• Äldre 10 Oct 07:41
    4382 visningar
    6 svar
    6
    4382

    kattunge med lös mage?

    Vår lilla kattunge på 17 veckor blev rejält lös i magen i förrgår kväll. Dessutom fiser hon fruktansvärt illaluktande. Innan har hon varit nästan åt andra hållet. Hon upptäckte barnens mjölk nu i dagarna, och dricker och äter allt med mjölkprodukter i så fort hon får chansen. Kan den dåliga magen bero på det?

    Vad kan jag göra för att lugna magen?

    Hon äter Royal canin maine coon kitten (fri tillgång) och Mjau lösmat (2 ggr dagen) och så rent vatten till så klart. 

  • Svar på tråden kattunge med lös mage?
  • Äldre 10 Oct 07:58
    #1

    Börja med att se till att hon inte får i sig något annat än just kattmaten... Jag hade nog provat att ta bort lösmaten oxå här får katterna lösmat en gång i v. Annars skulle de pruttas o bajsas diarré i massor =)

  • Äldre 10 Oct 08:31
    #2
    Marnet skrev 2011-10-10 07:58:58 följande:

    Börja med att se till att hon inte får i sig något annat än just kattmaten... Jag hade nog provat att ta bort lösmaten oxå här får katterna lösmat en gång i v. Annars skulle de pruttas o bajsas diarré i massor =)


    Det var uppfödaren som rekommenderade blötmat två gånger om dagen då kattungen växer. Hon sa också att torrmaten är så processad att det därför är bra att ge mjukmat också.

    Jag ska testa att ta bort mjukmaten några dagar och se om det blir bättre. Tack för ditt svar!  
  • LunaLu­natic
    Äldre 10 Oct 11:45
    #3

    Har två 18-veckors.
    De delar på en tetra Mjau per dag + får knapra torrisar mellan måltiderna. Superbra magar.

    Blötmat ÄR bra mat. Mjölk däremot är det inte, så se till att de slutar få mjölk.

  • Äldre 10 Oct 12:31
    #4

    Vi gör allt nu för att inte glömma mjölkglas framme. Vår lilla katt har inte heller haft problem med blötmaten innan. Tror du magen återgår till hur den var innan utan att vi ändrar något annat?

  • Äldre 10 Oct 12:48
    #5

    Du har rätt i att misstänka mjölken! Mjölk är inte bra för katter.


    Se till att hon inte sätter i sig någon annan mat eller dryck än det som ni ger henne.


    På apoteket kan man köpa en produkt som heter FortiFlora, den återställer balansen i tarmarna. Har fungerat bra då mina katter varit lite lösa i magen.


    Hon är väl inte utomhus (eftersom hon är så liten)? I sådana fall borde det inte finnas någon risk för att hon har mask, men du kanske bör kontrollera det ändå.


    Det finns inget skäl att ta bort blötmaten, de mår bara bra av att få i sig mat som innehåller vätska (speciellt om de är lösa i magen).


    Om magproblemen fortsätter, ring en veterinär och hör efter vad de tycker att du bör göra.

  • Äldre 10 Oct 21:51
    #6

    Äter hon exakt den maten hon fick hos uppfödaren? Och som andra sagt, absolut ingen mjölk eller annan mat som ni äter, katter har känsliga magar och ffa kattungar. Fortiflora är väldigt bra och stös över maten, den brukar även vara populär då den verkar smaka gott.

Svar på tråden kattunge med lös mage?