• Äldre 10 Oct 12:08
    12578 visningar
    151 svar
    151
    12578

    Jag ser ingen annan möjlighet än att omplacera eller avliva katten.

    I vintras försvann våran katthane och efter att ha letat grundligt via blocket och andra annons sidor. Så fastnade vi slut för en äldre vit katthona i mars/april, kelsjuk, van vid barn, van vid att gå utomhus och rumsren. Att hon dessutom var upphittad när hon var en liten kattunge fick våra hjärtan att smälta ytterligare och vi ville verkligen ta oss an henne.

    Efter att ha pratat och träffat ägaren och katten tog vi till slut med oss henne hem. Hon var lite små skygg, men vi lät henne vara de första veckorna. De är ju ändå inte så lätt att komma till en ny familj och känna förtroende direkt. En månad gick, allt gick bra, hon skötte sina behov, lät oss klappa henne. Sen började helvetet hon började protestera genom att utföra sina behov inomhus.

    Varje morgon, dag och kväll var det samma historia. Det låg kiss och avföring precis bredvid lådan. På golvet i vårat sovrum samt på golvet i vardagsrummet. Hennes protesterande blev bättre då hon väl fick komma utomhus och vi såg en klar förbättring på hennes beteende i stort sett omedelbart från det att hon kunde känna gräset under tassarna. Hon satt gärna ute på gräset och lät solens strålar värma hennes päls. 

    Vi upptäckte att hon blev dräktig, och hon födde fram 5 välskapta kattungar i mitten av juni. Hon tog sig an de små i några veckor sen började hon gå ifrån dem ännu mer. Vi förstod ju att hon försökte avvänja kattungarna och vi såg inga problem med det. När kattungarna var ca 4-6veckor gamla började helvetet igen. Våran katthona började protestera åter igen. Hon kissade och bajsade bredvid lådorna igen. Hon kom upp till vårat sovrum och gjorde sina behov även där nattetid.

    Nu har kattungarna flyttat hem ifrån. Men fortfarande protesterar hon, dag ut och dag in kissar och bajsar hon utanför lådan. Och nu gör hon ENBART sina behov utanför lådan.

    Vi försöker med alla sätt och vis att få henne att trivas, vi ger henne uppmärksamhet, god mat/vatten, byter kattlåde sanden omedelbart om vi ser att hon har utfört sina behov där. Men ändå vantrivs hon. Hon protesterar genom att kissa i sängar/soffor och senast idag har hon kissat och bajsat i en resesäng.

    Jag orkar inte mer, det tar all kraft från mig att gå och städa efter henne jämt. Jag skäms över att det alltid luktar kattkiss och kattbajs hemma hos oss. Och jag ogillar hennes beteende. Det har gått så långt att jag ser ingen annan anledning än att omplacera eller avliva henne. 

    Det tär så oerhört i mitt inre att behöva "rycka" upp henne från hennes "hem" och att hon ska flytta återigen. Men mitt tålamod är slut, jag har gjort allt för att få henne att trivas. Jag har försökt hitta lösningar och jag har stått ut med hennes kissande och bajsande i  7MÅNADER. Det funkar inte längre och jag är så trött på det här... Vi har kontaktat den förra ägaren, vill hon ta tillbaka henne så får hon hemskt gärna göra det. Men skulle hon inte vilja ha henne, ja hur gör vi då? Det är väl ingen människa i hela världen som vill ta sig an en vuxen hona som utför sina behov inomhus? Borde vi isåfall avliva henne?

  • Svar på tråden Jag ser ingen annan möjlighet än att omplacera eller avliva katten.
  • Äldre 13 Oct 13:39

    Är det inte bättre om du låter omplacera katten då? Då slipper du ju betala kattmat och kattsand, vilket ju måste vara en betydande kostnad för en familj som inte har råd med en kastrering (som ju bara kostar runt tusenlappen). Dessutom slipper du städa så förtvivlat.

