• Äldre 5 Oct 19:29
    3492 visningar
    16 svar
    16
    3492

    Hur mycket ska man väga???

    hej

    jag är 167 lång vägar 90 kg

    hur mycket ska jag väga äntligen?????

  • Svar på tråden Hur mycket ska man väga???
  • Babyys­tar
    Äldre 5 Oct 19:44
    #1

    53-69 kg för att ligga på idealvikt :)

  • SL87
    Äldre 5 Oct 20:06
    #2

    52-72 skulle jag säga, har hört att man ska ta plus minus fem? men det där stämmer ju inte alla gånger, så länge man mår bra och inte lider av sin vikt så är väl det huvudsaken?

    Jag är 1,74 och väger 74 kg!

  • Bambin­oinarr­ivo
    Äldre 5 Oct 20:15
    #3

    Det är väl väldigt olika det där. 
    Jag är 164 cm lång men vantrivs när jag väger mer än 45 kg vilket jag gör nu.
    Ser fet ut när jag har passerat 50 kg och då har jag ändå mer muskelmassa naturligt än vad som är normalt för en kvinna i min ålder osv. 


  • Babyys­tar
    Äldre 5 Oct 20:22
    #4

    När jag räknade ut det så gick jag efter BMI

  • Äldre 5 Oct 22:09
    #5

    Jag minns att jag fick höra i högstadiet att man skulle ta sin längd i cm och dra av 110. Så om jag är 165 cm skall jag väga 55 kg. Vet inte om det stämmer för jag har aldrig hört det nån mer gång efter det.

  • Äldre 6 Oct 07:15
    #6

    Det är ingen annan än du själv som kan säga vad du "ska" väga.
    Det handlar inte bara om siffrorna på vågen utan om hur du mår och hur du trivs med din kropp.

    En del skulle tycka att ex 67kg var bra medans andra skulle tycka 57kg eller 75kg osv.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Äldre 6 Oct 11:52
    #7

    Beroende på vad man har för kropp så är de nog lagom att ligga runt sin egen längd. Sen märker man ju om man behöver gå ner mer eller inte.

  • Äldre 6 Oct 11:58
    #8

    Vikt är ju bara siffror... Mycket bättre att se till hur kroppen ser ut. BMI blir ju helt felvisande om man exempelvis har mycket muskelmassa. Men annars är väl BMI 20-25 det som är bäst.

  • Starbu­x
    Äldre 7 Oct 08:14
    #9

    Jag är 158 cm och väger 58.5 kg, har rätt mycket lår muskler men annars bara fett. Jag tror att min ideal vikt skulle vara typ 53 - 55.

  • hallen­creutz­89
    Äldre 7 Oct 08:16
    #10

    mellan 52 och 62 skulle jag säga att du borde väga


  • hallen­creutz­89
    Äldre 7 Oct 08:17
    #11
    Kakmonster skrev 2011-10-05 22:09:21 följande:
    Jag minns att jag fick höra i högstadiet att man skulle ta sin längd i cm och dra av 110. Så om jag är 165 cm skall jag väga 55 kg. Vet inte om det stämmer för jag har aldrig hört det nån mer gång efter det.

    jag har också hört det! Men det är väl egentligen ett väldigt förenklat bmi tror jag?
  • Äldre 7 Oct 08:22
    #12

    ja det är nog omöjligt att säga för nån annan exakt vilken vikt du ser & mår bäst i .. Jag är 1 cm kortare än du & ser bäst ut runt 57 kg i vältränat stadie.

  • LillaF­lingan
    Äldre 7 Oct 08:39
    #13

    jag såg i en tabell..

    och jag är 178 och enligt tabellen så skulle jag väga mellan 59-79.

    (antaligen inom normalt bmi skulle jag tro att den hänvisade till).

    men du bör nog väga mellan 59-69kg skulle jag tro ts. 

  • Äldre 7 Oct 09:56
    #14

    Jag är lika lång som ts, och väger 63 kilo. Tänkte gå ner till 60 men funderar på att strunta i de sista kilona, tycker att jag blir för spinkig. Vill ju ha lite former kvar... Nu vet jag inte hurdan kroppsform du har eller om du vill satsa på muskler eller "bara" fettförbränning. Mitt råd är att du sätter upp delmål och går ner en bit i taget. Kanske du är nöjd vid 69 kilo, eller kanske du vill gå ner mer.

  • Äldre 7 Oct 19:40
    #15
    Kakmonster skrev 2011-10-05 22:09:21 följande:
    Jag minns att jag fick höra i högstadiet att man skulle ta sin längd i cm och dra av 110. Så om jag är 165 cm skall jag väga 55 kg. Vet inte om det stämmer för jag har aldrig hört det nån mer gång efter det.
    Och maken som säger att jag ser ut som torkat revbenspjäll och min mamma gnäller att jag är för smal och då har jag ändå 3,5kg kvar att bli av med om jag ska väga 110 mindre än vad jag är kort...
    Jag skulle då ha ett bmi på 19,8 och det är väl på gränsen till undervikt?
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Äldre 8 Oct 09:43
    #16

    För kvinnor ligger undre BMI-gränsen på 18,6

Svar på tråden Hur mycket ska man väga???