• Anonym
    Äldre 8 Oct 01:08
    17967 visningar
    26 svar
    26
    17967

    Venlafaxin, någon som har erfarenheter?

    Har ätit Zoloft i tio år men eftersom dom inte fungerat särskilt bra dom senaste åren så har en läkare nu bytt ut som mot Venlafaxin.
    Är nu uppe i 150 mg sen 10 dagar.
    Har haft ångest, social fobi, depressioner, självskadebeteende, agressionsproblem med mera i c:a tio år nu.
    Någon som har erfarenhet av denna medicin, är den bra?

  • Svar på tråden Venlafaxin, någon som har erfarenheter?
  • As mamma
    Äldre 8 Oct 22:04
    #11
    Anonym (:() skrev 2011-10-08 16:12:40 följande:
    Hur var det att byta från Venla till Zoloft? Abstinens?
    Ja, som fan, jag var sjuk och mådde jätteilla så slutade med väldigt hög dos (och dessutom 3 andra mediciner) utan att trappa ner. Det var några veckor som var så hemska att jag höll på att gå i taket. Går troligtvis betydligt bättre om man trappar ner!
  • Anonym (:()
    Äldre 8 Oct 22:10
    #12
    Anova skrev 2011-10-08 18:47:19 följande:
    Bytte från Citalopram (SSRI) till Venlafaxin (SNRI) för ett tag sedan och det fungerar bättre än väntat. SSRI fungerade inte alls (Zoloft är väl SSRI?), kanske för att jag är bipolär?
    Citalopram funkade inte för mig heller (mådde ännu  sämre, och sedan upp till min normala depressionsnivå men inte mer) så jag antar att Zoloft inte kommer funka för mig heller då det är samma  typ. Så om jag är gravid får jag väl helt enkel trappa ner på Venlafaxinet. Det går bara inte att sluta cold turkey. Men det känns fel att ta en så stark drog när man är gravid - får inte bebisen samma abstinens när den föds som jag när jag blir utan medicin?

    (Fy fan vad jag hoppas att jag är med barn för resten - min dotter är 10 år och har inga syskon!)
  • Anonym (:()
    Äldre 8 Oct 22:12
    #13
    As mamma skrev 2011-10-08 22:04:09 följande:
    Ja, som fan, jag var sjuk och mådde jätteilla så slutade med väldigt hög dos (och dessutom 3 andra mediciner) utan att trappa ner. Det var några veckor som var så hemska att jag höll på att gå i taket. Går troligtvis betydligt bättre om man trappar ner!
    Tack!

    Ja, som jag sa i förra inlägget, ska försöka trappa ner om jag är gravid. Inga andra typer av antidepp har funkat för mig ändå.
  • As mamma
    Äldre 8 Oct 22:15
    #14
    Anonym (:() skrev 2011-10-08 22:12:14 följande:
    Tack!

    Ja, som jag sa i förra inlägget, ska försöka trappa ner om jag är gravid. Inga andra typer av antidepp har funkat för mig ändå.
    Zoloft fungerade inte för mig förut, men jag tar det nu i alla fall.. det var 8 år sen jag åt den sist och min läkare tyckte att det var bättre än att vara utan. Fast nu har jag fått hyperemesis så jag får knappt i mig någon medicin i alla fall. Försök utan, men var beredd på att försöka i alla fall om du skulle må väldigt dåligt. Men prata med din läkare om du redan nu försöker bli gravid, egentligen är det bäst att sluta/trappa ner INNAN du väl är gravid. Man bör ju trappa ner under en längre period.. men jag förstår att det känns jobbigt att trappa ner NU om det inte skulle bli något plus på ett bra tag. Hursomhelst, prata med läkaren :) och lycka till!!
  • Anonym (psych­o)
    Äldre 8 Oct 22:17
    #15

    Jag äter nu cymbalta....Vad händer om jag byter till Venlafaxin?
    Tycker inte att cymbalta hjälper mycket

    Vad hjälper venlafaxin mot?

  • Anonym (mamma till 3)
    Äldre 8 Oct 22:21
    #16

    Jag åt dom förut o det gick bra att sluta, nu äter jag dom igen sen några år.
    Jag fick äta dom när jag var gravid, gick på spec.mödravård o dom menade på att det viktigaste var att mamman mådde bra.
    Åt 75 mg mot social fobi, när min mamma tog sitt liv förra året så var jag tvungen att höja till 150mg.
    "Enda" biverkingen för mig är att jag ibland svettas massor.