    Det finns ingen anledning att tro att innekissandet skulle sluta av att hon slipper p-piller, eftersom orsaken till att hon kissar är att hon är okastrerad. Inte att hon äter p-piller.

  • Äldre 13 Oct 14:41
    PumpkinQueen skrev 2011-10-12 15:57:02 följande:
    Sa veterinären ingenting om kastrering?
    TS gjorde nog klart att hon inte hade en tanke på att lägga ut pengar på det.
  • Suck och suck
    Äldre 13 Oct 18:18
    jonnysbrud skrev 2011-10-13 08:45:16 följande:

    Eftersom jag berättade för veterinären att vi har ekonomiska svårigheter just nu, samt att jag är osäker på att söva ner katten inför kastrering, så väljer vi först och främst att ta bort p-pillrena för att se om dessa har ett samband med hennes innekissande. Hur vi kommer gå vidare efter det är upp till mig och veterinären.
    Det här blir mitt sista inlägg och jag väljer att lämna tråden till sitt eget öde.


    Gör det. Och acceptera inte påhopp ifrån nötter.
    Heder åt Jennie med ie som har hjärncellerna i behåll när hon diskuterar.
  • Äldre 14 Oct 15:08
    Jennie med ie skrev 2011-10-13 14:41:24 följande:
    TS gjorde nog klart att hon inte hade en tanke på att lägga ut pengar på det.

    Skum veterinär i sådana fall, som rekommenderar henne att ha kvar katten trots att hon inte har råd med den. Vad ska hon göra om och när katten blir sjuk?


    Hastakvasta: Har du tänkt på att "nötterna" kanske tänker på kattens bästa? Att det kanske inte är helt okej att behandla djur hur som helst....nä...du kör väl på den vanliga FL-mentaliteten: Djur är värdelösa och till för att roa mig och mina barn.

  • Äldre 14 Oct 15:42
    PumpkinQueen skrev 2011-10-14 15:08:47 följande:

    Skum veterinär i sådana fall, som rekommenderar henne att ha kvar katten trots att hon inte har råd med den. Vad ska hon göra om och när katten blir sjuk?


    Hastakvasta: Har du tänkt på att "nötterna" kanske tänker på kattens bästa? Att det kanske inte är helt okej att behandla djur hur som helst....nä...du kör väl på den vanliga FL-mentaliteten: Djur är värdelösa och till för att roa mig och mina barn.


  • Kimona
    Äldre 14 Oct 15:51

    Har bara läst TS.

    Kastrering kostar en tusenlapp och problemen kan försvinna

    Är katten van att kissa utomhus innan hon kom till er? I så fall kan det vara bäst att låta henne ha tillgång att gå ut och utföra sina behov. Testa att byta sand annars.

  • Kimona
    Äldre 14 Oct 15:53

    Förresten, gör ni något för att dölja lukten när ni torkat upp där hon utfört sina behov? För även om inte ni känner lukten gör hon det och där det luktar kiss är det okej att kissa

  • Thaley­a
    Äldre 15 Oct 22:27

    kastrering kostar väl runt 500 kr, är ju ungefär lika dyrt att vara där på konsultation bara.

  • Kimona
    Äldre 16 Oct 00:43
    Thaleya skrev 2011-10-15 22:27:45 följande:
    kastrering kostar väl runt 500 kr, är ju ungefär lika dyrt att vara där på konsultation bara.
    Hanar kostar 400 och honor 1000
  • Thaley­a
    Äldre 16 Oct 01:16
    Kimona skrev 2011-10-16 00:43:29 följande:
    Hanar kostar 400 och honor 1000
    ja ok, jag har bara haft hankatter.
  • Kimona
    Äldre 16 Oct 11:24

    Om man hellre blir av med sin katt istället för att testa de alternativ som finns så ska man inte ha djur! Det är ingen leksak du kan skicka tillbaka om du är missnöjd, det är en familjemedlem

Svar på tråden Jag ser ingen annan möjlighet än att omplacera eller avliva katten.