• Yaran
    Äldre 30 Dec 00:49
    3056 visningar
    102 svar
    102
    3056

    Jesus i Islam!

    Hej!

    En del tror tyvärr att för muslimerna är det inte en tradition att prata om Jesus. Jag tror det är många som inte vet vad Jesus SAW har för roll i islam och vilka mirakel han utförde.

    Det är inte en tradition att prata om Jesus i islam utan det är EN PLIKT för varje muslim att tro på Jesus som en av de STÖRSTA och ÄRADE profeterna. Den muslim som förnekar Jesus och hans mirakel och hans uppkomst innan domedagen är INTE muslim. Det är varje muslims ansvar att berätta för sina barn VEM Jesus var som det står föreskrivet i koranen.

    Koranen i MÅNGA ställe talar om för oss om Jesus och hans ärade mor Maria (Guds frid och välsignelser vare över dem)

    I koranen finns en HEL kapitel om Maria. Allah SW säger om Jesus födelse:

    16. Relate in the Book (the story of) Mary, when she withdrew from her family to a place in the East.

    17. She placed a screen (to screen herself) from them; then We sent her our angel, and he appeared before her as a man in all respects.

    18. She said: "I seek refuge from thee to ((Allah)) Most Gracious: (come not near) if thou dost fear Allah."

    19. He said: "Nay, I am only a messenger from thy Lord, (to announce) to thee the gift of a holy son.

    20. She said: "How shall I have a son, seeing that no man has touched me, and I am not unchaste?"

    21. He said: "So (it will be): Thy Lord saith, 'that is easy for Me: and (We wish) to appoint him as a Sign unto men and a Mercy from Us':It is a matter (so) decreed."

    22. So she conceived him, and she retired with him to a remote place.

    23. And the pains of childbirth drove her to the trunk of a palm-tree: She cried (in her anguish): "Ah! would that I had died before this! would that I had been a thing forgotten and out of sight!"

    24. But (a voice) cried to her from beneath the (palm-tree): "Grieve not! for thy Lord hath provided a rivulet beneath thee;

    25. "And shake towards thyself the trunk of the palm-tree: It will let fall fresh ripe dates upon thee.

    26. "So eat and drink and cool (thine) eye. And if thou dost see any man, say, 'I have vowed a fast to ((Allah)) Most Gracious, and this day will I enter into not talk with any human being'"

    27. At length she brought the (babe) to her people, carrying him (in her arms). They said: "O Mary! truly an amazing thing hast thou brought!
    28. "O sister of Aaron! Thy father was not a man of evil, nor thy mother a woman unchaste!"

    29. But she pointed to the babe. They said: "How can we talk to one who is a child in the cradle?"

    30. He said: "I am indeed a servant of Allah. He hath given me revelation and made me a prophet;

    31. "And He hath made me blessed wheresoever I be, and hath enjoined on me Prayer and Charity as long as I live;

    32. "(He) hath made me kind to my mother, and not overbearing or miserable;
    33. "So peace is on me the day I was born, the day that I die, and the day that I shall be raised up to life (again)"!

    34. Such (was) Jesus the son of Mary: (it is) a statement of truth, about which they (vainly) dispute.

    35. It is not befitting to (the majesty of) Allah that He should beget a son. Glory be to Him! when He determines a matter, He only says to it, "Be", and it is.

    36. Verily Allah is my Lord and your Lord: Him therefore serve ye: this is a Way that is straight.

    Allah SW säger i koranen att vi SKA tro på Jesus:

    (Say ye: "We believe in Allah, and the revelation given to us, and to Abraham, Isma'il, Isaac, Jacob, and the Tribes, and that given to Moses and Jesus, and that given to (all) prophets from their Lord: We make no difference between one and another of them: And we bow to Allah (in Islam)." ) 2:136

    (O ye who believe! Believe in Allah and His Messenger, and the scripture which He hath sent to His Messenger and the scripture which He sent to those before (him). Any who denieth Allah, His angels, His Books, His Messenger., and the Day of Judgment, hath gone far, far astray. ) 4:136

    (And (Jesus) shall be a Sign (for the coming of) the Hour (of Judgment): therefore have no doubt about the (Hour), but follow ye Me: this is a Straight Way. ) 43:63

