
    På vilket vis skulle en diesel tåla mer stryk? Det är väl ganska sällan det är motorn som sätter begränsningen för bilens livslängd, förutsatt att man sköter om den som man skall.

    Jag själv föredrar att köpa bilar som gått mycket, förutsatt att den är servad som den skall. Då kan man känna sig hyggligt  säker på att allt fungerar väl och att alla slitdelar är bytta med jämna mellanrum, dvs man får lika mycket bil för mindre pengar.
  • Äldre 6 Oct 20:55
    #17
    Grande Rock skrev 2011-10-03 19:43:12 följande:
    tur du skickade med länken, för annars hade jag spontant sagt att dte är kedja på alla Saabar, då har man lärt sig något nytt idag igen, Tack & bock
    =)
  • Äldre 6 Oct 21:21
    #18
    Grande Rock skrev 2011-10-06 20:51:48 följande:
    På vilket vis skulle en diesel tåla mer stryk? Det är väl ganska sällan det är motorn som sätter begränsningen för bilens livslängd, förutsatt att man sköter om den som man skall.

    Jag själv föredrar att köpa bilar som gått mycket, förutsatt att den är servad som den skall. Då kan man känna sig hyggligt  säker på att allt fungerar väl och att alla slitdelar är bytta med jämna mellanrum, dvs man får lika mycket bil för mindre pengar.
    Ja där håller jag helt med dig! Har köpt bilar som gått över 20 000 mil redan vid köpet, då har det varit en ägare och full servicebok, hellre det än en bil som gått 8000 men som bytt ägare 7-8 gånger på lika många år!

    Här på landet är den allmänna uppfattningen att vill man ha en bil som håller bra och länge så ska man hålla sig till diesel. Så en bensinare med 20 000 mil plus, det skulle jag inte våga mig på, medan en diesel med samma mil enligt min mekaniker kan betraktas som "knappt inkörd" (överdriver lite ; ))

    Hur som helst så kan vi ju enas om att TS snarare bör se på servicebok och skick på bilen samt att 7190 mil inte är särskilt mycket utan helt rimligt för åldern på bilen de funderar på!
  • Äldre 6 Oct 21:22
    #19
    Carisma95 skrev 2011-10-05 20:06:07 följande:
    Jag hade en saab 9000 cse (bensinare) som gick närmare 35.000 mil innan jag sålde den. Inget krångel alls. 
    Ja man ska verkligen inte dra alla över en kam! Jag hade själv en VW som gick till 38 000 mil och lever än fast i annan ägo!
  • Äldre 19 Dec 23:54
    #20
    Grande Rock skrev 2011-10-03 19:43:12 följande:
    tur du skickade med länken, för annars hade jag spontant sagt att dte är kedja på alla Saabar, då har man lärt sig något nytt idag igen, Tack & bock
    Samma här, trodde garanterat att alla SAAB hade kedja.
    Men 7000 mil är inget för en bil.
    Knappt inkörd.
    Men passa dig för SAAB 98-04, mkt strul, turbobyte var 10 000e mil.

    Hm ngn pratade om dieselns förträfflighet.
    Tror tyvärr att den ej är så bra som förut.
    Åker ifs själv, och min 04'a har gått problemfritt i 16 000 mil.
    Köpte en 09'a för 2 veckor sedan, körde den till verkstad idag, troligen ngn givare...

    I dagens dieslar är det så mkt elektronik, så hårt insprutstryck, så känsliga spridare.
    Och riksdagens reglering av dieseln har gjort att våra svenska krånglar mer än andra länders som kör med orenare diesel.

    Men gamla dieslar, med mekanisk insprutning var ist odödliga, men idag, tyvärr...
    Ett spridarbyte pga taskig diesel i pumpen kan gå på 40 000.... 
  • Äldre 21 Dec 09:48
    #21

    47695mil har min SAAB 95 -99 gått nu och den går som en klocka fortfarande utan att ha bytt turbo eller
    andra dyra saker det har med hur bilen är servad. Dom Saabar som drabbades av turboras och liknande saker var pga dåligt underhåll.
    Volvo,VW, Audi, bensin eller diesel spelar ingen roll om man inte tar hand om dom.

    Angående Saabar med och utan kamrem

    Modeller som har KAMREM:

    900 2.5 93-98 (B258I) har kamrem.
    9000 95-97 fanns med någon 3-liters 6:a (B308i) som har kamrem.
    9-5 98-03 fanns med både bensin (B308E) och diesel 3-liters 6:a (D308L) och båda har kamrem.
    9-3 03- med 1.8 (Z18XE) har också kamrem, ej att förväxla med modellen '1,8t' som är på 2 liter och har kedja.

