• niita9­5
    Äldre 12 Oct 20:03
    18504 visningar
    20 svar
    20
    18504

    16årig ensamstående mamma- kan jag få en lägenhet från soc ?

    Hejsan ,jag är 16år gammal ,fyller 17 om ett halv år. Min son är 3månader gammal ,jag går i skolan och hittils va det hur bra som helst .Men nu blev det SKIT helt och hållet. Det finns ingen som kan ta hand om min son medan jag är i skolan och sen så bråkar jag med mina föräldrar .Mamma sa idag att hon inte vill jag ska bo hemma mera. Jag orkar inte längre. klarar inte av att höra massa sånt. vill flytta till en lägenhet där jag ska ha lugn & ro . vill ta mammaledighet och vara med min son. men nu är frågan -tror ni jag kan få en lägenhet från socialen ?

  • Svar på tråden 16årig ensamstående mamma- kan jag få en lägenhet från soc ?
  • Äldre 12 Oct 20:05
    #1

    Kanske, kanske inte..
    Det där tror jag beror lite på hur kommunen vill göra. Du får väl fråga? Du kan ju inte få mer än ett nej.

    Jessica Lindström
    http://mammajessica.webblogg.se

  • Äldre 12 Oct 20:14
    #2

    Oftast hjälper de dig itne skaffa ett boende men däremot kan de betala om du hittar ett.

  • Äldre 12 Oct 22:30
    #3

    Du kan inte göra mer än att gå till socialen och berätta hur din situation ser ut. Berätta att din mamma inte vill att du bor kvar och att du har en 3 månaders bebis. Du kan inte få mer än ett nej, men glöm inte att stå på dig.

  • Äldre 17 Oct 14:03
    #4

    Hejsan. I min grannkommun kan du få lägenhet av sov. Jag tror dock att du behöver en myndig.person som står på lägenheten. Jag har en vän som fick lägenhet av soc. Hon fick även extra pengar för att köpa köksgrejer och soffa som hon behövde när hon skulle flytta in i.lägenheten någon månad innan hennes bebis kom. Gå till soc och berätta din situation så tror jag säkert att dem hjälper dig. Lycka till :)


    Gör som havet våga!
  • Äldre 17 Oct 22:35
    #5

    Är lika gammal som dig och vi fick svaret att så länge våra föräldrar är försörjningsskyldiga till oss så gör dom ingenting. Men har man en mer extremt situation så kan det ju vara så att dom hjälper dig :)


    Alexande 11.08.30 / Justababy.blogg.se
  • Äldre 17 Oct 22:56
    #6

    Är 17 år bor själv med pojkvännen/sambo/pappan till vår son som jag är förlovad med. Killen pluggar, jag är mammaledig. Vi har inte socialägenhet, och inte heller någon som helst hjälp av socialen. Vi pratade med socialen innan vi visste att vi kunde klara oss utan social-hjälp, och dom sa som ovan att "är man under 18 år eller fortfarande studerar är föräldrarna försörjningsskyldiga". Det finns "fall" som får hjälp ändå, för att tex föräldrarna vägrar hjälpa till, man inte har föräldrar osv. Man brukar gå före om man vart inblandad i socialen innan tex bott på familjem, fosterfamilj eller liknande. Det krävs rätt mycket att dom ska hjälpa till, och att dom tar en på allvar. Att man visar att man SKA ha hjälp.

    Om du går till socialen, talar om hur allt ligger till, talar om att du inte har föräldrar som stöttar eller betalar för dig. Du har inget boende, och du får inte bo hemma. Ditt barn har ingen pappa som är med och hjälper till. Då kan dom se över att du inte är 18 och har föräldrar som är skyldiga att betala. Du kommer att få tjata, och ringa runt, Ta kontakt med allt som har med socialen och få ett boende att göra. Om du hittar en lägenhet som går med på att du flyttar in med ditt barn ( du kan tex ha andrhandskontrakt som någon släkting/bekant hyr och sedan hyr ut till dig, eller en såkallad borgenär) så får du bostadsbidrag för att du har barn, även fast du inte är 18. Om du då har föräldrarpenning,bostadsbidrag ( kolla på försäkringskassans hemsida hur mycket du kan få om du skriver in en ungefärlig hyra) och barnbidrag kanske du klarar dig?