  • As mamma
    Äldre 8 Oct 22:24
    #17
    Anonym (mamma till 3) skrev 2011-10-08 22:21:42 följande:
    Jag åt dom förut o det gick bra att sluta, nu äter jag dom igen sen några år.
    Jag fick äta dom när jag var gravid, gick på spec.mödravård o dom menade på att det viktigaste var att mamman mådde bra.
    Åt 75 mg mot social fobi, när min mamma tog sitt liv förra året så var jag tvungen att höja till 150mg.
    "Enda" biverkingen för mig är att jag ibland svettas massor.
    Det är ju så det är, man måste väga för- och nackdelarna. Är det stor risk att du kommer må väldigt dåligt under graviditeten, så är det kanske värt att ta en lite högre risk och ta fler mediciner, än att du går helt utan och mår skitdåligt. Det finns mediciner som är bättre att ta under en graviditet. Problemet med venlafaxin, om jag minns rätt, är att det inte finns så många studier. Zoloft t ex har många fler studier bakom sig, så det är därför det är ett bättre val, men för vissa hjälper inte zoloft alls och då kan det vara värt att ta venlafaxin ändå. Jättebra om man har ordentlig uppföljning under graviditeten då risken är högre för komplikationer.
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 8 Oct 22:56
    #18

    Oj, men den verkar ju rätt bra ändå då!
    Men vi kommer börja försöka göra ett syskon till vår son inom nåt år skulle jag tro, vad är det för komplikationer och risker som kan uppstå mer specifikt om man tar denna medicin?

  • As mamma
    Äldre 9 Oct 09:58
    #19
    Anonym skrev 2011-10-08 22:56:33 följande:
    Oj, men den verkar ju rätt bra ändå då!
    Men vi kommer börja försöka göra ett syskon till vår son inom nåt år skulle jag tro, vad är det för komplikationer och risker som kan uppstå mer specifikt om man tar denna medicin?
    Venlafaxin
    Preparat Efexor Depot, Venlafaxin Actavis, Venlafaxin Arrow, Venlafaxin EQL Pharma, Venlafaxin Krka, Venlafaxin Mylan, Venlafaxin Orifarm, Venlafaxin ratiopharm, Venlafaxin Sandoz, Venlafaxin STADA, Venlafaxine AGP, Venlafaxine Bluefish.
    Bedömning Försiktighet med användning av venlafaxin under tidig graviditet kan rekommenderas men om exponering skett finns av detta skäl ingen anledning att diskutera ett avbrytande av graviditeten.

    Medicinering med venlafaxin under senare delen av graviditeten ökar, i likhet med SSRI och tricykliska antidepressiva, risken för vissa neonatala symptom som respirationsproblem och tecken på neurologisk påverkan. Symptomen tycks i regel relativt snabbt försvinna men resulterar ofta i neonatalvård.
    Översikt Erfarenheterna av venlafaxin under graviditet är begränsade. Med andra antidepressiva preparat har ingen betydande fosterskadande effekt setts, men möjligen är risken för hjärtfel något ökad efter tricykliska läkemedel.

    I det svenska Medicinska födelseregistret finns 1421 barn vars mödrar rapporterat användning av venlafaxin i tidig graviditet. Det fanns 33 barn som hade en missbildningsdiagnos (2,3%) mot 29 förväntade. Följande missbildningar kan nämnas: 14 barn hade något hjärtfel (10 förväntade), ett barn hade gom- eller läppgomspalt (2 förväntade), ett barn hade någon missbildning i eller kring njurarna (2 förväntade), fyra barn hade hypospadi (3-4 förväntat) och tre barn hade någon kromosomdefekt (2-3 förväntat). Åtta barn var intrauterint döda (5 förväntade). Vidare var 137 barn för tidigt födda (88 förväntade) och 38 barn hade låg Apgarpoäng vid 5 minuter (20 förväntade).

    Missbildningsfrekvensen var således normal och ingen typ av missbildning föreföll vara överrepresenterad. Däremot var andelen för tidigt födda barn och barn med låg Apgarpoäng klart förhöjd. Det senare kan vara en effekt av neurologisk påverkan vid användning av substansen i sen graviditet.

    I likhet med andra antidepressiva preparat, såväl tricykliska som SSRI, har neonatala effekter beskrivits, när modern använt medlet mot slutet av graviditeten. Man har observerat andningsstörningar och nyföddhetskramper hos barnen. Dessa har varit övergående och det finns inga hållpunkter för att bestående men skall uppstå.

