• Äldre 10 Oct 13:50
    2898 visningar
    9 svar
    9
    2898

    Vad heter "Vill du gifta dig med mig?" på albanska?

    Ja, precis som rubriken lyder. Vad heter det? Kan tillägga att det handlar om Albanien (norra), inte Kosovo. Jag tror det finns vissa dialektala skillnader och jag är mån om att det ska bli så rätt som möjligt.

    Tackar på förhand!

  • Svar på tråden Vad heter "Vill du gifta dig med mig?" på albanska?
  • Freja 552
    Äldre 10 Oct 13:52
    #1

    Titta på film online för svenska www.nordic-tv.com

  • Äldre 10 Oct 14:02
    #3

    Enligt Google translate blir det så här, vet inte om det hjälper...

    A do të martohet me mua


    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Äldre 10 Oct 14:05
    #4
    Frontline skrev 2011-10-10 14:02:08 följande:
    Enligt Google translate blir det så här, vet inte om det hjälper...

    A do të martohet me mua


    Jag är vanligtvis ett stort fan av Google translate men just när det gäller albanska litar jag inte på det. Har försökt översätta saker där förut men min käre sambo har upplyst mig att även om det oftast är förståeligt, så är det helt klart grammatiskt fel och/eller felstavat.

    Men stort tack ändå!

  • Äldre 10 Oct 14:20
    #5

    Han har inga vänner eller släktingar du kan fråga sådär i smyg?

  • Äldre 10 Oct 14:27
    #6
    Livisu skrev 2011-10-10 14:20:39 följande:
    Han har inga vänner eller släktingar du kan fråga sådär i smyg?

    Jo, men tänkte ta det som allra sista utväg. Vill inte riskera att det kommer ut - de är lite skvalleriga av sig nämligen.

    Men tack för tipset.
  • Äldre 10 Oct 15:11
    #7
    Magnetica skrev 2011-10-10 14:27:33 följande:
    Jo, men tänkte ta det som allra sista utväg. Vill inte riskera att det kommer ut - de är lite skvalleriga av sig nämligen.

    Men tack för tipset.
    Joo, jag förstår det, men tänkte inte att du skulle fråga hans mamma direkt. Utan kanske någon utomstående men som ändå kan språket och inte luras.
  • Äldre 17 Oct 13:07
    #7

    Finns det ingen albansk förening eller organisation i Sverige som du kan kontakta och fråga? Då får du ju ett kompetent svar i alla fall.

  • funbun
    Äldre 8 Nov 21:30
    #8

    Reklam, reklam för svenska albanska familjer på facebook hehehe. Där vet vi aaaaallt ;)

  • Äldre 10 Dec 21:16
    #9

    Vet inte om det är för sent att skriva men albanska är mitt språk och man säger: A do të martohësh me mua?
    Hoppas det var till hjälp:) Usch, google s*ger på att översätta till albanska! Men jo, det finns skillnader när det kommer till dialekterna om man kommer från Albanien eller Kosovo. I Albanien pratar man grammatiskt korrekt så att säga, medan man i Kosovo har lånat väldigt många ord från turkiskan vilket gör att albanerna i Albanien resp. Kosovo inte alltid kan kommunicera med varann så jättebra (blir massa missförstånd osv), trots att det i grund och botten är samma språk:P Om man däremot skulle säga det på kosovo-albanska så blir det: A don mu martu me mu? Du kan själv kanske se skillnaden lite grann?:P Och du vet att U på albanska uttalas som O? Alltså O som i t.ex. ord, inte Å som man ibland kan uttala O på svenska (beroende på ordet). Hoppas inte det blev alltför förvirrande!

Svar på tråden Vad heter "Vill du gifta dig med mig?" på albanska?