• Äldre 8 Oct 13:38
    45871 visningar
    18 svar
    18
    45871

    Ont i höger sida under revbenet och ut mot ryggen...

    Hej

    Fick i torsdags ont i höger sida under revbenet och hade även feberfrossa och 38 grader feber och frös och svettades. men på fredag hade jag ingen feber längre och ingen frossa. Det gör jätte ont när jag ligger ner andas och ibland får jag så att jag knappt kan andas.  Det har även idag lördag börja göra jätte ont igen på höger sida och nu strålar det även ut i ryggen på samma sida.. har aldrig haft så här och är 23år, trodde att jag hade burit min 10månaders och fått ont men det kan nog inte stämma. När jag ska sova måste jag ligga helt still på en speciell sida då det inte ska göra ont. Någon som vet vad detta kan vara? har ringt 1177 men de visste ingenting.  

  • Svar på tråden Ont i höger sida under revbenet och ut mot ryggen...
  • svirr
    Äldre 8 Oct 13:52
    #1

    Gallsten, gallblåseinflammation? Sök på akuten så får de ta prover och undersöka dig.

  • Äldre 8 Oct 14:51
    #2

    Håller med. Gallan sitter där. Åk in akut för att få bäst diagnos när du faktiskt har ont.

    Om du har feber samtidigt är det faktiskt t o m rätt farligt!

  • Lady withou­t tattoo
    Äldre 8 Oct 16:20
    #3
    Gallsten! Inflammerad gallblåsa?
    Yrke: Leg pratkvarn
  • Äldre 8 Oct 18:09
    #4

    okey, jag har ju ringt 1177 nu två gånger och de nu ena gången sagt samma sak. men de säger att jag på måndag ska ringa familjeläkaren eller om de blir värre ringa 1177 igen.. vet inte om man är välkommen till akuten eller visst är man väl de men man får väl då sitta typ 10timmar då jag inte är dödssjuk, vet hur vården fungerar.. men fan så ont det gör. inget hjälper. =(  hade feber i torsdags bara inte idag. men har sjukt ont i ryggen och magen.

  • Lady withou­t tattoo
    Äldre 8 Oct 18:11
    #5

    Jag åkte ambulans in blev akutoererad sedan de konstaterade inflammerad gallblåsa fylld med stenar.


    Yrke: Leg pratkvarn
  • Lördag­kväll
    Äldre 8 Oct 18:13
    #6
    mom88 skrev 2011-10-08 18:09:03 följande:
    okey, jag har ju ringt 1177 nu två gånger och de nu ena gången sagt samma sak. men de säger att jag på måndag ska ringa familjeläkaren eller om de blir värre ringa 1177 igen.. vet inte om man är välkommen till akuten eller visst är man väl de men man får väl då sitta typ 10timmar då jag inte är dödssjuk, vet hur vården fungerar.. men fan så ont det gör. inget hjälper. =(  hade feber i torsdags bara inte idag. men har sjukt ont i ryggen och magen.

    Kan mycket troligt vara gallstens anfall. Har du jävligt ont tycker jag att du ska åka in.. Mina anfall gick över när jag fick sova en stund. Annars finns det smärtstillande att ta, men det är inget jag rekomenderar eftersom du inte vet vad det beror på.. Dessvärre är det inge kul att sitta på akuten en lördag kväll det lär ju ta tid.. Ni har ingen distriksjour då? Visserligen får man vänta där med, men det är ju ändå lite annat än akuten
  • Äldre 8 Oct 18:20
    #7

    Jag hade så när jag var gravid och det var då urinledaren som blivit klämd. Hjälpte att stå på alla fyra med huvudet i madrassen och gunga fram och tillbaka med rumpan.:) man kan få så även om man ej är gravid. Gör sjuuuuuukt ont, värre än förlossning.

  • Äldre 8 Oct 20:02
    #8

    Man kan få gallsten efter graviditet. Ganska vanligt. Jag har förmodligen det också o har som ett tryck i magen o ont ut i ryggen o under höger revbensbåge. Gick till läkare o fick diklofenak suppar o väntar nu på ultraljud av buken för art se om det finns stenar. Tänk på vad du äter! Anfall kan man få av fet, stekt, rökt mat, äpplen, gurka etc. Ägg. Mina utlöses av fett typ majonnäs( kan inte ens äta hamburgare längre) purjolök, rökt makrill sen får man se till att undvika sådan mat till dess att man får operation. Mina anfall varar ca 7 timmar o ibland kräks jag. Men med diklofenak suppar hjälper väldigt bra. Jag är ju ny på det här o vet inte riktigt vad jag reagerar på än. Men känns bättre att ha värkmedicin som funkar.

