• marjub
    Äldre 16 Oct 17:15
    20358 visningar
    34 svar
    34
    20358

    14 åring som vill ha häst Råd!!

    Min 14 åring vill ha en häst men jag är inte ett dugg intresserad o kan inget om hästar men det är hennes stora dröm vad gör man??? o vad kostar det någon som vet? Kan en 14 åring klara en häst själv?

  • Svar på tråden 14 åring som vill ha häst Råd!!
  • Äldre 11 Nov 20:44
    #21
    jag har en ponny men är ör stor! Skrikandesjag bor i stan med mamma och pappa bor på landet Rynkar på näsanVLL BO HOS PAPPA!!! Gråter  när jag blir 12 år jag en egen hästGlad eller rättare att säja än att göra de måste spara 10 00 först!Rynkar på näsan men jag har tur jag kommer ju få en häst eller köpa en Glad kan ni svara på en fråga? om ni skulle spara till 10 00 och upp vad är de enklaste setet? hopas ni bryr er betyder mycket
    5295
  • Äldre 16 Dec 13:03
    #22

    Jag var 11 när jag fick min första egna häst (eller, vi var fodervärdar först...). Vi hade honom uppstallad på en ridskola som även inhyste en del privathästar =mycket kompisar att rida med, mkt hjälp, nära till instruktörer, hovslagare, veterinärer. Att en 11 åring däremot skulle ha en häst i ett stall med ett fåtal hästar där alla andra är vuxna skulle jag nog inte rekommendera. Då tröttnar man nog snabbt.

    Mina föräldrar var oxå okunniga, och hämtade och lämnade mig och syrran i stallet. Inget annat. Gick hur bra som helst! Syrran har numera eget stuteri och tävlingshästar. Jag hjälper till när småbarnstiden tillåter Glad.

  • Äldre 16 Dec 13:27
    #23

    Jag skulle aldrig skaffa häst till en 14-åring om det inte vore mitt eget intresse.
    Möjligtvis om jag hade t ex en släkting eller nära kompis som kunde ställa upp som mentor/vuxen medhjälpare.

    Jag har faktiskt funderat på att göra det till en affärsidé i mitt inackorderingsstall.
    Att vara "morsa/mentor" i stallet för ungdomar som vill ha häst och vars föräldrar är ointresserade men kan betala för tjänsten...

  • Äldre 22 Dec 21:42
    #24

    Alla svar och kommentarer är jättebra och tänkvärda. MEN det finns en sida till...
    Marjub, vad vill du att din 14-åring ska ha för möjlighet att bli när hon blir stor?
    Får hon en häst nu så kommer hon att prioritera den och det kommer att märkas TYDLIGT på betygen. 
    Själv kunde jag komplettera och läsa upp på komvux, men idag har kommunerna inte lika gott om pengar som för 20 år sen, så möjligheten för henne att läsa in senare det hon kommer att missa av nian och gymansiet är kanske inte lika goda. 
    Kort sagt. Med en arbetslöshet på dryga 20% bland ungdomar med gymnasium så kanske du bör tänka ett varv till innan du riskerar att sabba hennes framtid.
    Hon kan gott nöja sig med att vara medryttare eller skötare, då behöver hon bara ansvara för hästen vissa dagar, det kommer att räcka.
    Kram och lycka till med ditt beslut.

  • Äldre 13 Apr 21:09
    #25

    jag tycker det e ganska bra att hon får ta på sig lite ansvar men som ni sejer det e bäst med ridskola först

  • Äldre 13 Apr 21:34
    #26

    Vad är det för tok att en häst skulle vöra att plugget blir lidande?? Jag hade häst och jobbade dessutom vissa kvällar på ridskolan och hade höga betyg, även i gymnasiet gick det lysande trots att jag i stort sett bodde i stallet. Samma sak med mina stallkamrater.

  • Litet My
    Äldre 13 Apr 23:49
    #27

    Madick: Undrar jag med, allt handlar ju om att prioritera. Själv red jag tre veckodagar och alla helgdagar och de andra 2 bara skötte hästen. Vet också de som har hästen på ridskola och då lånar ut hästen vissa dagar/timmar mot en billigare hyra om man behöver längre tid på sig att förstå studierna. Själv blev jag nig snarare mer motiverad av hästägandet då kravet var att skolan skulle skötas annars blev det ingen häst.

  • Äldre 22 Apr 10:16
    #28

    Om jag vore Du skulle jag säga JA till en foderponny/hyrponny för ett år framåt. Jag tycker att Du då också ska vara beredd att dela på ansvaret för hästen med Din dotter - det finns massor av kurser, böcker, bloggar, filmer m m så naturligtvis kan Du snabbt lära Dig massor. I början kan ni ju också försöka hitta någon annan vuxen i bekantskapskretsen som kan hjälpa, ge råd och stötta er.

