• Markal
    Äldre 6 Oct 22:54
    7933 visningar
    5 svar
    5
    7933

    Hur länge kan en hund vara hemma själv?

    Vi funderar på att skaffa en hund, (cavalier KC spaniel). Hunden som vi ev skall köpa är 6 månader och kan vara själv enligt uppfödaren.
    Detta är något som vi funderat på länge och det känns som att vi har kommit till ett läge som passar bra, då jag har fått ett arbete på hemorten.
      Vad jag förstår så får inte ett husdjur vara ensam mer än 4 timmar i taget utan tillsyn enligt lag.

    Planen är att jag går hemifrån vid 7,45, vår 11 åring kl 8.
     Sedan kommer jag hem på lunchen vid 11,30 och är hemma en halvtimme. Går då ut en kortare sväng.
    Vår 11 åring kommer sedan hem senast 14.15 och skall då gå en en runda. Han är medveten om att han har detta ansvar för att det skall fungera.
    Vår son är därefter hemma och gör läxor i ca en och en halv timme innan träning eller träff med kompisar.
    Han kommer vissa dagar att var hemma hela eftermiddagen

    Jag kommer sedan hem vid 16,30. Jag har även vissa möjligheter att ta med mig hunden på jobbet och min make har möjlighet att arbete hemma en dag i veckan.
     Så som jag ser det så kommer hunden vara själv 3,5 h på förmiddagen + 2 timmar på eftermiddagen samt ca en halvtimme mellan 16-16,30 några gånger per vecka.

    Är ändå lite osäker på om detta är ett upplägg som kan fungera, men det känns som ett rimligt antagande.
    Men vi vill inte överge hunden hela dagen, men det blir ju totalt i snitt ca 6 timmar per dag....
    (Har även pratat med uppfödaren och de tycker att det låter ok)

  • Svar på tråden Hur länge kan en hund vara hemma själv?
  • Äldre 6 Oct 23:04
    #1

    En hund kan vara hemma 4h JA, men den bör verkligen inte vara det enligt mig.

    En hund mår inte bra av att vara själv, det är ett flockdjur och vill vara nära sin flock.

    Att ha med hunden över allt i största möjliga mån ger er en härligt familjemedlem.

  • Äldre 6 Oct 23:10
    #2

    Jag vill inte säga att den KAN vara det, den får vara det, men alla hundar KAN faktiskt inte vara hemma ensamna. Det är ett valigt misstag många gör och förra ägaren säger att dett går bra.
    Min hund tex är hemma ensam 4timmar, men skulle jag lämna henne hos någon helt främmande så är jag helt 100 på att hon hade rivit allt som finns, till och med hos mamma som hon ändå har varit hos många gånger så blir hon galen om mamma lämnar henne.

    Man får träna in sånt och man får också ge det tid, det tar ett tag innan hunden vänjer sig vid sin nya familj.  

  • Markal
    Äldre 6 Oct 23:40
    #3

    Tack för era svar !
    Det är just det som vi funderar på, hur man gör det på bästa sätt och om alla hundar kan vara hemma själva.
    Är uppväxt med labbe som var själv ca 6 timmar per dag och det gick bra. Min mamma har två hundar som är själva 6 timmar per dag, med de är i hundgård..
     Vår målsättning är att ha med den så ofta det går, i flocken så att säga Glad

    Tanken är att vi skall vara hemma med hunden i ca 2 veckor i början så den får vänja sig vid oss.
    Därefter ev gå ner i arbetstid under en period.

    En annan fundering är om det är bättre att vänta till sommaren och ta en mindre valp och vara hemma i ca 10 veckor och träna den från början att vara själv. Vet inte om det är ett bättre alternativ..
     Fast å andra sidan så är den valpen ca 4,5 månad när den får vara själv under dagen.
    Jättesvårt det här!

  • Äldre 7 Oct 09:58
    #4
    Markal skrev 2011-10-06 23:40:00 följande:

    Tack för era svar !
    Det är just det som vi funderar på, hur man gör det på bästa sätt och om alla hundar kan vara hemma själva.
    Är uppväxt med labbe som var själv ca 6 timmar per dag och det gick bra. Min mamma har två hundar som är själva 6 timmar per dag, med de är i hundgård..
     Vår målsättning är att ha med den så ofta det går, i flocken så att säga Glad

    Tanken är att vi skall vara hemma med hunden i ca 2 veckor i början så den får vänja sig vid oss.
    Därefter ev gå ner i arbetstid under en period.

    En annan fundering är om det är bättre att vänta till sommaren och ta en mindre valp och vara hemma i ca 10 veckor och träna den från början att vara själv. Vet inte om det är ett bättre alternativ..
     Fast å andra sidan så är den valpen ca 4,5 månad när den får vara själv under dagen.
    Jättesvårt det här!



    Hur länge en hund kan vara ensam beror på flera faktorer som ras, individ, träning m.m. Det låter som om ni har möjlighet att lösa era dagar så att hunden inte blir ensam extremt länge.

    En valp är jättemysigt, men kom ihåg att det tar låång tid innan den går/bör lämmnas själv. Vi har en valp/unghund på nio månader och lämmnar henne aldrig mer är två/tre timmar någon gång ibland. Detta fungerar eftersom hon är väldigt trygg, men ensamhetsträningen är inget som ska stressas fram. Men det i åtanke kanske det skulle vara praktiskt för er att ta den något äldre hunden som redan fått viss ensamhetsträning?
  • YezzCo­rner
    Äldre 7 Oct 10:07
    #5

    Jag har haft hund sedan jag var barn och alla våra hundar har haft sällskap av en annan hund utom de två sista, de har dock haft kattsällskap, vilket funkat bra då de vuxit upp tillsammans och ser katten som en naturlig flockmedlem. Alla våra hundar har klarat hela dagar ensamma (detta var dock i enstaka nödfall, som regel var det någon hemma mitt på dagen och tog en promenad på en timma ca, så i praktiken 4-5 timmar åt gången sen 3-4 timmar efter promenad i så fall..) och inget hände, inget tuggades sönder, inget skällande etc. Det rörde sig om schäfrar.
    MEN detta var VUXNA hundar, när de var valpar så lämnades de successivt längre och längre hemma för att lära sig, började med tjugo minuter och gick upp till en halvimme, sen en trekvart, en timma, 1, 2 etc. Det funkade bra och alla våra hundar har varit lugna och harmoniska.
    Nu har vi en trippelkorsning och han kom till oss som ettåring och hade aldrig varit ensam i princip, och då han dessutom är av "skälliga" raser (Alaskan Husky/Lapsk Vallhund och Jämthund) så har det tagit oss tio månader att kunna lämna honom ensam i mer än en halvtimma, han har skällt järnet, trots kattsällskap, men det börjar bli bättre och nu kan han faktiskt vara själv ett par tre timmar och vara lugn, förut gnällde han när man gick ut och lämnade honom, men nu går han och lägger sig. Om man vänjer hunden vid att man kommer tillbaka så brukar det gå bra :)
    Men BÄST är och förblir att man inte lämnar den själv utom i yttersta nödfall. Hunden är som någon redan nämnt, ett flockdjur. Skaffar man hund så tar man på sig ett ansvar att tillgodose dess behov, och där ingår även att man ska umgås med hunden i tillräckliga doser, stimulera den mentalt och fysiskt och så vidare.
    Lycka till med er kommande valp :)


    Http://yezzcorner.com -Hästnörd i mammaförpackning
Svar på tråden Hur länge kan en hund vara hemma själv?