    Du kan också kolla om du kan få försörjningsstöd. Det är en summa pengar du får varje månad som du ska försörja dig och ditt barn på, detta har inget med soc-lägenhet att göra. Du kan nog mycket väl hitta en lägenhet på egen hand utan social hjälp, men ta hjälp av socialbidrag och/eller försörjningsstöd.

    Jag vet inte riktigt hur man gör eller vad som är regler för någon som vill ha socialhjälp, men jag tror du kan försöka prata med dom och berätta vilken situation du befinner dig i, tillsammans med din son.
    Att du har barn som är 3 månader, tror jag kan vara en fördel för dig. Dom ser nog allvarligare på ett fall som har med mamma-och-barn att göra.

    Prata med socialen i din kommun och se vad dom säger, men du måste vara nogrann med att tala om situationen och påpeka hur mycket du behöver hjälp annars kommer du skickas runt eller få avslag.

    lycka till, kom ihåg att vara stark och inte ge upp! =)

  • As mamma
    Äldre 17 Oct 23:49
    #7

    Det är nog mer troligt att de flyttar dig till ett familjehem eller stödboende, om de anser att situationen hemma hos er är ohållbar. Men som sagt är din mamma fortfarande försörjningsskyldig fram tills dess att du fyller 18 eller slutar studera på gymnasienivå. Soc har inte heller en massa lägenheter som de kan "dela ut" bara sådär.. det är skitsvårt.

  • Äldre 18 Oct 10:12
    #8
    As mamma skrev 2011-10-17 23:49:37 följande:
    Det är nog mer troligt att de flyttar dig till ett familjehem eller stödboende, om de anser att situationen hemma hos er är ohållbar. Men som sagt är din mamma fortfarande försörjningsskyldig fram tills dess att du fyller 18 eller slutar studera på gymnasienivå. Soc har inte heller en massa lägenheter som de kan "dela ut" bara sådär.. det är skitsvårt.
    Familjehem eller stödboende, är absolut inte det dom kommer att välja i första hand. Det ska mycket till, att hon inte har det bra hemma, inte får mat etc för att hamna på familjehem, dessutom låter dom inte "barn" som är 16 år hamna där. Eller det kanske dom gör, men inte 17åringar vet jag. Stödboende vad är det?

    Detta handlar om att hennes föräldrar gör fel som inte betalar för det barn de skaffat i detta fall TS, så antingen får hon hjälp eller inte, men familjehem vore ju helt åt helvete ärligt talat.. för det handlar ju inte om att hon inte har det bra, utan behöver ett hem för sig och sitt barn. 
  • Äldre 27 Oct 10:59
    #9

    Vart i landet bor du? Önskade jag kunde hjälpa dig på något sett gumman? Min son är två och jag är 21, vi har det väldigt bra och stabilt nu men det tog låång tid innan det blev så här bra..

    Hör av dig om du vill prata eller ha stöd!
    sofiahivall@hotmail.com

  • Äldre 27 Oct 11:05
    #10

    Njae.. det är dina föräldrar som är försörjningsskyldiga för dig o vill de inte ha dig boendes hos sig så är det de som ska stå för ett annat boende åt dig. Dock låter det ju hårt att din mamma vill "slänga" ut dig o då kan ju soc bli inkopplade av den anledningen att dina föräldrar inte tar hand om dig som de bör. Om soc inte anser att du ska bo hemma så kan det gå så långt som att de tvingar dina föräldrar att ordna o betala för ett boende som är mer lämpligt för dig. Att du skulle ansöka hos soc o få en lägenhet sådär utan vidare är absolut ingen självklarhet. Det beror på väldigt många faktorer. Men faktum är att det är dina föräldrar som ska betala för dig oavsett var du bor o att soc kan driva det genom domstol för att få dem att betala. Så i absolut sista hand, om dina föräldrar totalt vägrar o du annars hamnar på gatan, då kan det bli aktuellt att soc betalar. Dock är det ju väldigt olika i olika kommuner, endel väljer inte alls att driva processen så långt utan låter unga mammor få egna lägenheter.