    Möjligheten av att antidepressiv medicinering använd under senare delen av graviditeten på ett ogynnsamt sätt kan påverka fostrets hjärnutveckling har inte till fullo utretts.
    Referenser 1. McElhatton PR, Garbis HM, Eléfant E et al. The outcome of pregnancy in 689 women exposed to therapeutic doses of antidepressants. A collaborative study of the European Network of Teratology Information Services (ENTIS). Reprod Toxicol 1996;10:285-94. PubMed 2. Ericson A, Källén B, Wiholm B. Delivery outcome after the use of antidepressants in early pregnancy. Eur J Clin Pharmacol 1999;55:503-8. PubMed 3. Costei AM, Kozer E, Ho T et al. Perinatal outcome following third trimester exposure to paroxetine. Arch Pediatr Adolesc Med 2002;156:1129-32. PubMed 4. Källén B. Neonate characteristics after maternal use of antidepressants in late pregnancy. Arch Pediatr Adolesc Med 2004;158:312-6. PubMed 5. Zeskind PS, Stephens LE. Maternal selective serotonin reuptake inhibitor use during pregnancy and newborn neurobehavior. Pediatrics 2004;113:368-375. PubMed 6. Andersson L, Sundström-Poromaa I, Wulff M, Åström M, Bixo M. Neonatal outcome following maternal antenatal depression and anxiety: A population based study. Amer J Epidemiol 2004;159:872-81. PubMed 7. Yaris F, Kadioglu M, Kesim M, Ulku C, Yaris E, Kalyoncu NI. Newer antidepressants in pregnancy: prospective outcome of a case series. Reprod Toxicol 2004;19:235-8. PubMed 8. Briggs G, Freeman RK, Yaffe SJ. Drugs in pregnancy and lactation: A reference guide to fetal and neonatal risk. www.briggsdrugsinpregnancy. com 8th ed 2008.
    Sammanställt av Karin Källén, Birger Winbladh 2011-03-01.
  • Anonym
    Äldre 11 Oct 08:31
    #20

    Jag trappade ner sakta när jag slutade, minskade sakta under en månad. Hjälpte inte det minsta, det var bara ett långt helvetiskt lidande.
    Bebisen får säkert abstinens när den är född, behöver kanske övervakas lite extra kan jag tro.

  • Anonym
    Äldre 24 Oct 14:38
    #21

    Jag har likt som du "stått" på Zoloft under en en lång tid men sen slutade dom fungera och då bytte jag till Venlafaxin och detta gjorde att jag nu mår bättre igen så för  mig har det funkat kanon, mådde dock väldigt illa i början men det la sig efter ca en vecka.

  • Äldre 24 Oct 16:28
    #22

    Jag tycker den fungerar riktigt bra. Mycket bättre än citalopramen som jag tog innan.
    Plus att jag gick ner 5kg direkt när jag bytte... Citalopramen gjorde att jag gick upp i vikt som en galning.
    Men Venlafaxinet gör tvärt om. Tack så mycket sa jag på den bieffekten.

  • Anonym
    Äldre 25 Oct 09:48
    #23

    Jag åt citalopram och Mirtazapin innan jag bytte till Venlafaxin, bytte för att jag gick upp i vikt och att jag kände mig så likgiltig.

    Fördelen men Venlafaxin, nu har jag sakta men säkert gått ner mina kilon jag lade på mig. Nackdelen trög mage och enorma svettningar. Glömmer jag ta ett piller mår jag sjukt dåligt!

    För övrigt, har ingen ångest o oro men är forfarande nedstämd.     

  • Äldre 25 Oct 11:08
    #24

    Det där med svettning kan jag skriva under på...
    Jag har aldrig varit med om att börja svettas som en galning bara bör att man sitter i soffan och tittar på TV... känns som om jag kommit in i klimakteriet... och då är jag ändå kille. :)

    Men man får ta det onda med det goda.

  • Äldre 12 Mar 19:37
    #25
    Anonym skrev 2011-10-25 09:48:05 följande:
    Jag åt citalopram och Mirtazapin innan jag bytte till Venlafaxin, bytte för att jag gick upp i vikt och att jag kände mig så likgiltig.

    Fördelen men Venlafaxin, nu har jag sakta men säkert gått ner mina kilon jag lade på mig. Nackdelen trög mage och enorma svettningar. Glömmer jag ta ett piller mår jag sjukt dåligt!

    För övrigt, har ingen ångest o oro men är forfarande nedstämd.     
    Jag var tvungen att registrera mig och fråga dig om vad du har gjort sedan dess?
     Jag känner nämligen exakt likadant.
     Jag har nu en dos på 300 mg venlafaxin och jag jag har inte samma oro eller ångest,
     men jag är minst sagt likgiltig inför livet. Jag känner mig fortfarande nedstämd och
     även om solen lyser så ser allting svart ut för mig.. 
      Otroligt tacksam för svar.
  • Äldre 7 Oct 12:03
    #26

    Hej! Tagit Venlafaxin i ca 3 mån nu, 75 mg och rekommenderar denna medicin starkt. Mår mycket, mycket bättre! Jag var extremt skeptisk till en början och hade världens ångest inför att ta första tabletten men nu önskar jag alla som går igenom en depression eller känner ohanterlig ångest att verkligen prova tabletter i kombination med terapi, det hjälper på riktigt. Kör på och lycka till!!!

Svar på tråden Venlafaxin, någon som har erfarenheter?