    Jag rekommenderar varmt en sida om just hur islam ser på Jesus:

    www.jesuswillreturn.com/

  • Svar på tråden Jesus i Islam!
  • elims
    Äldre 4 Jan 14:14
    #91

    Halal,

    du kan läsa mitt svar till Yaran.
    Jag förstår vad du säger, men ISLAMS LÄROR måste väl ändå gälla MUSLIMER?!

    eller är detta ännu en grej inom islam som jag inte fattar, att ni tycker att alla i hela världen egentligen är muslimer som har uppfostrats fel, och en vindrickande jude egentligen är en muslim som bryter mot islam??

  • elims
    Äldre 4 Jan 14:28
    #92

    Yaran
    "Jag tror du har inte läst inläggen i ordning för hela resonemanget var om vad vi muslimer tror på. Och efter det citerade jag verser från bibeln om drickandet av vin. "

    Borde inte dina citat om vad muslimer tror på i denna fråga komma från koranen istället?! Hur hade du tänkt att bibelverser skulle stärka din sak??

  • Äldre 4 Jan 14:45
    #93

    hej vad kul att läsa om Islam och andra religonsläror. Jag kommer bli så klok och allmänbildad tack vare fl

  • Yaran
    Äldre 4 Jan 16:22
    #94

    elims

    Radix´s fråga var mer ironi än en fråga, du borde ha förstått det innan du börja tolka hur den personen tänker. Du tror kanske att vi inte vet att enligt GTså är vin inte förbjudet, men då har du ju fel i det. Vi vet mycket väl vad det som står i GT.

    Jag kan väl förstå att en del misstolkningar kan ha med översättningar att göra, men du har bara förklarat en vers, det som finns kvar är, om du nu har alltså lust att förklara:

    Hos 4:11 (hor, Vin och druvmust gör mitt folk från vettet)

    Ords 20:1 (Vinet är en hädare, ölet en gaphals, vettlös är den som raglar av rus.)

    Ords 23: ( Bli inte en sådan som dricker vin)

    Min jämförelse var absolut inte märklig, det är något i den du inte förstår i så fall. Allt det vi pratar om här handlar om tro, eller hur? Islam är det sista budskapet, som uppenbarats av Allah SW till mänskligheten, genom Profeten Muhammad SAW, är den sista och fullkomliga religionen med regler och lagar för mänskligheten. Precis som en ny reviderad lag ersätter och ogiltigförklarar det som fanns före den, ogiltigförklarar Islam nu alla tidigare religioner på jorden. Islam korrigerar de avvikelser som tidigare smugit sig in i religionerna, både när det gäller trossatser och utövande.

    "men ISLAMS LÄROR måste väl ändå gälla MUSLIMER?!"

    Självklart, det gäller endast muslimerna som följer den sanna tro och de judar och kristna som konverterar till islam. Tron på Gud, profeterna, änglarna, koranen, den äkta torahn, den äkta injil och de andra skrifterna som Gud uppenbarade.

    Enligt islamslära så födds alla som muslimer och det som gör dom till kristna, judar, atiester, hindu, buddist osv är det föräldrarna/kulturen eller miljön. Och svar på din fråga om en vindrickande jude egentligen är en muslim som bryter mot islam?? Så är det nej.

  • Yaran
    Äldre 4 Jan 16:25
    #95

    Kaiza

    Kul att du tittar in Vi har faktiskt en annan tråd som handlar allmänt om islam för här handlar tråden bara om Islams syn på Jesus.

    Var så god www.familjeliv.se/Forum-5-66/m5077258.html

  • Äldre 4 Jan 19:12
    #96

    Intressant diskussion, verkligen. Har läst allt, och man lär sig mycket.

    Vill inflika lite här, apropå Jesus och vinet. Judarna dricker vin, som elims säger, vid nattvarden dricker man vin (alkoholfritt ibland, med hänsyn till fd missbrukare och andra som inte dricker alkohol). Bibeln talar om att det är fel/synd att dricka sig BERUSAD på vin/öl/andra drycker, ska man dricka så gör man det för att man tycker det smakar gott till maten, inte med målet att bli full. Det är det verserna du tog upp (Yaran?) talar om.

