• Anonym (ica-p­åse)
    Äldre 3 Oct 13:26
    8194 visningar
    5 svar
    5
    8194

    Bukplastik betald av landstinget pga "överhäng"

    Hej

    Jag är 28 år. Varit gravid två gånger och gjort ett kejsarsnitt (ej frivilligt!). Då jag fick en del bristningar på magen så kan inte huden dra ihop sig ordentligt, samt pga kejsarsnittet har jag nu fått ett "vackert" häng. Hud ligger mot hud och jag får svampinfektioner precis ovanför könshåret. Om jag har tighta jeans och rör mig lite för frikostigt så "dras" hänget upp och lägger sig utanpå jeansen och blottar min strimmiga mage. Jag är ganska smal ändå (55kg på 160cm).

    Jag googlade runt och sökte efter vad en bukplastik kan tänkas kosta och såg då att man KAN få den via landstinget (men det är svårt att få det beviljat). Jag uppfyller deras "krav". Hud hänger mot hud, jag har ett BMI på under 25, jag har gjort kejsarsnitt och jag har besvär av detta (mest psykologiska men även eksem/svamp).

    Nu undrar jag om det finns någon härinne som fått det beviljat? Hur gick det till? Vilken var första instans ni vände er till? Vem skickade remiss till vem? Hur lång tid tog det? Hur länge var ni tvungna att vara sjukskrivna efteråt?

    Om det är någon annan som läser, som gjort bukplastik men betalat det själv: hur gick ni till vida? Vem gjorde ni det hos? Vad kostade det?

  • Svar på tråden Bukplastik betald av landstinget pga "överhäng"
  • Äldre 3 Oct 13:34
    #1

    Jag har inte gjort det men kommer förmodligen göra det sen, har nyss opererat blivit GBP-opererad. Har häng redan nu. Blev snittad för nästan 10 år sen.
    Gå till din läkare och be om remiss eller så ta det med din barnmorska. 
    Som det är här i Kronoberg som jag bor så "ska"  det vara minst 5 cm häng och att man har legat på en bra vikt i minst ett år. Men jag har hört andra siffror också, någonstans är det bara 3 cm men att man har haft stadig vikt i 2 år. Tror det skiljer över hela landet. Så du får helt enkelt fråga hur det är just hos dig.


  • Äldre 3 Oct 13:37
    #2

    Jag vill också ha en betald! Har bristningar över lår, mage, rumpa och nederdelen av ryggen. Mår psykiskt dåligt av detta, speciellt när det gäller att vara intim med andra människor..

  • Anonym (ica-p­åse) Trådstartaren
    Äldre 3 Oct 15:37
    #3
    Little Ms Chatterbox skrev 2011-10-03 13:34:14 följande:
    Jag har inte gjort det men kommer förmodligen göra det sen, har nyss opererat blivit GBP-opererad. Har häng redan nu. Blev snittad för nästan 10 år sen.
    Gå till din läkare och be om remiss eller så ta det med din barnmorska. 
    Som det är här i Kronoberg som jag bor så "ska"  det vara minst 5 cm häng och att man har legat på en bra vikt i minst ett år. Men jag har hört andra siffror också, någonstans är det bara 3 cm men att man har haft stadig vikt i 2 år. Tror det skiljer över hela landet. Så du får helt enkelt fråga hur det är just hos dig.
    Ok, jag läste 4cm. Kan man gå till läkaren på VC alltså?
    MattssonE skrev 2011-10-03 13:37:05 följande:
    Jag vill också ha en betald! Har bristningar över lår, mage, rumpa och nederdelen av ryggen. Mår psykiskt dåligt av detta, speciellt när det gäller att vara intim med andra människor..
    Ok.....?
  • Anonym
    Äldre 3 Oct 15:42
    #4

    Det är väldigt olika beroende på vilket landsting du bor i. En del betalar bukplastik vid gbp. andra inte.. jag bodde i värmland när jag fick min remiss och blev uppsatt på väntelista för op. sen flyttade jag till västmanland och här betalar inte landstinget sådant så nu får jag söka privatDemon.

  • Dody
    Äldre 19 Oct 10:23
    #5

    Jag har nyss bokat tid hos vårdv´centralen för remsis till kirug som ska göra en bedömning. Jag har med häng och en stor bula, smal i övrigt men tre täta grav samt sista med twins gjorde magen aldelse hängig. Jag har bilder i albumet som är låsa....vill du se får du säga till.


    Det svåra är inte att hitta ngn ny att älska utan att älska det du har
Svar på tråden Bukplastik betald av landstinget pga "överhäng"