• KalleA­nka87
    Äldre 4 Oct 00:41
    10330 visningar
    17 svar
    17
    10330

    Hur vet man att man är gravid??

    Hejhej. Sitter här med en massa frågor i huvudet som jag hoppas någon där ute kan hjälpa mig besvara. Jag undrar liksom när man egentligen börjar känna att man är gravid..? Och hur vet man att man är gravid? Jag ska få min mens nu på fredag, men har haft alla möjliga symtom. Mår illa konstant (speciellt på morgonen), känner typ stickningar i magen, får kramper lite över allt i kroppen, faktiskt (A) och en sådan halsbränna att jag skulle kunna spy av det, blä!

    Kan man verkligen känna av det så här tidigt av graviditeten i såna fall? Jag vet inte, hade varit tacksam för svar och om det finns dem som känt liknande...

  • Svar på tråden Hur vet man att man är gravid??
  • Äldre 4 Oct 03:48
    #1

    Man tar ett test till o börja med, finns på apoteket. Symptomen är olika för alla

  • Äldre 4 Oct 07:47
    #2

    Håller med ovan! Ta ett test så får du svaret:))

  • Äldre 4 Oct 07:52
    #3

    Jag har haft sådana symptom pga stress, en kompis hade exakt samma symptom som gravid. Ta ett test =)

  • Diamon­dsaref­orever
    Äldre 4 Oct 09:28
    #4

    Man kan ju känna av graviditeten från och med några dagar innan BIM. Men det kan ju också vara PMS-symptom som kommer veckan innan mens, vissa får ömma bröst innan mens osv.. 

    Önskar man och tänker på det för mycket så kan man bli skengravid. Jag vet hur svårt det är de där första dagarna innan man plussar. Testade nyligen positivt en vecka innan BIM.. Lycka till! 

  • KalleA­nka87
    Äldre 15 Oct 01:09
    #5

    Oh hej! Vad kul att ni svarat. TACK!  Jag testade positivt några dagar innan jag skulle få min mens ( 08 okt)  :D Men är fortfarande rädd och vågar inte hoppas på för mycket...

    Diamondsareforever vad kul och grattis! Hur långt har du kommt i din graviditet??
      

  • LillaL­ivetIM­agen
    Äldre 15 Oct 11:55
    #6

    Som de andra säger är det olika för alla, det som känns som gravtecken kan vara en hemsk PMS. Själv kan jag nu i efterhand säga att jag kände av symptom en vecka innan jag testade positivt. (Har haft oregelbunden mens så vet inte exakt när min men skall komma, men ungefär runt 7 visste jag om man räknade från två tidigare cyklarna)
    Fick molvärk som vid mens på söndagen, kissade ofta och fick gå upp på natten, mitt urin luktade väldigt starkt. Kände mig extra trött och hängig. Gjorde gravtest som visade negativt på måndagen, igen på onsdagen (då jag trodde jag skulle få mens), men neg igen. På fredag skulle jag ut och fira en kompis, gjorde ett till, neg. Så jag trodde helt enkelt att jag skulle få mens när som helst. Fortsatte ha molvärk. På måndagen efter jobbet åkte jag och köpte 4 gravtest, olika märken. Hem och testade två och ganska direkt kunde jag se positivt. 
    Har sedan dess börjat må lite småilla, jättetrött, ofta hungrig, hemsk molvärk, mycket finnar mm.

    Håller tummarna för dig och er! :) 

  • KalleA­nka87
    Äldre 16 Oct 22:01
    #7

    Vad kul jag är precis i vecka 5 idag. Grattis till dig! =) Hur långt har du kommit? Önskar alla gravida att det går bra och de som väntar på ett plus får det snart!! =)

  • LillaL­ivetIM­agen
    Äldre 16 Oct 22:15
    #8

    Jag är ungefär vecka 6 (5+5) tror jag, men vet inte säkert :)
     

  • KalleA­nka87
    Äldre 17 Oct 23:46
    #9

    Oh my! Jag med! Eller jag är i vecka 5+2 typ så nästan =)  Och jag glömde skriva innan att vi typ har samma symtom också =) Var er bebis (kanske inte kan kalla det för bebis nu) planerad?

  • LillaL­ivetIM­agen
    Äldre 18 Oct 03:21
    #10

    Inte planerad på det viset. Vi visste "risken" men tyckte att blir det bebis så är den jättevälkommen ;) så planerad är fel ord, men oplanerad är också fel ord då det inte kom som en chock :) Var eran planerad?

  • Diamon­dsaref­orever
    Äldre 18 Oct 09:39
    #11

    Tack! Grattis till er med!!! jag är nu i v 7+4, jag vet exakt eftersom det är provrör. :P imorgon ska vi på ultraljud så jag hoppas verkligen hjärtat slår fint.. eller båda hjärtan ifall det är 2, de satte in 2 ;)

    jag mår bra förutom molvärk vissa dagar, eller växtvärk kanske..  

  • KalleA­nka87
    Äldre 21 Oct 12:25
    #12

    Nja, vår var inte heller direkt planerad, men hjärtlig välkommen i alla fall! =)

    OH! Vad skönt fick du se hjärtat eller hjärtan? =) Vad bra att du inte har illamående och massa sådant- det har jag och jag har fått migrän med =( känns jobbigt- men hoppas fortfarande på att lillen vill stanna kvar!

  • KalleA­nka87
    Äldre 18 Jan 23:48
    #13

    Har någon utav er varit på ultraljud än? =)

  • LillaL­ivetIM­agen
    Äldre 19 Jan 17:40
    #14

    Vi var på ultrljud igår, fick se en frisk liten pojkbebis :D



     
  • KalleA­nka87
    Äldre 22 Jan 21:22
    #15

    Oh vad kul! Ska med få en liten pojke! :D

  • LillaL­ivetIM­agen
    Äldre 23 Jan 09:35
    #16
    KalleAnka87 skrev 2012-01-22 21:22:30 följande:
    Oh vad kul! Ska med få en liten pojke! :D
    Va kul! :D Grattis!
  • KalleA­nka87
    Äldre 1 Feb 18:19
    #17

    Tack! Det samma. När är du beräknad? :D

Svar på tråden Hur vet man att man är gravid??