    Jag tror på treenigheten och att Jesus är Guds son och även en del av Gud. Han föddes av Gud genom Maria och var/är en Gudomlig människa. Gud sände Jesus till människor för att en människa som gått på jorden, upplevt allt som människor upplever - glädje, sorg, svårigheter, vänskap, kärlek m.m. - och därmed upplevt synd skulle kunna befria mänskligheten från syndens och dödens grepp, dvs genom Jesus får vi evigt liv med Gud. Men endast Gud kan bekämpa döden, därför att den som vinner över döden måste vara syndfri. Därför kom Jesus, som både människa och Gud. Genom att Jesus var människa kunde han dö och möta döden, men eftersom han även är Gud så kunde han bekämpa döden och återuppstå, och därigenom rädda människorna från döden. (Som Fia sagt så kom döden in i världen genom Adam och Evas syndafall, vilket skapade en "klyfta" mellan människan och Gud. Jesus är bron över den klyftan).

    Jesus kom inte till världen för att upphäva Guds lag, däremot för att rätta till det som människor hade "övertilkat" av lagen och gjort sin egen version av. T ex detta att iom att söndagen var/är vilodagen, så fick man inte utföra _något_ som kunde tolkas som arbete på söndagen, inte bota sjukdom, inte plocka bär eller säd för att äta om man var ute och gick. Jesus visade att man fick _leva_ på söndagen, men man skulle fortfarande vara medveten om behoet av att vila och att viga en dag i veckan åt Gud, men uppgifter som måste göras eller så får man göra.

    Sedan Radix, om grisförbudet, så är jag ganska säker på att det helt enkelt är ett resultat av tolkning - budskapet i GT tror jag/ kommer ifrån att det finns ämnen i fläskkött som kan vara farliga om det inte hanteras/tillagas på rätt sätt, så jag tror Gud har sagt det av omsorg om oss, men att man när man tolkat Ordet sedan har sett till det "sunda förnuft" (ja, jag vet att det inte är ett optimalt uttryck) som Jesus kom med, har inkluderat det här med viss "förbjhuden" mat i kategorin "inte vitala regler som måste hållas". Precis som -inte JV då- man har gjort med "icke äta blod". Och det kan man ju ha olika åsikt om.... Men jag är hyfsat säker på att det inte står någonstans uttryckligen att "det här är tillåtet igen nu".

    Kommer att fortsätta följa diskussionen.

  • elims
    Äldre 4 Jan 19:20
    #97

    Såg ingen ironi i RadixLectis fråga. Och vem vet, kanske gjorde någon annan inte det heller?och så lär de sig något som verkligen inte stämmer. Vad skulle du själv gjort?

    Sen igen, precis som också Zmoothie tar upp, dessa verser varnar för vad som händer då man inte kontrollerar sitt drickande, vilken typ av människa man blir. Detta har jag redan skrivit tidigare. Alla känner vi väl till urtypen för en alkoholist? Se på Lot. Det är det överdrivna drickandet som inte är tillåtet, att supa sig full. Våra rabbiner säger inte att vin är förbjudet, men man ska dricka med måtta. Man ska aldrig dricka mer än att man inte klarar av att utföra Torahns mitzvot. Se bara på Arons söner.
    Vilna Gaon (på mishlei 20:1) ?A small quantity of wine is beneficial, but excess is harmful?
    Rabbeynu Bachia (på mishlei 23:20-21): ?Such excess lead to spiritual and intellectuall impoverishment? Hoshoa kap 4 handlar om en profetia om återuppbyggandet av Templet, och om, enligt Rashi, hur rättfärdigt uppförande ska bibehållas när den tiden kommer (vilket då inkluderar en mängd saker, bla att dricka med måtta).

    ?Wine has two characteristics, one opposite the other. A little is good and a lot is hard. Wine will make a persons heart happy. A little wine opens the heart to Torah and too much leads to sin and idolatry? Genesis Rabbah (37:7)
    "One says religious songs of praise only over wine" (Brakhot 35a)

    Sist vill jag bara säga att, precis som du själv ofta påpekar, är det rätt vanskligt att rycka ur lösa verser ur sitt sammanhang på det sätt som du gjort ovan och tro att man ska förstå något utav dem bara sådär. Allt måste förstås i sitt sammanhang.

