• jonnysbrud

    Jag ser ingen annan möjlighet än att omplacera eller avliva katten.

    I vintras försvann våran katthane och efter att ha letat grundligt via blocket och andra annons sidor. Så fastnade vi slut för en äldre vit katthona i mars/april, kelsjuk, van vid barn, van vid att gå utomhus och rumsren. Att hon dessutom var upphittad när hon var en liten kattunge fick våra hjärtan att smälta ytterligare och vi ville verkligen ta oss an henne.

    Efter att ha pratat och träffat ägaren och katten tog vi till slut med oss henne hem. Hon var lite små skygg, men vi lät henne vara de första veckorna. De är ju ändå inte så lätt att komma till en ny familj och känna förtroende direkt. En månad gick, allt gick bra, hon skötte sina behov, lät oss klappa henne. Sen började helvetet hon började protestera genom att utföra sina behov inomhus.

    Varje morgon, dag och kväll var det samma historia. Det låg kiss och avföring precis bredvid lådan. På golvet i vårat sovrum samt på golvet i vardagsrummet. Hennes protesterande blev bättre då hon väl fick komma utomhus och vi såg en klar förbättring på hennes beteende i stort sett omedelbart från det att hon kunde känna gräset under tassarna. Hon satt gärna ute på gräset och lät solens strålar värma hennes päls. 

    Vi upptäckte att hon blev dräktig, och hon födde fram 5 välskapta kattungar i mitten av juni. Hon tog sig an de små i några veckor sen började hon gå ifrån dem ännu mer. Vi förstod ju att hon försökte avvänja kattungarna och vi såg inga problem med det. När kattungarna var ca 4-6veckor gamla började helvetet igen. Våran katthona började protestera åter igen. Hon kissade och bajsade bredvid lådorna igen. Hon kom upp till vårat sovrum och gjorde sina behov även där nattetid.

    Nu har kattungarna flyttat hem ifrån. Men fortfarande protesterar hon, dag ut och dag in kissar och bajsar hon utanför lådan. Och nu gör hon ENBART sina behov utanför lådan.

    Vi försöker med alla sätt och vis att få henne att trivas, vi ger henne uppmärksamhet, god mat/vatten, byter kattlåde sanden omedelbart om vi ser att hon har utfört sina behov där. Men ändå vantrivs hon. Hon protesterar genom att kissa i sängar/soffor och senast idag har hon kissat och bajsat i en resesäng.

    Jag orkar inte mer, det tar all kraft från mig att gå och städa efter henne jämt. Jag skäms över att det alltid luktar kattkiss och kattbajs hemma hos oss. Och jag ogillar hennes beteende. Det har gått så långt att jag ser ingen annan anledning än att omplacera eller avliva henne. 

    Det tär så oerhört i mitt inre att behöva "rycka" upp henne från hennes "hem" och att hon ska flytta återigen. Men mitt tålamod är slut, jag har gjort allt för att få henne att trivas. Jag har försökt hitta lösningar och jag har stått ut med hennes kissande och bajsande i  7MÅNADER. Det funkar inte längre och jag är så trött på det här... Vi har kontaktat den förra ägaren, vill hon ta tillbaka henne så får hon hemskt gärna göra det. Men skulle hon inte vilja ha henne, ja hur gör vi då? Det är väl ingen människa i hela världen som vill ta sig an en vuxen hona som utför sina behov inomhus? Borde vi isåfall avliva henne?

  • Svar på tråden Jag ser ingen annan möjlighet än att omplacera eller avliva katten.
  • apsolut

    Kastrera henne. 
    Ta henne till en veterinär för att utesluta att hon inte har ont någonstans.
    Prova att byta kattsand.
    Kanske vill hon ha en låda för kiss och en för bajs?
    Prova att sätta kattlådan någon annanstans. 

  • jonnysbrud

    Vi har sammanlagt 4 kattlådor här hemma, 2st uppe och 2st nere. Kastrera? Joo jag har tänkt på det också, men våran ekonomiska situation tar emot, samtidigt så vill jag inte lägga en större summa pengar på henne om det inte hjälper. Att dömma av hennes beteende och uppförande så vantrivs hon trots allt hos oss.

  • krillelkpg

    Våra är likadana men blev värre när vi fick veta att vi väntar barn. Men nu har det lugnat sig och vi ger dom en chans till. Gör dom nåt mot vår bebis som kommer om några veckor eller pissar på hans saker åker dom ut. Då är båda kastrerade, har vara en låda, provat olika sand sorter osv och varit hos vetrinären men det är inga fel på dom. Så vi har testat allt men ger dom en sista chans nu eftersom dom bara gör i lådan eller badkaret nu

  • Jennie med ie
    jonnysbrud skrev 2011-10-10 12:24:59 följande:
    Vi har sammanlagt 4 kattlådor här hemma, 2st uppe och 2st nere. Kastrera? Joo jag har tänkt på det också, men våran ekonomiska situation tar emot, samtidigt så vill jag inte lägga en större summa pengar på henne om det inte hjälper. Att dömma av hennes beteende och uppförande så vantrivs hon trots allt hos oss.
    Så "ser ingen annan möjlighet" är inte riktigt korrekt med andra ord, sanningen är att det inte ska kosta?

    Om en katt som har oönskade kiss- och bajsbeteende inte är kastrerad är det ett rimligt steg att ta.
  • jonnysbrud

    Jag har ändå stått ut med det här i sju månader, varje dag har jag städat efter henne. Men ändå protesterar hon och van trivs hon. Det ska helst inte kosta nej, jag vill som sagt inte lägga massor med pengar på henne om inte beteendet försvinner helt och det kan man ju inte garantera med kastrering.
    Hon vill gärna vara ute jämt. Jag har ingen möjlighet att ha henne ute så mycket som hon önskar och vill. Om det regnar/blåser/är kallt/mörkt/molnigt/solen lyser inte då blir det enbart värre med protesterandet inomhus. Eftersom hon var rumsren och ordentligt innan hon kom hit och har börjat protestera hela tiden här så vantrivs hon ju med att bo hos oss. 

  • PumpkinQueen

    ...eh...vad hade du väntat dig, när du inte kastrerade katten? Det är jättevanligt att katter börjar revirmarkera genom att kissa på saker. ÄVEN honor. Dessutom är det väldigt fult att låta en okastrerad hona springa omkring vind för våg utomhus, hon kommer att föda kull efter kull av kattungar. Har du råd att ta hand om allihop?

    Omplacera katten. Om du inte har råd att kastrera den så har du inte råd att ha den. Punkt slut.

  • TessLi

    Okastrerade katter kissar ofta inne! Har två honor som var som din innan dom vart kastrerade.. Nu är probemet helt borta!
    Och det är inte dyrt! Defenitivt billigare än alla pengar man lägger på rengöringsmedel, nerkissade saker osv..
     

  • Jennie med ie
    jonnysbrud skrev 2011-10-10 12:34:52 följande:
    Jag har ändå stått ut med det här i sju månader, varje dag har jag städat efter henne. Men ändå protesterar hon och van trivs hon. Det ska helst inte kosta nej, jag vill som sagt inte lägga massor med pengar på henne om inte beteendet försvinner helt och det kan man ju inte garantera med kastrering.
    Nej det finns aldrig några garantier, men en kastrering hjälper ofta till vid oönskat kiss- och bajsbeteende. Är man inte beredd att satsa de pengar det kostar, ja då lämnar man en del att önska i sin roll som djurägare.
Svar på tråden Jag ser ingen annan möjlighet än att omplacera eller avliva katten.