    Om ni tar en foderponny som är erfaren och snäll, så får både Du och Din dotter en chans att se hur det fungerar för er att ta hand om en häst - samtidigt som ni vet att ansvaret har ett "slutdatum" och i värsta fall kan ni lämna tillbaka hästen tidigare. Ett foderskapsbeslut blir inte ett lika definitvt beslut som ett hästköpsbeslut ju är. Om det fungerar bra kan ni ju köpa häst om ett år eller så.

    Att ha häst är jättenyttigt för barn och tonåringar, en betydligt sundare syssla än många andra. Var glad för att Din dotter vill detta! Din dotters hästintresse är även en möjlighet för Dig att få vistas mycket tillsammans med Din dotter och göra saker ihop med henne. Om Du bara lär Dig lite om hästar kommer Du säkert också fångas av hästintresset och intresset att på nära håll följa Din dotters ridutveckling :). Det är inte så komplicerat med hästar som man kan tro (lätt att överkomplicera saken). Kör hårt och satsa på dotterns hästintresse - blir mitt tips! Skrattande

  • Äldre 10 Jun 22:56
    #29
    hej! mitt råd är att du kontrolerar så hon kan eller har allt detta!
    1. kan hon rida och sköta en häst
    2. har ni tid och pengar
    3. Hur ska den bo, har ni ett stall eller ska den gå på lösdrift eller stå uppstallad  på något stall nära.
    4. har minnst ridit i 8 år             (enligt mig men alla tänker olika)
    5. tänk på att det kostar mycket
    6. sadel och träns måste man prova och köpa nya ganska ofta.
    7. om du vill se att hon kan ta ansvar så be henne att åka till stallet inann och äfterskolan ovavsätt väder,
    8. kan hon släppa allt hon håller i om det skulle hända något i stallet.
    9. känner hon någon som har häst.
    10. kan hon alla ridregler som man ska kunna om man vill rida ute och men möter någon.

    om hon blir godkänd på detta tycker jag att hon är värd och redo för en egen häst och om hon kanske skulle kunna dela hästen med någon. 

    ps: jag är en 13 årig hästgalen tjej själv. så jag vet hur det är.

    barn vill oftast ha häst för då kan man galopera på fält hoppa i skogen rida på långturer och ha kul men som vuxen hinner man kanske bara åka till hästen och fodra rida i 20 min inann man måste hem. 
  • Äldre 17 Jun 18:01
    #30

    Kan hon rida och så? Isåfall kan ni ju kolla på sköthäst. Det är jätte jobbigt att ha en egen häst och jag tror inte en 14 åring skulle klara av det alldeles själv.

    Man måste gå upp jätte tidigt för att fodra och så. Sen ska dom ju ridas.

    Hästar kan kosta 25 000 och mer!

  • Äldre 17 Jun 18:04
    #31
    joakim01 skrev 2013-10-19 10:44:39 följande:

    vad ska man göra om ett barn vill ha en häst och om föreldren inte har så att man kan köpa en häst till sitt barn vad gör man då


    Berätta för barnet vad som krävs för en häst och att ni inte har råd,

    Spara upp pengar till ridskola.

    Fick som 8-åring spara upp till ridskola.
  • Äldre 6 Aug 19:07
    #32

    Hej! Är själv 14 år och rider på ridskola. Vet hur det är för mina föräldrar vet knappt vad sadeln är för något. Det bror väl på vart ni ska ha hästen isåfall. Om hon känner någon hon kan fråga ifall det skulle behövas hjälp.

    Om man bara har pengar, tid och kunskaper är det nog inga problem!

    Gäller att hitta den rätta hästen också.

    Jag har själv fått klartecken om att sätta mål att spara ihop pengar till egen häst för att sen får köpa den och ha på ridklubben, cykelavstånd och kompisar där som också har egna hästar! Känner mig dock inte redo ännu för det ansvaret men läser på och vem vet, om 2 år kanske jag redan har min häst och lär säkert inte ångra att jag väntade de åren.

    Om inte finns ju alltid medryttar häst eller bara fortsätta på ridskola ett tag till!

    Men om Du verkligen inte känner för detta och inte vill vara delaktig med hästar så berätta för henne, medryttare borde vara det allra bästa tills hon kanske redo för eget ansvar, för mig bor jag i en by så rätt svårt att hitta medryttarhäst nära.

  • Äldre 31 Aug 10:23
    #33

    Jag är 13 år och har egen ponny, funkar hur bra som helst!! Sköter allt själv på vardagarna, de hämtar bara under den mörkaste tiden på året, på helgerna är de med och hjälper till och så! Då mina föräldrar jobbar mycket så hinner de inte vara med på vardagarna.

    Min ponny står inackorderad i ett stall en halvtimme hemifrån mig. Jag behöver ta hand om min ponny, fixa foder och mocka när jag är där, inga ut- eller insläpp eller fordringar osv.

    Han kostar oss drygt 4 000 i månaden. (Bor i Stockholms skärgård så här är det ju ganska dyrt o ha häst)

  • Äldre 5 Sep 18:18
    #34

    Jag tycker att du borde köpa en häst till henne! Jag tycker hon verkar redo!

Svar på tråden 14 åring som vill ha häst Råd!!