  • Äldre 12 Oct 13:19
    #9

    okey, var in till akuten i lördags då det gjorde så ont att jag inte kunde andas. Så där satt man på akuten och hade jätte ont och timmarna gick. inte fick man nå smärtlindring eller nått.. bara o vänta. Och inte tog dom en på allvar heller. sa att jag absolut inte kunde ligga ner då jag hade så ont och när jag låg ner fick jag ingen luft. hade en infektion i blodet. blev inlagd och dagen därpå fick jag göra ultraljud. det visade inte heller att jag hade gallsten. sen gjorde det mindre ont mot eftermiddagen och läkaren hade klämt på magen. han tyckte jag skulle åka hem. Hem gick jag och jag har fortfarande ont i ryggen och under revbenet. men nu kan jag iaf sova och leva någorlunda normalt. men ska jag ha så här förevigt ? har hört att ibland så syns inte stenarna på UL utan man måste då göra magnetröntgen.

  • Äldre 13 Oct 08:34
    #10

    Nu känns det jätte konstigt där inne. känns som om de klunkar till där vid revbenet. som om det fastnar något under det. svårt att förklara. känner heller inte så stor aptit längre, kanske för att man är rädd för att äta om det kommer göra ont sen. rasar i vikt och jag är redan för smal. hur ska jag göra?

  • Äldre 13 Oct 20:50
    #11

    Du har väl egentligen bara 2 val:

    Bit ihop, eller

    Åk till akuten igen.

    Jag hade nog valt akuten igen. Propsa på en diagnos och hjälp mot smärtorna (operation/smärtlindring/behandling). Stå på dig. Ta gärna med någon "stark" som kan strida för dig om du är för svag?!

  • Äldre 14 Oct 15:09
    #12
    Lumo skrev 2011-10-13 20:50:51 följande:
    Du har väl egentligen bara 2 val:

    Bit ihop, eller

    Åk till akuten igen.

    Jag hade nog valt akuten igen. Propsa på en diagnos och hjälp mot smärtorna (operation/smärtlindring/behandling). Stå på dig. Ta gärna med någon "stark" som kan strida för dig om du är för svag?!

    Men finns det ingen genväg. orkar inte sitta och vänta på akuten. kan man inte få en remiss till en läkare, eller ska man gå via sin familjeläkare. jag vill göra en magnetröntgen, men det kostar väl de en massa pengar därför vill de inte göra en sådan, har hört att allt itne syns via UL..
  • Äldre 14 Oct 15:36
    #13

    Låter som att det kan vara i lungan det gör ont eller är det längre ner? Jag hade ont på det sättet när jag fick blodproppar i lungan. Var det någon som nämnde något om det?

    Har du högre puls än du brukar ha?
    Feber fortfarande?
    Gör det ondare när du djupandas?

  • Äldre 14 Oct 15:49
    #14

    under revbenet och nu börjar smärtan även vandra lite neråt.  nej ingen nämnde något om de. De tog puls och det var normalt, ingen feber. Nja det gör inte så ont när jag andas djupare. men usch min rygg håller på att ta kol på mig och så har man en 10månaders som är super grinig och klängig inte lätt här hemma kan jag lova. plus att hon aldrig sover.

  • Äldre 14 Oct 16:11
    #15

    Jag fick min remiss till ul genom vårdcentralen. Var i ryggen har du ont!?

  • Äldre 19 Oct 10:01
    #16
    +1

    på höger sida ungefär vid skulderbladet, men det kan även stråla ut längre ner.

  • Äldre 1 Mar 15:40
    #17

    fick du någonsin svar på vad det var? Sitter just nu med exakt samma symptom

  • Äldre 17 Mar 11:52
    #18

    Har någon av er med de här symptomen fått nåt svar? Jag har sjukt ont i magen, under revbenen på höger sida och kan inte djupandas. Har varit på blodprov och ul, ingenting hittar dom. Har varit så här nu i en dryg månad.

Svar på tråden Ont i höger sida under revbenet och ut mot ryggen...