  • Äldre 24 Nov 09:20
    #11

    Kan du inte vara mammaledig hemma hos dina föräldrar så du kan ta hand om barnet? Även om ni nu bråkar och så, får ni väl stå ut med varandra tills du fyllt 18?

    Jag vet inte hur det funkar på gymnasiet, om man kan ta studieuppehåll i något år och återkomma efter mammaledigheten? Det väl klart att du inte ska behöva plugga med en liten bebis tycker jag!

    Prata med skolkuratorn om detta kanske?

  • Äldre 5 Dec 22:59
    #12
    Hejsan ,jag är 16 år gammal ,fyller 17 om ett halv år och jag är gravid. för jag lägenhet från socialen ???
  • Linnez
    Äldre 7 Dec 21:44
    #13

    Du kan ta studieuppehåll från gymnasiet, prata med mentor/rektor, skulle nog inte vara problem med att fixa det redan till efter jul. Var hemma till augusti eller nästa jul med barnet. Om du kör dubbelt nu men barn och studier kan du ju råka köra slut på dig och tappa skolan helt, och detta vill man ju inte nu när skolan är viktigare än någonsin. 
    Jag tog studieuppehåll av andra skäl och på min skola var de inget problem iaf, men prata med de på måndag. Jag fick också möjlighet att studera en kurs så man inte är helt fri från skolan. Det kanske funkar för dig? Bara läsa tex matte och komma in till skolan för provet.

    Ingen aning om hur soc ser på det med eget boende då du är omyndig, men du har ju ett eget barn nu så du borde ju kunna klassas som en "vuxen" Då du är i behov av eget boende, men du måste nog ha en myndig som står med på kontraktet tills du blir 18.

    Pengar du kan få från FK är
    Föräldrapenningen ungefär 5000kr
    Barnbidrag 1050kr
    Underhåll 1275kr
    Bostadsbidrag ungefär 2500-3000kr

    Så nästan 10 000 kr med andra ord.
    Du kanske inte ens är i behov av hjälp ekonomiskt från soc. En vän till mig fick barn precis efter gym och hon klarade sig utan soc för hon var över deras gräns med dessa inkomster.

    Men det beror väl på vad en hyresrätt går på där du bor med. hennes är på ungefär 4500 och då får hon 3000 i bostadsbidrag (höjts för ensamstående)

  • Linnez
    Äldre 7 Dec 21:47
    #14

    Eftersom du är omyndig så får du troligen underhåll för dig själv med, från dina föräldrar. Prata med de på skolan och så kan du ju fråga ja jag vet inte, var du kan vända dig för råd. Men kolla upp hos den lokala hyresvärlden vad de har för regler med att hyra ut/kontrakt på omyndiga. Eller fråga hos socialen, skolan. Ja, någonstans. Det är ju bra om du får svar på det före jul.

  • Äldre 7 Dec 22:33
    #15

    Min sambo var 16 skulle fylla 17 när hans mamma kastade ut honom på gatan han fick akut flytta till mig och mina föräldrar han sökte till soc det tog 3veckor sen hade han beslut om lägenhet och försörjningsstöd han bodde hos oss totalt 5veckor sen flyttade han till eget. Så man behöver inte vara över 18 för att få hjälp av dom utan kastar dom ut en och vägrar att betala så bör man få hjälp. Du kan ju googla på försörjningsstöd och få reda på deras lagar så dom inte kan lura dig och har du läst på märker dom att det inte går att luras heller.

