• Äldre 6 Oct 20:31
    4279 visningar
    8 svar
    8
    4279

    Adoptera från Polen.

    Jag & min man funderar på att adoptera från Polen.
    Någon/några som adopterat därifrån som vill dela med sig om proceduren/väntetiden/landet m.m ?

     Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Adoptera från Polen.
  • Äldre 7 Oct 05:51
    #1

    Hej!

    Roligt att ni funderar på Polen.

    Jag och min man har adopterat tre syskon från därifrån. Vi var i Polen ca 7 veckor i samband med adoptionen och kom hem i november förra året. Barnen är nu 5, 8 och 9 år gamla. Jag berättar gärna om våra upplevelser om du vill (skicka i så fall ett meddelande till min inbox). Du kan också få lite info på BFA's hemsida om krav på sökande, väntetider, kostnader, resor etc.

    Hör som sagt gärna av dig!

  • Äldre 7 Oct 20:18
    #2

    Vi har adopterat från Polen. Ett litet vilt troll
    Du kan läsa lite i min blogg från tiden i Polen. Har du andra frågor så kom till boxen min så ska jag försöka svara efter bästa förmåga.

  • Äldre 8 Oct 16:33
    #3

    Vi vill också adoptera från Polen. Vi inte kommit så långt i processen utan just ställt oss i kö. Ni som adopterat, hur länge fick ni vänta?

  • Äldre 8 Oct 19:15
    #4

    Är det stor risk för alkoholskadade barn, alltså att mammorna druckit under graviditeten? och kanske också rökt? Får för mig att många dricker i polen...Hur gamla är barnen man adopterar därifrån?

  • Äldre 11 Oct 10:52
    #5
    Sötisa skrev 2011-10-08 16:33:27 följande:
    Vi vill också adoptera från Polen. Vi inte kommit så långt i processen utan just ställt oss i kö. Ni som adopterat, hur länge fick ni vänta?
    Dåtid var kön här i Sverige 1år och i Polen drygt 1år.
    stumpan81 skrev 2011-10-08 19:15:27 följande:
    Är det stor risk för alkoholskadade barn, alltså att mammorna druckit under graviditeten? och kanske också rökt? Får för mig att många dricker i polen...Hur gamla är barnen man adopterar därifrån?
    Vad jag vet så har det VARIT det. Hur det är idag har jag ingen koll på. ALLA dricker i Polen om jag säger så.
    Det man ska "passa sig för" är skelögda barn det tyder på alkoholskador oftast. Barnen är oftast runt 2år när bf kommer till en.
  • Äldre 11 Oct 20:57
    #6

    Hej


     


    Vi har också adopterat från Polen. Du får gärna inboxa mig om du har frågor. Vi skrev en resedagbok på vår resa. Jag tror den finns kvar att läsa på nätet om du söker på resedagboken.se och söker på polenresan.

  • Äldre 11 Oct 20:59
    #7

    resdagboken.se och polenresa skulle det visst vara.

  • Äldre 12 Oct 02:20
    #8

    Vi skrev också en resedagbok. Det var lite speciellt för oss eftersom vi från början tänkt adoptera från Litauen och hade skickat alla våra papper dit, när vi fick nys om denna syskongrupp i Polen via BFA. Efttersom vårt senaste medgivande var för 2 till 3 syskon kunde vi anmäla intresse för dessa barn. Våra papper begärdes hem från Litauen och med några små komplement skickade vi dem direkt till Polen i stället. Sedan fick vi åka för att träffa barnen i juni förra året och bestämde oss genast för att gå vidare och ansöka om adoption. Efter en lång väntan på nästan tre månader fick vi resebesked och kunde andas ut... eller snarare hämta andan. Resten går att läsa om i Resedagboken! 

    www.resdagboken.se/m/Fredoann/resan-till-vara-barn-407378

    När det gäller alkoholrelateraterade skador hos barnen är det nog så att risken finns. Det står också på BFA's hemsida att man får räkna med att barnen har eller har haft någon form av sjukdom eller handikapp. Man är idag mycket medveten om FAS i Polen och duktiga på att diagnostisera. Alltså får man säkert veta om det finns misstanke om FAS på ett barn. Sedan är det ju oclså så att alkoholmissbruk under graviditeten kan ge skador av olika svårighetsgrad, från grav FAS till mycket milda symptom (FAE - Feltala alkoholeffekter). De senare är mycket svårare att koppla till missbruket och också svårare att se på ett tidigat stadium. När det gäller synskador finns det intressanta studier gjorda på adoptivbarn från östeuropa, som visar att väldigt många av dem har olika former av synproblem. BFA's förtroendeläkare Per-Olof Elfstrand som jag pratade med när vi skulle doptera från Litauen, säger att man ännu inte vet vad det beror på och att det inte alls är alla dessa barn som har FAS (men det kan givetvis ändå ha med alkoholkonsumtion hos mamman att göra).

    Vi har nästan bara possitiva saker att säga om BFA och Polen som adoptivland. Barnhemmet där våra barn bodde var jättebra. Proffsig personal och fina lokaler. Barnen verkar blivit mycket väl omhändertagna av personal med modern kunskap. Detta hade vi inte riktigt förväntat oss, men mycket har hänt i Polen de senaste tio åren.

Svar på tråden Adoptera från Polen.