  • elims
    Äldre 4 Jan 19:24
    #98

    oj, det blev visst två inlägg som kom med på samma, och inte ens allt... suck, fl strular för mig jättemycket! har någon annan samma problem??

  • Halal
    Äldre 4 Jan 22:15
    #99

    Elims

    ''Jag förstår vad du säger, men ISLAMS LÄROR måste väl ändå gälla MUSLIMER?!

    eller är detta ännu en grej inom islam som jag inte fattar, att ni tycker att alla i hela världen egentligen är muslimer som har uppfostrats fel, och en vindrickande jude egentligen är en muslim som bryter mot islam??''

    Yaran har ju egentligen redan svarat, men vill inte vara oartig genom att 'svara' med tystnad

    Javisst Islam galler muslimer, men som du vet sa ar visserligen profeterna beskrivna som att dom inte kunde bega fel, men mycket av det som star i tex GT, ja dessa beskrivningar av profeterna finns helt enkelt inte i Koranen. For en muslim ar det faktiskt lite ruggigt att lasa en del av vad det dar sags att dom har gjort. Hur som helst, vad jag menar ar att man maste forsoka se vad en religions LAROR ar utifran just dess laror och inte forsoka tyda det enligt ens egna glasogon som fokuserar pa nagonting annat. Det ar INTE latt, absolut inte, men det ar lattare att forsta sjalva DEN religionens laror om man forsoker att bedoma den utifran DESS laror. Krangligt - ja kanske lite

    Men det viktiga ar ju att man ar villig att forsoka och pa sa satt lara sig mer om nagot som man tidigare visste mindre om.

  • Matill­in
    Äldre 4 Jan 22:25

    Zmoothie.
    Jag delar inte din syn på treenigheten, men den disskusionen behövs kanske inte tas "igen"

    Ang lagförbudet så håller jag helt med, jesu kom inte för att ta bort lagen utan för att ändra den, korrigera den.

    Detta med griskött var ju ingen konstig regel på GT tid eftersom griskött inte kunde förvaras och inehöll trikiner, tror det var någon sorts maskar.
    Men grisförbudet togs bort med jesus.
    Blodet däremot var något som dom fortfarande skulle hålla sig till

    Apg 15:28
    Den heliga anden och vi har beslutat att inte lägga någon börda på er utöver följande oeftergivliga krav:

    Apg 15:29
    att ni avhåller er från kött som offrats till avgudar, blod, kött från kvävda djur och otukt. Om ni undviker allt sådant handlar ni rätt. Allt gott!?

    Detta skriftställe har kommit upp i tidigare trådar men det är ingen som har velat disskutera just detta att vi fortfarande skulle avhålla oss från blodet?
    Alltså den gamla lagen om blod i GT skulle fortfarande gälla.

  • Matill­in
    Äldre 4 Jan 22:29

    Glömde instämma i alkoholfrågan oxå.
    Det finns inget förbud mot alkohol i GT.
    Det står inte jag vill att ni avhåller er från alkohol otukt..m.m

    Utan det står att drinkare inte ska ärva guds kungarike..alltså människor som har för vana att dricka för mycket ofta.

    Jesus förvanlade ju oxå vatten till vin, detta borde han ju verkligen inte gjort om man inte skulle fått dricka vin alls?

  • Äldre 11 Jan 00:49

    fia - Nej, jag skrev inte för att ta diskussionen med dig, utan för att beskriva min syn på Jesus och treenigheten, som ytterligare ett alternativ.

    Ah, så det finns en bibelvers som talar specifikt om det? Jag måste läsa på bättre, och nu har min bibel gått och gömt sig.. *irriterande* Håller med dig om grisköttet, det var det jag försökte säga med mig förvirrade förklaring. (f ö innehåller griskött fortfarande trikiner, det är därför man inte får äta rött fläskkött, men nu vet vi ju hur vi ska tillaga och hantera det.)

    Men vi verkar ha dödat tråden nu..?

Svar på tråden Jesus i Islam!