• Äldre 11 Oct 12:21
    2676 visningar
    23 svar
    23
    2676

    jobba efter pension

    Hej

    Jag håller på en undersökning och min fråga är:
    Skulle du tänka dig jobba extra efter pensionen? tjäna lite extra pengar?
    i så fall skulle du vilja ha ett jobb där du kan jobba en gång i veckan? varanann helg? berätta gärna hur du skulle vilja jobba i så fall efter pensionen . Eller inte jobba alls! 
    tack för hjälpen! 

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden jobba efter pension
  • SunnyB­unny
    Äldre 11 Oct 15:50
    #11

    Neeeeeej! Jag vill njuta av livet och vara FRI också så det kommer jag absolut inte göra! Pengar är inte allt..

  • Äldre 13 Oct 20:39
    #12

    Jag kommer antagligen att vara tvungen för att få ihop till mitt leverne. Så kan det gå när pensionspengarna spelas bort på börsen och sjukdom satt käppar i livet för den sammanlagda livsinkomsten. Jag kommer troligen vara tvungen att jobba heltid långt över 70. (Eller så kan jag hoppas på att dö knall och fall i 60-årsåldern som på pappas sida av släkten...) Om jag kommer dithän skulle jag välkomna ett sådant företag du talar om!

  • Äldre 13 Oct 20:48
    #13

    Nä har jobbat så mycket sen jag var 19 år och har pensionsparat sen 19 år, så jag tänker med gott samvete bara vara pensionär och hoppas att jag mår bra och hälsan i behåll då skall jag bara göra saker som är roliga.

  • Äldre 25 Oct 22:56
    #14

    Om jag kan så skulle jag kunna tänka mig att jobba 20-30 % fram till 70. Både vardag och helg.

  • UntilT­heDark
    Äldre 26 Oct 15:19
    #15
    Pallas skrev 2011-10-13 20:39:15 följande:
    Jag kommer antagligen att vara tvungen för att få ihop till mitt leverne. Så kan det gå när pensionspengarna spelas bort på börsen och sjukdom satt käppar i livet för den sammanlagda livsinkomsten. Jag kommer troligen vara tvungen att jobba heltid långt över 70. (Eller så kan jag hoppas på att dö knall och fall i 60-årsåldern som på pappas sida av släkten...) Om jag kommer dithän skulle jag välkomna ett sådant företag du talar om!
    Tror du verkligen det blir så illa med pensionspengarna? Att det inte kommer finnas några till "oss" när vi går i pension?
  • Äldre 26 Oct 19:25
    #16
    UntilTheDark skrev 2011-10-26 15:19:29 följande:
    Tror du verkligen det blir så illa med pensionspengarna? Att det inte kommer finnas några till "oss" när vi går i pension?
    Tja, lite kommer det nog finnas, men risken finns ju att det blir så lite så det är skamligt.
  • Äldre 26 Oct 21:31
    #17

    Jag har pensionssparat sen jag var 19 år och jobbat i alla år aldrig varit arbetslös. Jag vill inte jobba efter 65 år, då skall jag göra det hälsan tillåter.

  • Äldre 26 Oct 21:32
    #18

    Ja, på ett av mina jobb är det flera pensionärer som kommer in och jobbar ibland, vissa jobbar som volontärer. De verkar tycka att det är fantastiskt så får man behålla orken och lusten så absolut! Inte bara för pengarna utan för att komma ut och träffa folk, göra nytta och känna sig delaktig i samhället.

  • Äldre 17 Nov 12:26
    #19

    Hej, det här är mitt först inlägg på forumet, jag har märkt att många gånger när jag googlar så kommer svaren på frågorna upp här på familjeliv. Tänkte därför själv dela med mig av en text jag hittade på en bank om att vi alla kommer att jobba mer och längre. Kansär det ett sätt att se på det? Att vi lever längre och därför måste (?)alla jobba längreGuld i mun. http://www.swedbank.se/om-swedbank/analyser/institutet-for-privatekonomi/ylvas-blogg/index.htm?action=viewpost&blogpostDocName=CID_225032&blogpostID=422795

  • Äldre 17 Nov 12:36
    #20

    pappafrågvis visst lever vi längre, men har man jobbat sen man var 19 år, vill jag kunna göra annat i mitt liv och ge plats till de som vill jobba. Jag har en del annat jag vill göra i mitt liv medans jag är frisk.

  • von Brev
    Äldre 17 Nov 23:21
    #21

    Om jag trivs, får energi och orkar - varför inte?
    av samma anledning vill jag sluta jobba tidigare om kroppen/psyket tar stryk.

  • Äldre 18 Nov 09:47
    #22

    Det är väl just det som blir problemet, att unga idag inte börjar jobba vid 19 utan snarare 29. Ej underlag till de siffrorna men det är så det känns. Alltså måste vi yngre jobba längre för att ha råd att leva som pensionär.
    korfu08, klart du ska njuta av livet medan man är kry och det finns saker kvar att uppleva.

  • Äldre 18 Nov 09:48
    #23

    Helst skulle jag vilja bli lyxpensionär om man nu kan bli det, man kan ju vara lyxhustru. Jag vill inte jobba alls, jag har jobbat sen jag var 19 år och vore skönt att leva livets glada dagar, men man får se hur ekonomiska situationen ser ut när man närmar sen den dagen.

Svar på tråden jobba efter pension