• marjub
    Äldre 16 Oct 17:15
    20366 visningar
    34 svar
    34
    20366

    14 åring som vill ha häst Råd!!

    Min 14 åring vill ha en häst men jag är inte ett dugg intresserad o kan inget om hästar men det är hennes stora dröm vad gör man??? o vad kostar det någon som vet? Kan en 14 åring klara en häst själv?

  • Svar på tråden 14 åring som vill ha häst Råd!!
  • Äldre 16 Oct 17:19
    #1

    Min kollega som är snart 40 sa att ha en häst skulle kosta ca 5000/mån inkl. allt. Exkl. skador. Jag hade aldrig låtit ett ansvar på ett djur (vilket som helst) legat på en 14åring.

    Kan hon bli medryttare eller skötare kanske, iaf. till att börja med? 

  • Äldre 16 Oct 17:19
    #2

    Hej!

    En häst är inte billig, och det är stor kostnad varje månad.

    Visst kan en 14åring klara en häst själv om hon är erfaren. Men ingen är ju fullärd och man måste räkna med att saker kan hända, som att hästen skadar sig m.m..

    Jag har själv haft häst sen jag var 9år, men har haft en mamma som vart med och hjälpt till. Men som 14 åring gjorde jag det mesta själv. Fast mamma fanns ju alltid där om det var något.

  • Äldre 16 Oct 17:21
    #3

    barbabra: det är så olika vad en häst kostar beroende vart man har dom. Jag lägger inte mer än ca 2500kr MAX i månaden på mina två hästar.

  • marjub
    Äldre 16 Oct 17:25
    #4

    Hon rider varje dag nu och har varit medryttare men tycker inte att det är samma sak som o ha en egen o det kanske det inte är men tycker bara det är synd att dom på ridskolan aldrig pratar om vad det kostar o ha häst!
    Tycker nog oxå att det är för stort ansvar för ett barn skulle ju va skillnad om jag oxå tyckte det va kul..Tack för era inlägg 

  • Äldre 16 Oct 18:39
    #5
    sessen skrev 2011-10-16 17:21:42 följande:
    barbabra: det är så olika vad en häst kostar beroende vart man har dom. Jag lägger inte mer än ca 2500kr MAX i månaden på mina två hästar.

    Det skulle stå: skulle kosta henne... Självklart beror det på vart man kan stalla dom, vad det är för häst.
  • Äldre 16 Oct 18:48
    #6

    Att ha häst kostar, och är ett stort ansvar. Det är vaccinationer, ev skador, hovslagare, inackorderingshyra, mat. Ridlektioner, kurser på det. Vet inte var ni bor, men utanför sthlm där jag bor kostade det mig 3500 i månaden för bara stallplatsen, strö o hö. Övrigt foder fick jag stå för själv. Beroende på vad stallet erbjuder så är det mockning, in, utsläpp, måltider som ska passas. Det skall köpas utrustning till hästen. Som sagt det kostar tid och pengar :) jag gick från ridskolehästarna, till att få medryttarhäst och sen tog steget till fodervärdshäst. Det närmsta egen häst man kan komma, tyckte jag var ett bra 'test' innan jag blev vuxen o kunde köpa min alldeles egna häst :)

  • Mynta
    Äldre 16 Oct 18:49
    #7

    Att vara fodervärd en period, förslagsvis typ ett halvår, kanske vore något att prova? Givetvis om tiden och ekonomin finns.

    Jag tycker inte att föräldrarna nödvändigtvis måste ha hästintresse för att köpa häst till en 14-åring, MEN, man bör nog kunna ställa upp en del med skjuts och hjälp ibland. Kan du tänka dig att hjälpa till med mockning, in- och utsläpp när det behövs till exempel? Hur ointresserad är du så att säga, vill du inte ha något alls med stall och häst att göra eller är du ändå intresserad av att lära dig lite? Hur skulle det fungera om/när dottern ska iväg på skolresa ett par dygn? Åker familjen på semester, och hur löser ni det då?
     
    Har man inte hästkunniga föräldrar/andra stöttande personer bakom (kan iofs vara en bra idé även om föräldrarna är hästkunniga) sig så känns det viktigt att även ta lite hjälp utifrån, t.ex. regelbundna lektioner.

  • Äldre 18 Oct 10:30
    #8
    -1

    Nej en 14 åring klarar inte av att ha en häst själv, det är du som vårdnadshavare som har ansvaret och eftersom du inte är intresserad och inte kunnig ska ditt barn inte ha någon häst så länge hon inte har någon som är beredd på att ta ansvaret för hästen och vara mentor för ditt barn!

    Vet din 14 åring om att hon måste ha någon som är över 18 som ansvarar för om det händer något?

    Vad kan din 14 åring om fodring, sjukdomslära etc? Det lär man sig inte på ridskola och det krävs många års erfarenhet för att se om en häst behöver vård osv!