  • Äldre 8 Dec 07:58
    #16

    Becka1989 - det är ingen självklarhet att man kan få en lägenhet hursom bara sådär, det har soc ingen skyldighet att bistå med. I den kommun där jag jobbar kan man få vänta år på lägenhet även om man beviljats sockontrakt eftersom att kön är så lång. Soc är ingen bostadsförmedling som står och väntar på behövande med tomma lägenheter. Däremot kan soc ibland behöva hjälpa till i akuta skeenden men det kan handla om vandrarhem eller andra former av boenden. Sen så finns det kommuner som hjälper till snabbt för att de kan (jag har jobbat i en sån kommun också) men det är ingen självklarhet eller skyldighet. Så det är fel att sprida såna "sanningar".

  • Linnez
    Äldre 8 Dec 08:20
    #17

    Oftast lär man ju hitta lägenheten själv, och de bidrar med de ekonomiska, soc har såklart ett tak på vilken hyra de godkänner beroende på hur många det är som ska bo där. Men jag tror inte du är i behov av soc rent ekonomiskt

  • Fri 15 Dec 2023 21:58
    #18

    Hej! Jag själv va 16 år när jag blev gravid och hade det hyfsat tufft och insåg att det är för mycket komplikationer för mig att bo kvar hemma och att jag ville att min son skulle växa upp i en bra miljö. Jag vände mig till soc och mina föräldrar höll med om det skulle va bättre om jag kanske inte bodde hemma, för att det va för mycket tjafs och kaous hemma och jag skulle behöva få mer lugn och ro med mitt barn. Soc placerade mig då till ett familjehem som jag trivs jätte bra med och får även vuxen stöd av en underbar kvinna och soc hjälper att täcka kostnaderna🙂 förmodligen kommer dem inte att ge dig en lägenhet och om jag ska va ärlig så skulle jag tro att du fortfarande skulle behöva en vuxens stöd och därför kanske ett familjehem skulle va bra för dig och ditt barn? Du kan få ställa krav hur du vill ha det och om du kanske helst bara vill Va det ända barnet då i familjen, så att det inte finns massor med andra foster barn, som kan va en stress för dig och din bebis. ( det va nästan det ända kravet jag hade för dem) och då kan du få en vuxen som bemöter dig och stöttar dig och du behöver inte va allt för stressad och du får bo kvar tills du har pluggat klart. Jag är 18 år nu och jag kommer att få bo kvar här i 3 år till för att gå klart gymnasiet<3 och soc kommer att hjälpa mig. 


    även en bra rekommendation är att du är mamma ledig och flyttar skolan åt sidan, för nu är tiden som viktigast att du bygger en anknytning med ditt barn. För om du är borta för mycket så kan det skapa en dålig anknytning och stressa upp barnet :) 
    så prata med soc och berätta att du klarar inte av att bo hemma och det blir mycket bråk, för det förstår dem och dem har eller ska ha mycket fokus på att du ska Få fokusera på din och barnets relation och hälsa.
    plugga kan du göra efter föräldrar ledigheten och då får du en hyfsat stor summa. Då ansöker du för föräldrapenning och sen den dära jag har glömt namnet på, men då pappan är skyldig att betala en viss summa för dig, sen får du även barnbidrag för barnet. Det är mina bästa tips för dig och jag själv förstår den situationen för att jag va i den och jag hoppas du får all hjälp du behöver och att du ger ditt barn allt den behöver och det är en mamma som mår bra och spenderar tid med sitt barn🙂 Lycka till!

  • Fri 15 Dec 2023 22:17
    #19

    kanske någon resan sagt det, men du kanske inte skulle skaffat barn när du är 16. På tok för tidigt, speciellt när man fortfarande går i skolan eller även om man gått ut skolan, men inte har ett heltidsjobb än.

  • Fri 15 Dec 2023 22:43
    #20
    Bejje skrev 2023-12-15 22:17:53 följande:

    kanske någon resan sagt det, men du kanske inte skulle skaffat barn när du är 16. På tok för tidigt, speciellt när man fortfarande går i skolan eller även om man gått ut skolan, men inte har ett heltidsjobb än.



    Dags att abortera 12åringen
Svar på tråden 16årig ensamstående mamma- kan jag få en lägenhet från soc ?