• alven8­5
    Äldre 7 Oct 18:17
    2754 visningar
    10 svar
    10
    2754

    Måste föräldrarna vara med i svenska kyrkan för att döpa sitt barn?

    ja som rubriken lyder....

  • Svar på tråden Måste föräldrarna vara med i svenska kyrkan för att döpa sitt barn?
  • sten1
    Äldre 7 Oct 18:20
    #1

    Nej. 

  • Äldre 7 Oct 18:27
    #2

    Nej. Hittade detta svar pådopguiden, svarat av en präst.
    Kan vi döpa vår son i Svenska Kyrkan fast vi inte är medlemmar?//mvh martina


    Hej!


    Det är ingenting som hindrar att er son döps trots att ni inte är medlemmar. Du behöver alltså inte bli medlem för att boka dop. Däremot ställer jag mig lite frågande till varför ni vill att han ska döpas in i den kristna kyrkan trots att ni själva inte vill tillhöra den.

  • Mrs Chika
    Äldre 7 Oct 20:09
    #3

    jag har ju för mig att minst en förälder måste vara medlem i svenska kyrkan för att få döpa där. Kanske andra samfund har dopakt utan att man är medlem. Men det kanske har ändrats med svenska kyrkan.

  • Äldre 7 Oct 20:11
    #4

    Det är inget krav, men som sagt: Varför vill man döpa sitt barn in i en kyrka som man själv inte är med i ? Har man ett bra svar på den frågan är det nog inga bekymmer.

  • Regnig måndag
    Äldre 7 Oct 20:15
    #5

    Det är väl såhär att prästerna kan bestämma det själva, så var det för oss i alla fall. Iom att pappan inte var med så var prästen oerhört tveksam från början och jag var tvungen att verkligen motivera varför jag ville döpa dem ändå. Hade han tyckt att mina argument inte var tillräckliga hade han nekat, det gjorde han klart från början.

    Jag kan faktiskt hålla med om det, i mina ögon är det lite lattjo att man vill att ens barn ska vara med i ett samfund man inte är själv.


    FIRA DEN INTERNATIONELLA CAPS-LOCK DAGEN DEN 22/10!!!
  • kejsar­pingvi­n
    Äldre 7 Oct 20:20
    #6

    Jag döpte min son i svenska kyrkan i våras. Varken jag eller pappan till min son är med i svenska kyrkan. Jag trodde att jag skulle behöva motivera etc när jag ringde men de bokade bara in utan att fråga. På dopsamtalet två, tre dagar innan dopet så frågade hon "Varken du eller din man är medlemmar i Svenska Kyrkan, det är ni medvetna om?" Jag svarade ja och då sa hon okej, bara ni vet och gör medvetna val. Hon frågade ingenting om varför jag ville döpa min son ändå eller något annat. 

    Dopet gick jättebra.     

  • Äldre 7 Oct 22:25
    #7
    Mrs Chika skrev 2011-10-07 20:09:14 följande:
    jag har ju för mig att minst en förälder måste vara medlem i svenska kyrkan för att få döpa där. Kanske andra samfund har dopakt utan att man är medlem. Men det kanske har ändrats med svenska kyrkan.
    om man vill gifta sig i kyrkan måste ena vara medlem i svenska kyrkan, kanske därifrån du fått det.
  • Äldre 10 Oct 18:28
    #8

    Nej, man måste inte vara medlem i Svenska kyrkan varken för att döpa sitt barn eller för att gifta sig,

    När barnet döps blir barnet medlem i Svenska kyrkan och jag tycker det är vettigt att ha ett samtal med prästen om varför man inte själv vill vara medlem i samma kyrka.

    När man gifter sig får man betala för sig om ingen i paret är medlem i Svenska kyrkan.

    Lycka till!

    Skånepräst

  • Vinter­gatan
    Äldre 14 Oct 22:02
    #9

    Min kusin fick inte ha dop i kyrkan eftersom barnets pappa inte var medlem i svenska kyrkan. Prästen gick däremot med på att komma till ett hemdop. Så deras barn döpte sig hemma i vardagsrummet.

  • Äldre 15 Oct 12:35
    #10
    Vintergatan skrev 2011-10-14 22:02:00 följande:
    Min kusin fick inte ha dop i kyrkan eftersom barnets pappa inte var medlem i svenska kyrkan. Prästen gick däremot med på att komma till ett hemdop. Så deras barn döpte sig hemma i vardagsrummet.
    Den prästen hade jag gärna diskuterat med. Man döper barnen, inte föräldrarna!
Svar på tråden Måste föräldrarna vara med i svenska kyrkan för att döpa sitt barn?