• Runawa­ybride
    Äldre 19 Oct 17:29
    360861 visningar
    12 svar
    12
    360861

    Hur skriva in kontonr Swedbank? (bråttom, hjälp hjälp)

    Hej!

    Jag har handlat lite på Tradera och är på håret att bli försen med betalningen för att jag inte kan lura ut hur man skriver in kontonumret på mottagaren : ( Jag har internetbanken Swedbank och det är ett swedbankkonto det ska betalas in på. Man ska skriva in alla rutorna (clearingnr + kontonr) i samma ruta men det är bara fel hur jag än skriver... Någon som vet så skulle jag bli mycket tacksam!

    Numret ser ut så här (fast jag har förstås bytt ut sifforna nu)

    clearingnr 8480-5
    kontonr 983574556-2

    Stort tack på förhand!!!!!!!!!!!!!!!!

  • Svar på tråden Hur skriva in kontonr Swedbank? (bråttom, hjälp hjälp)
  • Melnic­s mamma
    Äldre 19 Oct 17:32
    #1

    finns det inte en liten "knapp" med "?" på? Har för mig att det fanns , vet själv att jag hade problem med det! Tror jag läste man skulle fylla ut med 0or....

  • lunken­tuss
    Äldre 19 Oct 17:33
    #2

    du ska inte skriva in bindestrecken =)

  • Äldre 19 Oct 17:35
    #3

    Du skriver utan bindestreck 

  • Äldre 19 Oct 17:36
    #4
    Melnics mamma skrev 2011-10-19 17:32:21 följande:
    finns det inte en liten "knapp" med "?" på? Har för mig att det fanns , vet själv att jag hade problem med det! Tror jag läste man skulle fylla ut med 0or....
    du ska inte ha med 5:an då det är ett kontrollnummer i clearingnumret, inga nollor då swedbanks kontonummer har max 10 siffror, en del gamla konton har färre som 6 eller 7 siffror i kontonumret då måste man fylla på med nollor.
    så 8480 som clearing och sen hela kontonumret i en rad utan streck.
  • Äldre 19 Oct 17:37
    #5
    kolapapper skrev 2011-10-19 17:36:12 följande:
    du ska inte ha med 5:an då det är ett kontrollnummer i clearingnumret, inga nollor då swedbanks kontonummer har max 10 siffror, en del gamla konton har färre som 6 eller 7 siffror i kontonumret då måste man fylla på med nollor.
    så 8480 som clearing och sen hela kontonumret i en rad utan streck.
    kan tillägga att jag har aldrig handlat på tradera, men jobbat på swedbank en gång i tiden... så jag hoppas det kan hjälpa
  • Äldre 19 Oct 17:40
    #6

    Har du alltså swedbank själv och skall föra över till ett annat swedbankkonto?

    Jag skriver alltid alla 5 siffrorna i clearingnumret i den rutan och kontonumret i rutan för kontonummer, allt utan bindestreck.

    Har du Swedbank själv och bara får upp en ruta måste du gått in på fel ställe, överföringar konton skall det vara.

  • Äldre 19 Oct 17:43
    #7
    icelolly skrev 2011-10-19 17:40:08 följande:
    Har du alltså swedbank själv och skall föra över till ett annat swedbankkonto?

    Jag skriver alltid alla 5 siffrorna i clearingnumret i den rutan och kontonumret i rutan för kontonummer, allt utan bindestreck.

    Har du Swedbank själv och bara får upp en ruta måste du gått in på fel ställe, överföringar konton skall det vara.
    aha har du swedbanksinternettjänst själv, det fattade inte jag, läste inte ordentligt, sorry, jo där tar du med först alla siffror i clearingen i och sen alla siffror i kontonummret inga bindestreck. brukar alltid funka. och det ska vara olika rutor, så kanske att du är lite tokigt inne på din inloggning...
  • Äldre 19 Oct 17:45
    #8
    kolapapper skrev 2011-10-19 17:43:22 följande:
    aha har du swedbanksinternettjänst själv, det fattade inte jag, läste inte ordentligt, sorry, jo där tar du med först alla siffror i clearingen i och sen alla siffror i kontonummret inga bindestreck. brukar alltid funka. och det ska vara olika rutor, så kanske att du är lite tokigt inne på din inloggning...
    Jag är inte säker på vad TS menar riktigt men det står ju att "Jag har internetbanken Swedbank och det är ett swedbankkonto det ska betalas in på" så jag tolkade det så.
  • Äldre 19 Oct 18:43
    #9

    Det är märkligt att bankernas internettjänster inte fixar det där själva eftersom det finns bestämda regler för hur det funkar. Om banken sedan korrigerar inmatningen så kan de meddela det så man har en chans att kontrollera ändringen.

    När jag blir osäker på kontonummer och clearingnummer brukar jag kika in här: http://clearingnummer.net/

    Swedbankkonton som börjar på en 8 har följande regel:
    Det förekommer att Swedbank har en femte siffra i clearingnummer som börjar på 8, t ex 8327-9. Den femte siffran ska inte registreras i Hembanken. När du gör en överföring till Swedbank ska kontonummer som börjar på 8 alltid bestå av sammanlagt fjorton siffror. Om det innehåller färre siffror ska du fylla ut med nollor mellan clearingnumret (de första fyra siffrorna) och resterande siffror i kontonumret. 


  • Äldre 17 Oct 08:47
    #10

    Hur skriver jag mottagarkontot 84244 9831892246

  • Äldre 17 Oct 09:05
    #11
    waltteri skrev 2014-10-17 08:47:50 följande:

    Hur skriver jag mottagarkontot 84244 9831892246


    Precis så eller utan 5:e siffran i clearingnumret och eventuellt utan mellanrummet.
    Det beror på vilken internetbank du har. När du matar in numret så säger banken ifrån om det är fel på något sätt.
  • Äldre 19 Jan 21:17
    #12

    Hej.
    Jag har problem med clearing och konto nr. till SPP
    är de första 4 clearingnr. och de sista nio konto nr. ???? (det funkar inte)
    MVH Carina L.

Svar på tråden Hur skriva in kontonr Swedbank? (bråttom, hjälp hjälp)