• LEG
    Äldre 14 Oct 20:11
    9466 visningar
    94 svar
    94
    9466

    Vad förknippar du med en hora?

    Nu ställer jag säkert en ny konstig fråga, men vad förknippar ni med en kvinna som kallas hora? 

    Jag skall ge lite bakgrund till frågan: Håller på med ett bildprojekt om och emot våldtäkter, ett projekt där jag tänkt vinkla problematiken på ett annat sätt, nämligen ur ett kvinnligt perspektiv. Det skrivs så mycket om vad kvinnan skall göra för att inte bli våldtagen, inte ha kort kort, inte dricka för mycket, inte vara på den och den platsen, inte följa med en kille hem första kvällen...

    Men mannen då? Det är väl inte kvinnan som skall förhindra våldtäkten? I mina ögon är det alla de män med en föråldrad kvinnosyn som måste ändra denna. Därav bildidén till Madonnan och Horan, som helt enkelt skall leka med gamla manliga fördomar. Vem är hora och vem är Madonna? Vem har rätt att avgöra och döma? Är det inte så att kvinnan varken är det ena eller andra, är helt enkelt kvinna?

    Så jag gör ett nytt försök att få lite hjälp av er på FB, sporrad av att jag fick en hel del svar på min fråga om hur kvinnor säger nej (till raggningsförsök och sexinviter). De svaren är nu del av det underlag jag använder för några sessioner bl.a. i krogmiljö om hur kvinnor säger nej. 

    Så frågan tar sikte på  -- vad förknippar ni med begreppet hora? Vill ha det lite som bakgrund till mina bilder som skall beskriva kvinnor som kvinnor. Bilder där varje kvinna själv skall få bestämma hur hon vill bli sedd.

    Läs gärna mer om projektet på min hemsida modellafoto.se

     

  • Svar på tråden Vad förknippar du med en hora?
  • och
    Äldre 20 Oct 20:05
    #81
    LEG skrev 2011-10-20 18:25:39 följande:
    Nej, jag skall inte ta bilder av kvinnor som ser ut som horor, jag skall ta bilder av kvinnor på det sätt som kvinnorna själva vill bli sedda. Det kan vara som affärskvinna likaväl som en kvinna klädd för fin fest. 

    citat från trådstart: Därav bildidén till Madonnan och Horan, som helt enkelt skall leka med gamla manliga fördomar. Vem är hora och vem är Madonna? Vem har rätt att avgöra och döma? Är det inte så att kvinnan varken är det ena eller andra, är helt enkelt kvinna? 
     
    Jag har förtydligat min infallsvinkel i andra inlägg.

    Ja de flesta våldtäkter sker inom äktenskapet eller inom relationer i alla fall. Det har med makt att göra men det har också med kvinnobilden att göra. Att kvinnan är till för mannen och att det inte är någon man behöver ta hänsyn till.

    Att jag cementerar gamla fördomar om jag försöker vinkla frågeställningen ur ett kvinnligt perspektiv har jag svårt att förstå. Däremot cementerar man gamla fördomar om man fortsätter att mata kvinnor med information om hur de bäst skall undvika att bli våldtagna. Då kommer kvinnor fortsätta att känna skuld för vad som hänt. Men skulden är enbart på mannens axlar, alltid, alltid. Det är han som våldtar.  
    Om det har med kvinnobilden att göra, hur kommer det sig då att också män våldtas? Det är faktiskt vanligare än man tror. "Det kvinnliga perspektivet" cementerar ju bara åsikten att kvinnor blir våldtagna för att de har sexiga kläder, men du försöker ändra fokus till att det är visst är okej att ha det om man vill, men problemet ligger fortfarande i yttre attribut och andra grundliggande orsaker till att människor våldtar varandra missas helt.

    ♥ Jag tillhör Anton. Bara Anton. ♥
  • LEG
    Äldre 20 Oct 20:27
    #82
    och skrev 2011-10-20 20:05:44 följande:
    Om det har med kvinnobilden att göra, hur kommer det sig då att också män våldtas? Det är faktiskt vanligare än man tror. "Det kvinnliga perspektivet" cementerar ju bara åsikten att kvinnor blir våldtagna för att de har sexiga kläder, men du försöker ändra fokus till att det är visst är okej att ha det om man vill, men problemet ligger fortfarande i yttre attribut och andra grundliggande orsaker till att människor våldtar varandra missas helt.
    Nu får du bestämma dig vilket perspektiv som cementerar bilden. 

    Trots att det enligt lagförarbeten inte skall ha någon betydelse för bedömningen av brottet hur kvinnan var klädd etc etc så får våldtagna kvinnor fortfarande frågan, av företrädesvis manliga advokater skall väl tilläggas, hur de var klädda. och inte nog med det, det skrivs till och med in i domen. Så cementerad är synen på hur en kvinna skall vara och bete sig för att se till att inte bli våldtagen. Det räcker inte ens med att lagstiftaren skriver in det i förarbetena. 