    Tillägg:

    9-3 1,9D/1,9TiD 04- (Z19DT/Z19DTH) har kamrem.
    9-5 1,9TiD 05- (Z19DTH) har kamrem.
    9-5 3,0D TiD 04- (B205E/F) har kamrem.

    Alla andra har KAMKEDJA.
    Dvs:
    Saab 99 1,7/1,8/2,0
    Saab 90 2,0
    Saab 900 OG 2,0/2,1
    Saab 900 NG 2,0/2,3
    Saab 9000 2,0/2,3
    Saab 9-3 2,0/2,2/2,3/2,8
    Saab 9-5 2,0/2,3

  • Äldre 23 Dec 23:12
    #22

    Topps, du måste ha köpt ett måndags ex av SAAB eftersom den ej har rasat.
    Skämt å sido, dom hade ruggiga problem med dom årsm.
    Kollade på en sån åt farsan för ngra år sedan.
    Stod nybytt turbo på alla.
    Sen var det vevhusvent, tändböx, magnetventil, backventiler till magnetventilen, u name it.
    Sen har jag ngra jag känner 3 st har haft turboras, dvs samtliga med den årsmod av Saab 95, utom 1.
    Han hade ingen kraft i bilen, hur vi än betedde oss med magnetventil, kopplade förbi så den skulle ladda konstant.
    Inget drag i bilen.
     Lossade sekundärsidan. kände på axeln, inget glapp, snurrade fint.
    Plockade ut turbon ändå....
    Wastegateventilen var BORTA, så den "wastade" hela tiden, så det vart ett byte likförbannat.......
    Och spräckt grenrör, som pxå var ett standardfel
    Nåväl, skönt att du har haft tur, men jag skulle ej rekomendera ngn att köpa en 95 av dom årsmodellerna.

     

  • Äldre 21 Feb 15:13
    #23

    Jag vet att just 98-02 hade ruskiga problem med motorerna men det flesta har haft med bristande underhåll att göra.
    bland annat vevhusventilationen som i sin tur tar med sig turbon och kamkedja om man inte upptäcker det i tid.
    Jag har sett många Saab motorer andra märken med som haft oilsludge problem och dom beror på bristande underhåll och/eller billig olja. 
    Tyvärr är det många idag som inte har tillräcklig koll på sina bilar. Man går enbart på Miltalen som står i serviceboken men glömmer att göra den årliga servicen.
    Jag kör mycket och har sen förra gången jag skrev kör strax över 1500mil och har hunnit serva den 3ggr.
    Jag kollar igenom den varje gång om det finns något som är trasigt eller är på gång och byter då direkt.
    Och detta sker var 500:e mil.
    Har man inte kunskap om bilar så bör man lämna in bilen minst en gång om året för att få den kollad.
    Visst det är dyrt att lämna in på en verkstad men det är mycket dyrare att vara dumsnål.

  • Äldre 12 Mar 20:17
    #24

    Att köpa en helt ny bil är verkligen att kasta pengarna i sjön, värdet rasar rejelt så fort ägarbytet från bilhandlaren till dig hamnar i bilregistret eller du kör ut den från bilaffären.

    När du kört ut bilen från handlaren eller fått namnet i bilregistret är bilen begagnad och inte ny längre. Har du för mycket pengar, visst. Men annars kan du låta dem som har det samt företag som köper firmabilar stå för det värderaset och köpa en välskött bil av någon som byter minst en gång om året. Då får du en i stort sett ny bil, men slipper första värderaset. 

  • Äldre 22 Mar 18:47
    #25

    min pendlar bil har gått 47600mil  inga större problem
    vw passat tdi -Skrattande95 

  • minaz
    Äldre 13 Apr 23:45
    #26

    Min har gått 91 016 MIL Inga problem men den, reggad -04 och fabriksny men kört näst intill långa mil under åren.

  • Äldre 18 Apr 15:39
    #27
    minaz skrev 2012-04-13 23:45:40 följande:
    Min har gått 91 016 MIL Inga problem men den, reggad -04 och fabriksny men kört näst intill långa mil under åren.
    11300 mil om året är rätt bra jobbat.
Svar på tråden 7190 mil, är det mkt för en bil?