  • vargaa
    Äldre 19 Oct 13:52
    #9

    Jag fick häst strax innan jag fyllde 15. Mina föräldrar var inte intresserade, mamma allergisk, men de tycker om djur. Däremot hade jag aldrig fått en egen i den åldern om det inte vore för min 11 år äldre syster som är hästintresserad och gick in som delägare. Hon stod därmed för oplanerade utgifter, hon tog kontakten med hovslagare, veterinärer, körde hästen till kliniken vid hälta, etc. Dessutom hade hon mer kunskap och kunde därmed avgöra när en kiropraktor behövde tas ut, tandläkare, sadelmakare och om jag var sjuk kunde hon mocka/sköta om hästen och tvärt om. Jag red 4 dgr i veckan och hon 3. Så det var ju en helt annan situation. Mina föräldrar hade en vuxen som ansvarade för hästen när jag inte kunde.

    Jag tycker inte att man kan ge en omyndig person det fulla ansvaret för ett djur, för den personen är ekonomisk beroende av sina föräldrar, har inget körkort och kan inte lösa en situation bara för att den måste. Så om man köper en häst till sitt barn måste man acceptera att man är ansvarig för hästens situation och allt som kommer med att ha en häst. Det kan vara kolikanfall klockan 9 på kvällen, det kan vara utrustning som inte sitter bra eller att hästen får ett beteende som är svårhanterat och farligt.

    Så nej, jag tycker inte att du ska köpa en häst till din 14-åring som din situation ser ut. Däremot kan du överväga alternativet att betala för en medryttarhäst eller foderhäst. Med en foderhäst följer givetvis också ett ansvar från din sida, men du har då en hästkunnig vuxen person (hästens ägare) att dela ansvaret med och du kan skicka tillbaka hästen om det inte fungerar.

    När jag fick häst hade jag ett enormt hästintresse och red 5-6 hästar i veckan åt andra. Jag var enormt intresserad även teoretiskt och hade hållt på med alla moment som det innebär att ha häst - skötsel, transportering, val av täcken/utrustning, medicinering, etc. Därför var mina föräldrar ganska säkra på att min intresse inte bara gällde ridning och skulle hästen bli oridbar plötsligt så skulle jag inte tappa intresset ändå. Men ändå krävdes en vuxen ansvarig person för att det skulle vara rätt gentemot hästen.

    Och om du beslutar att skaffa en häst, skapa en budget på ett eget konto för hästen för det drar iväg. Även en frisk häst behöver gås igenom årligen i rygg och mun och inte av vanliga veterinärer utan av specialutbildade personer. Framförallt om hästen endast ridas och sköts av en relativt ung person som inte själv kan konste att prova ut utrustning mm. Vi lägger undan en fast summa varje månad till hästkontot som ska täcka årets förutsedda utgifter samt oförutsedda. Vi lägger undan ca 1000 kr mer i månaden än vad vi beräknar att hästen kostar, och slutar oftast på +-0 trots friska hästar. Och då är vi (och syster) dessutom två personer som kan rycka in med extra pengar OM det skulle bli så att vi måste övertrassera pga skada eller sjukdom.

    Det kostar med häst. En vettig begagnad sadel får man ge minst 5000:- för, och då tillkommer sadelutprovare. Bara att hitta en passande sadel är ett gissel och den måste ses över årligen och bytas ut/stoppas om regelbundet efter som att hästen ändras sig muskelmässigt och hullmässigt. Ja, det är inte något för en 14-åring att klara av på egen hand.


    Mamma till Elise - www.vargaaa.blogspot.com
  • Jakkol­ina
    Äldre 19 Oct 13:59
    #10

    Min dotter ville ha häst utan att jag eller pappan kunde något om hästar och vi köpte en ponny till henne.

    Det började bra,men när hon tröttnat på paddocken ville hon börja hoppa o träna och det är dyrt.

    Stallplats och mat,spå o foder ca 5000 i månaden,försäkring mellan 1000-3000 på ponnyn.

    Den ska skos var 6:e vecka och det kostar ca 1500

    Hästprylar för åtskilliga tusenlappar varje år samt nya ridkläder,stövlar och tävlingskläder,en hästtransport för frakt till veterinär och tävling,träning.

    Hästen ska vaccineras och det kostar några tusen,samt mätning mm

    Nej hon klarar inte av en häst själv,den ska ut o in varje morgon 365 dagar om året,den ska fraktas hit o dit och vid tävlningar behöver man minst fyra händer.

    Men det har också varit roliga år och har hållt henne från dumheter,alla hennes vänner är ridtjejer eller ridkillar,nu har hon sålt sin ponny och kommer att köpa storhäst när hion tagit eget körkort och gått ur skolan

Svar på tråden 14 åring som vill ha häst Råd!!