    Visst finns det många anledningar till att kvinnor våldtas, visst spelar maktaspekten in, visst finns det många psykologiska orsaker av annan art också. Jag har valt att fokusera på vissa frågor, efter att ha läst ett antal berättelser av våldtagna kvinnor om vad som hänt, läst otaliga böcker och artiklar av såväl faktaart, vetenskapliga undersökningar samt om rättegångar. Man kan inte involvera allt, ämnet är relativt stort. Bl.a. så har jag gjort avgränsningen att jag tar upp mäns våldtäkt av kvinnor och inte mäns våldtäkt av män, inte heller när kvinnor begår övergrepp på män, vilket förekommit men är relativt ovanligt.

    F.ö. har du precis som jag konstaterat att det överväldigande antalet våldtäkter begås inom relationer eller före detta relationer. Och hur accepterat homoäktenskap än är, så är det en väldigt liten del av totala antalet relationer, så jag tror inte jag förbiser den stora mängden våldtäkter.

    Men jag vet att det för vissa män är väldigt känsligt att ta upp frågan om mäns ansvar och skuld när det gäller våldtäkter. Men oavsett vad du tycker så kommer brottslingen när det gäller en mans våldtäkt på en kvinna alltid att vara mannen i mina ögon, kvinnan kan inte ens vara medskyldig. Mannen har ansvaret. Så tycker jag, och det tänker jag föra fram. 
  • lille Birger
    Äldre 20 Oct 20:56
    #83
    LEG skrev 2011-10-20 20:27:02 följande:
    Men oavsett vad du tycker så kommer brottslingen när det gäller en mans våldtäkt på en kvinna alltid att vara mannen i mina ögon, kvinnan kan inte ens vara medskyldig. Mannen har ansvaret. Så tycker jag, och det tänker jag föra fram. 
    Den som våldtar är den som är skyldig.
  • pumbis
    Äldre 20 Oct 21:57
    #84

    Ja som sagt, en hora kan ju verkligen se ut hur som helst. Men var med pojkvännen till Italien och döm av min förvåning när vi kurat ihop oss på balkongen, tänt lite ljus och lyssnat till trafikens buller. Plötsligt hör. Johooo, under oss och på gatan går det minst 2 tjejer som åller ihop. Vickar på rumpan och flörtade med billister för att sälja sex. De var flera stycken varje kväll som gick under vår balkong längst med streetan i skyhöga stilett klackar. De alla bar vita tajta jeans, diamant skärp, en tajt åtsittande tröja över överkropp och byst. Snyggt fixat hår och hård makeup. Stilet klackar ca 10 cm. Genomskinlig tjock sula och lite bling som typ nån diamant etc. De alla var smala och fina, typ som vilken tjej som helst. Bortsett skorna. Inte alls som de "horor" som gärna poppar upp i huvud vid blotta ordet, typ risiga tjocka kärringar med latex kjol som täcker halva röven, kassler strumpbyxor, urringat linne, skyhöga klackar, risigt hår i form av perruk eller aa vanligt hår, hård make up och en cigarett i ena handen. Haha...

  • lille Birger
    Äldre 20 Oct 23:10
    #85
    pumbis skrev 2011-10-20 21:57:45 följande:
    Ja som sagt, en hora kan ju verkligen se ut hur som helst. Men var med pojkvännen till Italien och döm av min förvåning när vi kurat ihop oss på balkongen, tänt lite ljus och lyssnat till trafikens buller. Plötsligt hör. Johooo, under oss och på gatan går det minst 2 tjejer som åller ihop. Vickar på rumpan och flörtade med billister för att sälja sex. De var flera stycken varje kväll som gick under vår balkong längst med streetan i skyhöga stilett klackar. De alla bar vita tajta jeans, diamant skärp, en tajt åtsittande tröja över överkropp och byst. Snyggt fixat hår och hård makeup. Stilet klackar ca 10 cm. Genomskinlig tjock sula och lite bling som typ nån diamant etc. De alla var smala och fina, typ som vilken tjej som helst. Bortsett skorna. Inte alls som de "horor" som gärna poppar upp i huvud vid blotta ordet, typ risiga tjocka kärringar med latex kjol som täcker halva röven, kassler strumpbyxor, urringat linne, skyhöga klackar, risigt hår i form av perruk eller aa vanligt hår, hård make up och en cigarett i ena handen. Haha...
    Min uppfattning är att de brukar vara ganska smala, som hon i Kiss of the Dragon.
  • Äldre 20 Oct 23:51
    #86
    LEG skrev 2011-10-20 18:49:56 följande:
    Delen om vad du förknippar med en hora må vara fördomsfull, men det är likväl din bild av vad du tänker dig när det gäller en hora. Noterar ex. att du nämner en kvinna med vulgära kläder som ex. kjol som bara precis går nedanför rumpan. Är det inte så många av de unga flickorna i tonåren klär sig? Är dom horor då? Nej, naturligtvis inte, de har ju rätt att klä sig som dom vill. Det är lite sådana kopplingar jag vill åt. 

    De citerade avsnitten ovan kommer också att vara sådant jag kommer att belysa i andra sessioner. Ingen kvinna är lovlig att våldta. Spelar ingen roll hur hon är klädd, hur många än hon legat med eller om hon är jättefull. Det finns inget som gör en kvinna "lovlig", och det är det jag vill få fram. Den session jag pratat om i denna tråden (som kommer att bestå av många olika fotograferingar av många olika kvinnor) är bara en del i projektet.

    som 18-åring åkte jag med skolklass till Prag, när vi åkte vägen till Prag frånt tyska gränsen, så stod det horor längs vägarna. Deras klädsel såg LÅNGT ifrån ut som du vill mena att unga tjejer klär sig idag. Det var otroligt smaklöst, illasittande, märkliga material och konstiga kombinationer av plagg. Minns en tjej som hade en pyyyttekjol, nästan som ett brett skärp i någon gräll färg, lika skrikig och typ glittrigt linne som räckte till naveln typ....ovanpå detta någon pälskrage eller om det några fjädrar....jag vet ju inte vilka unga tjejer du möter om dagarna och kvällarna...men jag har aldrig sett någon ung tjej klä sig så när hon ska gå ut. Såvida det inte vore maskerad kanske...

    Du frågade för övrigt vad ens bild var, jag trodde det inkluderade saker som kläder, hår, accessoarer osv......förlåt så mkt då.  
  • Anonym (fdhor­a)
    Äldre 21 Oct 07:12
    #87

    när jag horade så fanns det inte korta kjolar och lårhöga stövlar på någon..alls!! eller jo, det fanns en transa som hade kortkjol.
    vi andra hade på oss jeans och tröja, jacka om det var kallt. har stått på gatan i tjocktröja, jeans men långfillingar under, jacka, mössa, halsduk..osv.
    vi hade gärna fotriktiga skor på oss också, eftersom det blev en hel del promenerande!

  • lille Birger
    Äldre 21 Oct 08:44
    #88
    Anonym (fdhora) skrev 2011-10-21 07:12:25 följande:
    när jag horade så fanns det inte korta kjolar och lårhöga stövlar på någon..alls!! eller jo, det fanns en transa som hade kortkjol.
    vi andra hade på oss jeans och tröja, jacka om det var kallt. har stått på gatan i tjocktröja, jeans men långfillingar under, jacka, mössa, halsduk..osv.
    vi hade gärna fotriktiga skor på oss också, eftersom det blev en hel del promenerande!
    Var ni mer sexigt klädda på sommaren?
  • Anonym (fdhor­a)
    Äldre 21 Oct 09:06
    #89
    lille Birger skrev 2011-10-21 08:44:55 följande:
    Var ni mer sexigt klädda på sommaren?
    nä. tröja och jeans funkar även svala sommarkvällar.. Cool   
  • ojsano­j
    Äldre 21 Oct 09:49
    #90
    Anonym (fdhora) skrev 2011-10-21 07:12:25 följande:
    när jag horade så fanns det inte korta kjolar och lårhöga stövlar på någon..alls!! eller jo, det fanns en transa som hade kortkjol.
    vi andra hade på oss jeans och tröja, jacka om det var kallt. har stått på gatan i tjocktröja, jeans men långfillingar under, jacka, mössa, halsduk..osv.
    vi hade gärna fotriktiga skor på oss också, eftersom det blev en hel del promenerande!
    Och jag går ofta klädd i svenska designmärken (Acne, Dagmar osv) och ser väl allmänt ut som en pretto söderhipster. Tänk att en hora kan ser ut på 100 olika sätt...
    Det är kul med schablonbilder :)

    o nä, jag går inte på gatan. 
  • LEG
    Äldre 21 Oct 17:28
    #91
    Wittra skrev 2011-10-20 23:51:41 följande:
    Du frågade för övrigt vad ens bild var, jag trodde det inkluderade saker som kläder, hår, accessoarer osv......förlåt så mkt då.  
    Det inkluderade definitivt sådant som kläder, stil, assecoirer -allt ni tänker på när ni hör ordet hora. 

    Nej, det är inte sådan klädsel som du beskriver som jag menar att tonårstjejer har, det var just det du skrev om korta kjolar som slutar alldeles nedanför rumpan. Det är det många tonårstjejer som har. Och dom är inte horor för det.  
  • lille Birger
    Äldre 21 Oct 18:47
    #92
    Anonym (fdhora) skrev 2011-10-21 09:06:10 följande:
    nä. tröja och jeans funkar även svala sommarkvällar.. Cool   
    Det låter svettigt en varm sommardag.
  • Anonym (fdhor­a)
    Äldre 22 Oct 11:56
    #93
    lille Birger skrev 2011-10-21 18:47:32 följande:
    Det låter svettigt en varm sommardag.
    det är det också, men horor , inte jag iaf, jobbar sällan då..det är nattetid torskarna kryper fram!
  • Äldre 22 Oct 18:22
    #94

    När är kvinna blivit våldtagen frågar man hur hon har varit klädd, men detta gör man inte om en man har blivit våldtagen.             

Svar på tråden Vad förknippar du med en hora?